ارسال ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به مقصد تهران

کشورهای همسایه ایران به سرعت در حال واکسیناسیون شهروندان خود هستند و ایران هنوز در مرحله ثبت و دریافت سفارش قرار دارد

واکسیناسیون علیه کرونا نیز مانند بسیاری از مقوله‌های دیگر در ساختار جمهوری اسلامی به پروژه‌ای سیاسی-امنیتی و زمینه‌ساز رانت و فساد تبدیل شد و هزینه این آزمون و خطا و سوء‌مدیریت نیز بار دیگر بر مردم ایران تحمیل شد-AFP

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو از ارسال ۷۰۰ هزار دوز واکسن آکسفورد-استرازنکا تولید شرکت SK-Bio کره جنوبی به ایران خبر داد.

جهانپور در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «اولین محموله واکسن کرونای تهیه شده از سازوکار کووکس از مسیر آمستردام به مقصد تهران بارگیری و ارسال شد.»

به گفته جهانپور کل سفارش خرید ایران از سبد کووکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا است.

حجم و نوع واکسن خریداری شده از سوی ایران از سوی ناظران و متخصصان مورد بحث است. بسیاری حجم واکسن سفارش داده شده را با توجه به جمعیت ایران کافی نمی‌دانند. از سوی دیگر واکسن اسپوتنیک روسیه نیز باوجود اینکه هنوز به تایید سازمان بهداشت جهانی نرسیده بود، از سوی ایران خریداری شد. در مورد واکسن آسترازنکا نیز گزارش‌هایی در مورد لختگی خون پس از تزریق واکسن منتشر شده که هنوز تایید نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر واردات ۷۰۰ هزار دوز واکسن به ایران در حالی اعلام می‌شود که کشورهای همسایه به سرعت در حال واکسیناسیون شهروندان خود هستند.

برای مثال در ترکیه با جمعیتی مشابه ایران (۸۲ میلیون نفر)، ۹ میلیون و ۴۷۸ هزار نفر دست‌کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و هفت میلیون و ۱۲۴ هزار نفر نیز به طور کامل واکسینه شده‌اند. اسرائیل و امارات متحده عربی هم رکورددار انجام بیشترین تعداد واکسیناسیون هستند.

اما جمهوری اسلامی ایران پس از پروژه نافرجام تولید واکسن داخلی و منع واردات واکسن خارجی از سوی علی خامنه‌ای، همچنان در مرحله دریافت واکسن قرار دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۲۴ هزار نفر یا کمتر از یک درصد جمعیت ایران در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند. این رقم حتی در پاکستان ۸۰۰ هزار نفر است.

رهبر جمهوری اسلامی مدعی شده بود از آنجایی که به آمریکا و غرب اعتماد ندارد، واردات واکسن‌های تولید شده در این کشورها به ایران نیز ممنوع است.

به این ترتیب مردم ایران از دسترسی به واکسن فایزر آمریکا که یکی از موثر‌ترین واکسن‌ها در مقابل کرونا است، محروم شدند.

خامنه‌ای تاکید داشت که پروژه‌های تولید واکسن داخلی به سرعت به نتیجه برسد. اما باوجود تبلیغات گسترده واکسن‌هایی مانند «کووایران برکت» و «فخری‌زاده»، در نهایت رئیس سازمان نظام پزشکی اعلام کرد که از آغاز هم معلوم بود واکسن داخلی به بهار ۱۴۰۰ نمی‌رسد.

به این ترتیب واکسیناسیون علیه کرونا نیز مانند بسیاری از مقوله‌های دیگر در ساختار جمهوری اسلامی به پروژه‌ای سیاسی-امنیتی و زمینه‌ساز رانت و فساد تبدیل شد و هزینه این آزمون و خطا و سوء مدیریت نیز بار دیگر بر مردم ایران تحمیل شد. هزینه‌ای که با از دست رفتن زندگی و سلامت مردم ایران پرداخت می‌شود.

بیشتر از جهان