آمریکا بخشی از زندان گوانتانامو را تعطیل می‌کند

خبرنگاران رسانه‌ها هیچ‌گاه اجازه دیدار از این زندان را نیافته‌اند

 زندان گوانتانامو محل نگهداری عاملان حملات یازدهم سپتامبر است - Thomas WATKINS / AFP

ارتش آمریکا «اردوگاه شماره ۷» بازداشتگاه مخوف «گوانتانامو» را تعطیل کرده، و برخی از زندانیان مهم امنیتی آن را به بخش مرکزی بازداشتگاه منتقل کرده است.

فرماندهی جنوب ایالت متحده روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که آن این انتقال «بدون بروز هیچگونه حادثه‌ای در امنیت کامل» انجام گرفته است. این اقدام بخشی از تلاش برای کاهش دادن تعداد مکان‌های بازداشت زندانیان از سه مرکز به دو مرکز صورت گرفته است و هدف آن «افزایش قابلیت و موثر بودن» عملکرد، و کاهش هزینه‌های مربوطه است. 

«اردوگاه شماره ۷» یکی از مخفیانه‌ترین مراکز بازداشت در گوانتانامو بود که زندانیان مهمی را، از جمله افراد مرتبط به حملات ۱۱ سپتامبر علیه مرکز تجارت جهانی، و دیگر زندانیان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا  (سیا) در خود جای داده بود. «اردوگاه شماره ۷» تاسیساتی با حداکثر مقررات امنیتی، و یکی از «مراکز سیاه» ایالات متحده در جهان بود. 

وزارت دفاع آمریکا مدت‌ها از افشای جرئیات مربوط به این اردوگاه، از جمله زمان احداث، و حتی وجود آن خودداری کرده است. هرگز به گزارشگران اجازه داده نشده است که از این اردوگاه دیدن کنند و وکلای مدافع زندانیان برای ملاقات با موکلشان، باید از دادگاه برای دیدار در یک محل محرمانه، مجوز ویژه دریافت می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقامات مسئول، «اردوگاه شماره ۷» با نشت فاضلاب به داخل ساختمان و قطع مکرر برق، با مشکلات ساختاری مواجه بود، اما  وزارت دفاع طرح تقاضای بودجه برای ترمیم و نوسازی آن را ملغی کرد. 

روز یکشنبه، ارتش آمریکا اعلام کرد که کلیه ۴۰ بازداشتی این واحد، از جمله ۱۱ محکوم به ارتکاب به جنایات جنگی، در اردوگاه‌های شماره ۵ و ۶ ادغام شده‌اند. این محل که با سیم‌های خاردار احاطه شده، دو ساختمان دیگر زندان را در خود جای داده است.

در میان زندانیانی که از «اردوگاه شماره ۷» منتقل شده‌‌اند، خالد شیخ محمد متهم به طراحی حمله ۱۱ سپتامبر و پنج نفر دیگر هستند که گفته می‌شود در پس طراحی و اجرای حملات علیه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بوده‌اند.

طرح ادغام بازداشتگاه‌های گوانتانامو در دستگاه رهبری ترامپ دنبال می‌شد، اما دولت جو بایدن قصد دارد کل بازداشتگاه گوانتانامو بِی را برای همیشه تعطیل کند که مستلزم تایید کنگره آمریکاست.

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، گفت: «واحدهای بسیاری وابسته به آژانس‌های مختلف باید در گفت‌وگوهای مربوط به گام‌هایی که باید برداشته شود، شرکت کنند.» او افزود که در این زمینه بررسی‌های «سریعی» انجام خواهد شد.

گوانتانامو به منظور حبس زندانیان در سلول‌های خود، محدودیت میزان تحرک آنان برای حمام کردن یا انتقال به سلول‌های ورزش تحت نظر نگهبانان، طراحی شده است.  زندانیان «اردوگاه شماره ۷» اجازه گفت‌وگو با یکدیگر را نداشتند، مگر  تنها با یک زندانی دیگر، و آن هم هنگام استفاده از وسیله ورزشی ترامپولین در ساعات ورزش. 

© The Independent

بیشتر از جهان