اختصاصی: شبه‌نظامیان "عصائب اهل حق" عراقی-ایرانی در سوریه

گزارش اختصاصی ایندیپندنت فارسی از نقش شبه‌نظامیان عصائب اهل حق در سوریه، مواضع استقرار آن‌ها، مسیرهای قاچاق اسلحه و انواع تجهیزات نظامی این گروه

ایندیپندنت فارسی به گزارش ویژه‌ای دست یافته که نقش شبه‌نظامیان عصائب اهل حق در سوریه، مواضع استقرار آن‌ها، مسیرهای قاچاق اسلحه و انواع تجهیزات نظامی را که در اختیار دارند، به طور مفصل بیان کرده است.

گروه شبه‌نظامی "عصائب اهل حق" کیست؟

در این گزارش گفته شده، عصائب اهل حق، یک گروه سیاسی عراقی است که یک جناح نظامی نیز دارد. این گروه زمانی تشکیل شد که قیس خزعلی در سال ۲۰۰۴، از جیش المهدی مقتدی صدر انشعاب کرده و در صدد تأسیس گروه خاص خود شد و هنگامی‌که جیش المهدی با دولت عراق و آمریکایی‌ها توافق‌نامه آتش‌بس امضا کرد، شبه‌نظامیان گروه قیس خزعلی همچنان به جنگ ادامه دادند.

بدین ترتیب، در ماه ژوئيه ۲۰۰۶، گروه شبه نظامی"عصائب اهل حق" تأسیس شده و به یکی از گروه‌های ویژه‌ای تبدیل شد که افراد آن مستقل‌تر از بقیه عناصر جیش المهدی فعالیت می‌کردند.

شبه‌نظامیان این گروه که مورد حمایت ایران هستند، در عراق و سوریه فعالیت می‌کنند.  

وزارت امور خارجه ایالات متحده سال گذشته، شبه نظامیان "عصائب اهل حق" را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داده و آن‌ها را به عنوان نمایندگان ایران در منطقه توصیف کرده است.

از نگاه واشنگتن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شبه‌نظامیان عصائب اهل حق را از نظر مالی و نظامی حمایت می‌کند و سران این گروه که برخورد تند و خشنی دارند مطابق به دستورات رهبرانشان در ایران عمل می‌کنند.

به همین ترتیب،  عصائب اهل حق یکی از گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران محسوب می‌شود که عمدتا در عراق و سوریه فعالیت می‌کند و این گروه در شدت بخشیدن به خشونت‌های فرقه‌ای و جنایات جنگی در هر دو کشور نقش فعالی دارد.

البته "عصائب اهل حق" یکی از سه بزرگ‌ترین گروه شبه‌نظامی عراقی است که توسط "نیروی قدس" سپاه پاسداران پشتیبانی می‌شود و عصائب اهل حق، به صراحت از وفاداری خود به رژيم ایران صحبت می‌کند.

عکس آرشیوی، قیس خزعلی، رهبر شبه‌نظامیان "عصائب اهل حق"

مواضع استقرار شبه‌نظامیان "عصائب اهل حق" در سوریه:

به گفته منبع ویژه، شبه‌نظامیان"عصائب اهل حق" در جنوب سوریه نسبت به سایر مناطق شرقی این کشور حضور کمرنگ‌تری دارند و بیشتر در منطقه سیده زینب و مناطق تحت کنترل رژیم بشار اسد مستقر هستند.

شبه‌نظامیان وابسته به این گروه با شبه‌نظامیان ایران حضور مشترکی در این منطقه دارند، همان‌گونه که در برخی از نقاط با سپاه اول (لشکر اول) نیز حضور مشترک دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منطقه "سیده زینب"

شبه‌نظامیان "عصائب اهل حق" در منطقه "سیده زینب" سه قرارگاه دارند و شمار افراد این گروه به حدود ۳۰۰ جنگجوی مسلح می‌رسد که با گروه‌های "امام علی" مسئولیت آن‌چه را به عنوان محافظت از حرم سیده زینب گفته می‌خوانند بر عهده دارند.

رهبری آن‌ها را حاج (خفاج التیسیری) بر عهده دارد. وی شهروند عراقی است که در عملیات نفوذ به مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح در منطقه قنیطره، شهرت بسیاری دارد و نیروهای تحت فرمان وی در مناطق درعا و قنیطره به وحشی‌گری در جنگ شهرت یافته‌اند.

مراکز شبه‌نظامیان "عصائب اهل حق" در نزدیکی حوزه علمیه زینبیه در منطقه سیده زینب واقع بوده و دارای یک ایست بازرسی در یکی از ورودی‌های این منطقه است.

این قرارگاه‌ها با سلاح‌های مختلف النوع مجهز هستند، از جمله سه عراده توپ پدافند هوایی دولول کالیبر ۲۳ میلی‌متری و دو مسلسل سنگین کالیبر 5/14 میلی‌متری که بر روی خودروهای نظامی نصب شده‌اند.

آن‌ها علاوه بر سلاح‌های سبک، مجهز به یک عراده توپ اس‌پی‌جی-۹ هستند که بر روی یک ماشین زره‌پوش قوی نصب شده و یک مسلسل سنگین دوشکا نیز درون سنگری که در بالای مقر واقع شده است، وجود دارد و چهار شبه‌نظامی به طور ۲۴ ساعته، منطقه را تحت کنترل دارند.

همچنان، این مرکز عملیاتی دارای دو انبار است که مهمات لازم برای تمام سلاح‌های مورد استفاده این پایگاه در آن‌ها نگهداری می‌شود. البته این گروه از حمایت نظامی و مادی "گردان مغاویر" واقع در منطقه سیده زینب برخوردار است.

موقعیت هنگ ۴۷ لشکر اول:

این هنگ در منطقه (دیرعلی) در جاده الکسوه واقع شده و یک تیپ کامل از نیروهای حزب‌الله در آن وجود دارد که اعضای "عصائب اهل حق" نیز در کنار آن‌ها هستند.

افراد این گروه با خودروهای زرهی و ماشین‌های نظامی دیگر که مجهز به سلاح‌های ضد هوایی هستند، پیوسته این منطقه را تحت نظر دارند و هنگامی‌که احساس خطر و ناامنی کنند، در رویکردی که به عنوان اقدامی امنیتی معمول به حساب می‌آید، جاده‌ها را کاملا مسدود می‌کنند.

مأموریت این هنگ عبارت است از تأمین امنیت مسیر کاروان‌های لجستیکی به جنوب سوریه، حفظ امنیت راه‌ها، گشت‌زنی در حومه مجاور که به عنوان خط اتصال منطقه شرقی به مناطق غربی و جنوبی به شمار می‌رود و مداخله سریع، به ویژه هنگام عبور محموله‌های نظامی وارد شده از مرزهای عراق.

قابل ذکر است که از آغاز سال ۲۰۲۰ تا کنون، پیوسته محموله‌های در کامیون‌های یخچال‌دار یا کامیون‌های حمل و نقل سبزیجات از گذرگاه مرزی بوکمال از عراق وارد سوریه می‌شوند، این کامیون‌ها سلاح، مهمات و موشک‌های مختلف را وارد و به انبارهای هنگ و لشکر اول منتقل می‌کنند.

البته یخچال‌های حامل موشک که از گذرگاه بوکمال وارده شده و محموله‌های جنگی خود را به انبارهای لشکر اول رسانده‌اند، بارها شناسایی شده است.

مهم‌ترین چهره‌های خارجی غیرسوری در هنگ ۴۷:

لیستی که از سوی این منبع به دست رسیده است، اسامی شخصیت‌های خارجی (غیر سوری) در این هنگ را فاش می‌کند و از جمله می‌توان به "حاج علی ابوالقاسم" معروف به حاج علی قاسم اشاره کرد که در یکی از پایگاه‌های حزب‌الله در منطقه حراریه واقع در دیرعلی رفت و آمد دارد. در این‌جا علاوه بر پایگاه حزب‌الله شماری از شبه نظامیان وابسته به عصائب اهل حق نیز حضور دارند.

پایگاه قصر

پایگاه مشترکی است برای شبه‌نظامیان عصائب اهل حق و سپاه پاسداران ایران. در سال ۲۰۱۷، این پایگاه به عنوان محور تقویت و تدارکات شبه نظامیان ایران در شرق و جنوب سوریه تبدیل شد.

شمار افراد شبه‌نظامی که در این‌جا مستقر می‌باشند در روزهای عادی دست‌کم ۱۰۰ صد نفر هستند، اما این رقم در روزهای آماده‌باش به ۳۰۰ نفر نیز می‌رسد، بیشتر این افراد از سپاه پاسداران ایران و عصائب اهل حق بوده و شماری از اعضای شبه نظامیان النجباء و هنگ 47 نیز آن‌‌ها را همراهی می‌کنند.

این پایگاه دارای پهپادهای رزمی و تصویربرداری (جاسوسی) است، همچنان، یک سیستم رادار متحرک نیز روی یک وسیله نقلیه جود دارد که اغلب در محوطه پایگاه پنهان می‌شود، البته در برخی از اوقات، این سیستم به فرودگاه نزدیک این مقر منتقل می‌شود.

افزون بر آن، در این مقر یک تانک T-90 مدل جدید وجود دارد و خدمه این تانک ایرانی هستند، علاوه بر یک تانک T-72 که خدمه آن سوری هستند. همچنان در این پایگاه سه عراده توپ ضدهوایی ۵۷ میلیمتری وجود دارد که بر روی سه کامیون نصب شده‌اند و یک پرتابگر موشک زمین به زمین با برد متوسط نیز در این پایگاه جود دارد.

(ادامه گزارش در بخش دوم)

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه