«اجتناب» عراق از پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران

«عراقی‌ها با بهانه‌های مختلف، مانند تحریم بودن بانک‌های ایرانی، سعی کرده‌اند که از پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران در آن کشور اجتناب کنند»

«پول برق را چون می‌توانیم در قبال آن دینار دریافت کنیم بهتر پرداخت کرده‌اند، اما برای پول گاز هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است»- عکس از ایرنا

یکی از اعضای هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت عراقی‌ها با بهانه‌های مختلف، مانند تحریم بودن بانک‌های ایرانی، سعی کرده‌اند که از پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران در آن کشور اجتناب کنند.

حمید حسینی در این گفت‌وگو که روز شنبه منتشر شد گفت: وقتی آمریکایی‌ها به یک کشور معافیت می‌دهند مشکلی برای پرداخت پول ندارند. یعنی با اعطای معافیت حتما باید سازوکار پولی را نیز هماهنگ کنند و اجازه دهند تا پول پرداخت شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی اضافه کرد: اما عراقی‌ها با بهانه‌های مختلف مانند تحریم بودن بانک‌های ایرانی سعی کردند از پرداخت پول اجتناب کنند. پول برق را چون می‌توانیم در قبال آن دینار دریافت کنیم بهتر پرداخت کرده‌اند، اما برای پول گاز هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

این عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، با بیان این که برای آزادسازی این پول‌ها پیگیری‌هایی شده اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است، گفت آمریکایی‌ها مجبور شدند صراحتا اعلام کنند که وقتی ما معافیت داده‌ایم اجازه پرداخت نیز داده‌ایم.

حمید حسینی ابراز امیدواری کرد که با این حساب، عراقی‌ها دیگر بهانه‌ای نداشته باشند. وی اواسط اسفند در توییتی از قول منابعی در عراق، که هویت آنها را فاش نکرد، اعلام کرده بود آمریکا با آزادسازی دارایی‌های ایران در بانک تجارت عراق موافقت کرده و چند تراکنش هم انجام شده است.

به دلیل تحریم‌هایی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا که پس از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده ‌بود، تهران مدت‌ها بود که نمی‌توانست طلب خود را از بابت صدور گاز طبیعی و برق به عراق بگیرد.

بیشتر از اقتصاد