پنتاگون برنامه تزریق واکسن به زندانیان گوانتانامو را متوقف کرد

خبر واکسن زدن متهمان به تروریسم باعث خشم بسیاری از جمهوری‌خواهان شد

بازداشتگاه خلیج گوانتانامو- Sylvie LANTEAUME / AFP

پنتاگون روز شنبه گفت قصد دارد برنامه تزریق واکسن کووید-۱۹ به زندانیان بازداشتگاه خلیج گوانتانامو را متوقف کند. در این زندان، جمعی شامل خالد شیخ محمد، مسئول حمله یازده سپتامبر، زندانی‌اند. این تصمیم مسئولان پنتاگون در پی اعتراض سران جمهوری‌خواهان و آسیب‌دیدگان آن حمله در نیویورک، گرفته شد.

جاش کربی، معاون وزیر دفاع در امور روابط عمومی،  روز شنبه در توییتی نوشت: «فعلاً اجرای این برنامه را متوقف می‌کنیم تا قوانین حفاظت از نیروها را بررسی کنیم. همچنان به مسئولیت‌مان در حفظ امنیت جانی سربازان خود پایبندیم.»

به گزارش نیویورک پست و نیویورک تایمز، ارتش روز ۲۷ ژانویه فرمان تزریق واکسن‌ به داوطلبان از میان ۴۰ زندانی باقی‌مانده در این پایگاه را صادر کرد. یکی از دلایل صدور آن فرمان این بود که به علت واکسینه نبودن زندانیان، از سرعت برگزاری دادگاه‌های نظامی این پایگاه کاسته شده است.

انتشار خبر واکسن زدن متهمان به تروریسم پیش از آن که بسیاری از آمریکایی‌ها واکسینه شوند، باعث خشم جمهوری‌خواهان معروفی مانند کوین مک‌کارتی، رهبر حزب اقلیت مجلس شد.

او روز شنبه در توییترش نوشت: «رئیس جمهوری بایدن گفته بود که از روز اول برای مبارزه با این ویروس برنامه دارد. اما نگفته بود می‌خواهد به تروریست‌ها پیش از اکثریت آمریکایی‌ها واکسن بزند.»

رئیس جمهوری بایدن گفته بود از روز اول برای مبارزه با این ویروس برنامه دارد. اما نگفته بود می‌خواهد به تروریست‌ها پیش از اکثریت آمریکایی‌ها واکسن بزند.

آن اقدام برای کسانی که در صحنه حمله سال ۲۰۰۱ به برج‌های دوقلو در نیویورک بوده‌اند، نیز آزارنده بود.

تام فون اسن، رئیس آتش‌نشانی نیویورک در زمان حمله یازده سپتامبر، در مصاحبه با نیویورک پست گفت: «ببینید دولت‌مان چه مسخره‌بازی‌ای درآورده است. رساندن واکسن به آن آدم‌های بی‌ارزش در خلیج گوانتانامو قبل از آن که همه ساکنان ایالات متحده واکسن بزنند، نمایش مهملی بیش نیست.»

اوایل ماه جاری ارتش واکسن زدن به ۶ هزار نفر از ساکنان آن پایگاه، از جمله ۱۵۰۰ نفر از نیروهای نظامی مشغول خدمت در بازداشتگاه گوانتانامو را آغاز کرد. پنتاگون در ماه مارس به علت ملاحظات امنیتی، فرماندهان خود را از انتشار گزارش درباره تعداد مبتلایان منع کرد و بدین ترتیب معلوم نیست دقیقاً چند نفر زندانی و غیرزندانی در آن بازداشتگاه به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. پیش‌تر نیز دولت ترامپ از اظهار نظر درباره واکسن زدن یا نزدن زندانیان آن بازداشتگاه خودداری کرده بود.

واکسینه نبودن سه زندانی متهم به دست داشتن در حمله‌های مرگبار سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در اندونزی، یکی از موانع برگزاری دادگاه این افراد در روز ۲۲ فوریه است. این محاکمه اولین دادگاه در آن زمینه از سال ۲۰۱۴ تا کنون است که قرار است برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت اوباما کوشید که آن بازداشتگاه را که با بودجه سالانه ۴۴۵ میلیون دلار اداره می‌شود، تعطیل کند، اما موفق نشد زیرا کنگره از انتقال زندانیان به داخل خاک ایالات متحده برای محاکمه آنان در دادگاه فدرال جلوگیری کرد. بر آن مبنا، دولت به بررسی پرونده‌های آنانی که بازداشتشان لازم نبود پرداخت و آزادشان کرد.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود عمدتاً آن بررسی‌ها را متوقف کرد و دفتری که مسئول آن بررسی‌ها بود، تعطیل شد.

زمانی حداکثر ۷۰۰ زندانی در آن بازداشتگاه حضور داشتند، ولی اکنون آن تعداد به ۴۰ نفر، از جمله کسانی که قرار بوده آزاد شوند ولی هم‌چنان چشم به راه آزادی باقی مانده‌اند، کاهش یافته است.

سایر زندانیان، از جمله برنامه‌ریزان حمله یازده سپتامبر، همچنان منتظر برگزاری محاکمات خود و درگیر فرایندی هستند که اغلب به علت سال‌ها تجدید نظر، تغییر و تعویض پی در پی قاضی‌ها، تلاش برای حذف اعترافات زیر شکنجه از پرونده‌ها و مداخلات مقامات فدرال، از جمله با شنود جلسه‌های متهمان با وکلای آنان و حضور خبرچیان اف‌بی‌ای در تیم دفاع از متهمان، بسیار کند پیش رفته است. برخی از متهمان بیش از سال‌هایی که در صورت محکوم شدن به اقدامات تروریستی حکم حبس می‌گرفتند، در زندان مانده‌اند.

لوید آستن، وزیر دفاع دولت بایدن، گفته است که پیگیر تحقق وعده‌های اوباما، رئیس جمهوری اسبق، برای تعطیلی این بازداشتگاه خواهد بود که منتقدان وجود آن را ناقض قوانین بین‌المللی منع شکنجه و حبس بدون محاکمه می‌دانند.

ابتلا به ویروس کرونا در زندان‌ها پدیده رایجی است.

© The Independent