ظهور امارات در صنعت چند میلیارد دلاری ورزش و بازی‌های آنلاین

امارات متحده عربی با هدف ایجاد تنوع در منابع درآمد غیر نفتی روی تکنولوژی و ورزش‌های آنلاین سرمایه‌گذاری می‌کند

«از نظر درآمد عربستان در بازار بازی‌ها، رتبه پنجم را دارد. بسیاری از مردم هنوز از وسعت بازار بازی‌های آنلاین در خاورمیانه خبر ندارند» - Jeroen Jumelet /AFP

بازیکنان جوان بازی‌های کامپیوتری (گیمرهای جوان) در یک مرکز بازی کامپیوتری در دبی میزبان رقابت‌های آنلاین «ای اسپورت» (بازی‌های الکترونیکی) هستند که از پشتیبانی نشان‌های تجاری جهان برخوردار است. این گیمرها قرار است که بازیکنان اصلی این تجارت چند میلیارد دلاری شوند. 

امارات متحده عربی سال‌‌های اخیر در راستای ایجاد تنوع در منابع درآمد غیرنفتی و نیز رشد سیستم نرم‌افزاری خود، به همراه مجموعه‌ای از جوانان به بخش‌های مختلفی، از جمله ورزش و فناوری روی آورده است.

بنا به گزارش شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های «نیلسن» که در ایالات متحده آمریکا مستقر است، طی سال گذشته، صنعت جهانی بازی‌های کامپیوتری و رسانه‌های تعاملی، ۱۲ درصد رشد داشته و به سود ۱۳۹.۹ میلیارد دلار رسیده است.

البته طبق گزارش شرکت مشاوره استراتژی و بازار و با توجه به این‌که امارات متحده عربی و عربستان سعودی بزرگترین بازیکنان را در اختیار دارند، انتظار می‌رود که این میزان به ۸۲۱ میلیون در سال جاری برسد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این زمینه می‌نویسد، استعداد‌های بزرگی در لبنان، اردن، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال ظهورند.

یک گیمر ۲۹ ساله لبنانی به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما اینجا بازیکنان با استعداد بسیاری داریم که از پشتیبانی برخوردار نبوده‌اند، اما حالا حمایت‌ از راه می‌رسد. محیط بازی (اکوسیستم) کم کم در حال شکل‌گیری است و توسعه و پیشرفت خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت «باس بانی گیمز» که در دبی مستقر است در حال حاضر بخشی از این «اکوسیستم» است که بنا به گفته امارات متحده عربی، اولین بازی ویدیویی را با الهام از فرهنگ خلیج فارس تولید می‌کند.

این بازی که قرار است امسال روانه بازار شود از شخصیت‌های اماراتیِ برگرفته از یک کارتون کودکان محلی به نام «فریج»است و حول و حوش چهار زن مسن اماراتی در پوششی کاملا سنتی می‌گردد که در دبی مدرن و امروزی زندگی می‌کنند.

«جرینت بونگای» مدیر عامل شرکت باس بانی گیمز می‌گوید: «این کار صد در صد نوآوری شخصی است، اما پشتیبانی گسترده دولت را هم دارد.»

این مهاجر بریتانیایی با سابقه ۲۵ ساله در این صنعت گفت که به دلیل اشتیاق امارات به فناوری، مهندسان بین‌المللی این منطقه و نیز نزدیکی آن با بازیکنان و مشتریان اصلی در عربستان سعودی، این شرکت را در دبی تاسیس کرده است.

بونگای به خبرگزاری فرانسه گفت: «از نظر درآمد عربستان در بازار بازی‌ها، رتبه پنجم را دارد، بنابراین یک بازار کاملا بزرگ است. بسیاری از مردم هنوز از وسعت بازار بازی‌ها در این منطقه خبر ندارند.»

بنا به گفته رابرت موگیلنیکی از موسسه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در واشینگتن، اشتیاق کشورهای این منطقه برای ای‌اسپورت، بخشی از فشار گسترده‌تر بر «صنایع داخلی» و «خودکفایی» بیشتر است.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «ای‌اسپورت و سایر صنایع بازی‌‌های کامپیوتری بسترهای جدیدی را برای دولت‌ها و شرکت‌های عربی خلیج فارس فراهم می‌آورند تا به مخاطبان جهانی دسترسی پیدا کنند.»

«این امر بسیار فراتر از سرگرمی جوانان است؛ این کار در واقع به تصویر کشیدن جوامع خلیج فارس به عنوان قطب‌های پر رونق و فعال است که شایستگی دسترسی به مخاطبان جهانی را دارند.»

بیشتر از جهان