اعتراض هزاران نفر به لایحه جنجالی دولت بریتانیا برای محدودیت تجمعات

درپی درگیری پلیس و معترضان در تظاهرات موسوم به «لایحه را بکُش»، در لندن ۲۶ نفر دستگیر شدند

این تظاهرات در ادامه واکنش‌ به لایحه افزایش اختیارات پلیس بریتانیا برگزار شد؛ مخالفان این قانون را ناقض حق اعتراض شهروندی می‌دانند- Tolga Akmen / AFP

هزاران معترض به لایحه جنجالی دولت برای محدودیت تجمعات، به خیابان‌های لندن آمدند. در پی درگیری پلیس و معترضان، در لندن ۲۶ نفر دستگیر شدند.  

پلیس اسکاتلندیارد اعلام کرد که در جریان درگیری‌های بین معترضان و پلیس ضد شورش در وست‌مینیستر، ۱۰ افسر پلیس زخمی شده‌اند، اما هیچ کدام آسیب جدی ندیده‌اند. این تظاهرات، در ادامه واکنش‌های گسترده به لایحه افزایش اختیارات پلیس بریتانیا برگزار شد؛ مخالفان معتقدند که این قانون، ناقض و تهدید‌کننده حق اعتراض شهروندی است.

این تظاهرات که به نام «لایحه را بکُش» (Kill the Bill) معروف شده است، روز شنبه، با وجود محدودیت‌ها و مقررات قرنطینه، در شهرهای مختلفی مانند لندن، نیوکاسل، بیرمنگام، لیورپول و بریستول برگزار شد. 

لایحه پیشنهادی دولت، به پلیس انگلستان و ولز قدرت بیشتری می‌دهد تا بتواند برای اعتراض‌های غیرخشونت‌آمیز، ازجمله اعتراض‌هایی که بیش از حد پر سر و صدا یا آزاردهنده تلقی ‌شوند، شرایط بگذارد و محکومان را با جریمه نقدی یا زندان تهدید کند.

در طول روز، هزاران نفر در منچستر، لیدز، شفیلد ، کاردیف، آکسفورد، کمبریج و دورست، در تظاهراتی که نیروهای مختلف پلیس، اعتراض‌های مسالمت‌آمیز «لایحه را بکُش» توصیف می‌کنند، شرکت کردند.

در صورت رعایت مقررات مربوط به کرونا، برگزاری تظاهرات، قانونی است و زمانی که برگزارکنندگان خطر موجود را در نظر داشته باشند و تمام اقدام‌های لازم برای کاهش سرایت ویروس را مدنظر بگیرند، منعی برای آن نیست.

شامگاه شنبه، پلیس شهر لندن اعلام کرد اقلیت کوچکی از تظاهرکنندگان که فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، در میدان مجلس تجمع کرده‌اند. به گفته پلیس، آن‌ها پس از این‌که هشدار ترک محل پلیس را رد کردند، دستگیر شده‌اند.

زنی پس از کشف چاقو، به اتهام همراه داشتن سلاح تهاجمی دستگیر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده آد آدلكان، این روز را، «روزی پر چالش برای افسران» توصیف كرد و گفت: «اکثریت قریب به اتفاق افرادی كه امروز در مركز لندن حضور پیدا كردند،  فاصله‌ اجتماعی را رعایت کردند. آن‌ها به میزان موردنیاز با نیروهای من همکاری داشتند و وقتی از آنان خواسته شد، مکان را ترک کردند. من می خواهم برای این کار از آن‌ها تشکر کنم.»

او افزود: «ما هنوز در میانه یک همه‌گیری جهانی هستیم و در زمینه کنترل شیوع ویروس پیشرفت زیادی کرده‌ایم؛ اجازه نخواهیم داد که اقدام‌های خودخواهانه افرادی اندک‌شمار، پیشرفت لندنی‌ها را به خطر بیندازد.»

وقتی معترضان در برابر ماموران مقاومت کردند، ده‌ها پلیس کلاهخود به سر ضد شورش به وست‌مینستر اعزام شدند.

بیشتر معترضان شرکت‌کننده در تظاهرات «لایحه را بکُش» که اوایل روز در میدان پارلمان تجمع کرده بودند، چند ساعت زودتر متفرق شده بودند و کسانی که هنوز آنجا حضور داشتند، علیه افسران فریاد می‌زدند: «شرم بر شما باد!»

معترضان باقی‌مانده از وایت‌هال به‌سمت میدان ترافالگار حرکت کردند و در آنجا بود که درگیری‌های خشونت‌آمیز با پلیس آغاز شد.

معترضان اشیایی به سمت پلیس پرتاب کردند و به تعدادی از آن‌ها دستبند زده شد.

پیش از آن، در تجمع میدان پارلمان، جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر، با دفاع از حق اعتراض به مردم گفته بود که لایحه پلیس، «شیبی بسیار خطرناک و لغزنده» دارد.

او با تشویق و تحسین جمعیت گفت:«اگر اعتراض نکنیم، اوضاع تغییر نمی‌کند.»

به گفته پلیس آون و سامرست، بیش از یک‌هزار نفر هم در بریستول در اعتراض به این لایحه شرکت کردند. پلیس این منطقه اعلام کرد که نیروهایش تلاش کرده‌اند «با معترضان همراهی کنند» تا اطمینان یابند تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار می‌شود.

بعدازظهر، حدود ۱۰۰ نفر دوباره به راهپیمایی پرداختند و پس از نشستن معترضان در جاده، پلیس آون و سامرست مجبور شد بخشی از بزرگراه ام۳۲ را به روی خودروها ببندد. سخنگوی پلیس گفت که به‌دلیل ایمنی ترافیک، ورودی بزرگراه در تقاطع شماره ۳ بسته شده است.

در نیوکاسل، هنگامی که صدها نفر در پای بنای یادبود گری جمع شده بودند، با برخورد ملایم پلیس نورت‌امبریا مواجه شدند.

معترضان، از جمله شخصی با پلاکاردی به این مضمون که «ما ساکت نخواهیم شد»، خواننده‌ای را که با گیتار در مخالفت با لایحه پیشنهادی برنامه‌ اجرا ‌می‌کرد، تشویق کردند.

تظاهرکنندگان از این بنای تاریخی به سمت مرکز شهر نیوکاسل حرکت کردند و شعار می‌دادند: «خیابان‌ها مال کیست؟ مال ما!»

پس از تشویق گسترده این اقدام، بسیاری از آن‌ها در مرکز شهر زانو زدند و به احترام قربانیان بی‌عدالتی، یک دقیقه سکوت کردند.

پلیس دورست نیز از کسانی که در «اعتراضات مسالمت‌آمیز» بورنموت و ویموت شرکت کردند و به محدودیت‌های کووید-۱۹ پایبند بودند، تشکر کرد.

 ریچارد بل، رئیس این نیرو، گفت: «ما همواره در تلاشیم تا بین حقوق معترضان و حقوق ساکنان و مشاغل، موازنه برقرار باشد. در عین حال ما خطر جدی سرایت ویروس را نیز در نظر گرفتیم.»

در منچستر، معترضان با پلاکاردها و بنرها، در میدان سنت پیتر تجمع کردند.

تظاهرات مخالفت با لایحه افزایش اختیارات پلیس، با وجود دستور پلیس برای متفرق شدن افراد، در ۴۸ ساعت گذشته رخ داد. این دستور به نیروهای پلیس اختیار برخورد با افرادی را می‌دهد که رفتارهای ضداجتماعی مرتکب می‌شوند. 

ویدیوهای منتشرشده در توییتر نشان می‌دهد که تظاهرکنندگان ماسک‌دار در شهر لیدز با عبور از ساختمان شورای شهر، همراه با ضرباهنگ طبل، شعار «لایحه را بکش»  سر می‌دادند. 

انتظار می‌رود این اعتراض‌ها ادامه داشته باشد. گروه فمینیستی «سیسترز آنکات» (Sisters Uncut)، برای مناسبت ملی عید پاک در روز یکشنبه، فراخوان داده است. این فراخوان، مراسمی مختصر و حتی کنش‌هایی است که افراد می‌توانند در خانه‌های خود انجام دهند. 

علاوه ‌بر محدودیت‌های جدید این لایحه برای برگزاری تجمعات، طیف گسترده‌ای از افزایش سقف مجازات برای مرتکبان جرائم عمده نیز این لایحه گنجانده شده است. مواردی مانند دو برابر شدن زمان حبس برای ضرب‌وجرح‌کنندگان سطح پایین علیه کارکنان نهادهای امدادی، افزایش امکان رصد مجرمان تروریستی آزادشده از زندان، امکان اعمال مجازات‌های کار اجباری در محله‌ها برای جرائم سطح پایین و همچنین تغییر در قوانین مربوط به ارتکاب آزارهای جنسی، برای بزرگسالان آزارگری که از اعتماد موجود سوءاستفاده می‌کنند. 

© The Independent

بیشتر از جهان