مدیر ارتباطات «عصائب اهل حق» در ایران با آرسنیک مسموم شد

جابر رجبی از خطر مرگ نجات یافت

شیخ جابر رجبی از خطر مرگ با آرسنیک، جان سالم به در برده است- عکس اختصاصی از ایندیپدنت فارسی

بر اساس اسنادی که به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است، شیخ جابر رجبی، مدیر ارتباطات عصائب اهل حق، از گروه‌های وابسته به حشدالشعبی عراق، در تهران و به وسیله آرسنیک به دست افراد ناشناس مسموم شده است. گفته می‌شود شرایط جسمی او در حال حاضر خوب نیست اما فعلا از خطر مرگ جان سالم به در برده است.

 در خون او حجم بالایی از سم آرسنیک مشاهده شده است، اما با توجه به حضور به موقع کمک‌های پزشکی جان او نجات یافته است.

مسمومیت با آرسنیک، یا آرسنیکوسیس، زمانی رخ می‌دهد که فرد سطوح خطرناکی از آرسنیک را به بدن جذب می‌کند. آرسنیک شباهت بسیاری به فسفر دارد و مسمومیت با آن معمولاً بر پوست، کبد، شش‌ها و کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد، در مرحله نهایی علائم شامل تشنج و شوک و حتی ممکن است منجر به کما یا مرگ شود.

جابر رجبی که ملیت ایرانی - عراقی دارد، عموماً در ایران زندگی می‌کند. به گفته منبعی که این اطلاعات را به دست ما رسانده است، مسمومیت رجبی (که وی آن را ترور بیولوژیک خواند)، هنوز به طور رسمی از سوی مقامات ایرانی اعلام نشده است.

نامه‌ای که پیش‌تر و در سال ۹۴ از او خطاب به قاسم سلیمانی منتشر شده بود، از رابطه نزدیکش با فرمانده پیشین سپاه قدس خبر می‌دهد.

در بخشی از این نامه، با اشاره به کمک‌های تسلیحاتی و نظامی جمهوری اسلامی، آمده است: «من فقط به‌عنوان شخصی با شما سخن می‌گویم که در صحنه جهادی عراق حضور دارد و با مجاهدان عراقی رفاقتی دیرینه دارد. به راستی آیا وحدت گروه‌های جهادی غیر از شخص و جناب‌تان تحت ولایت امام خامنه‌ای به شکل دیگر میسر بود؟»

گروه عصائب اهل حق عراق از بزرگ‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی شیعه فعال در عراق و سوریه است که پس از جدایی از مقتدا صدر، شکل گرفت. این گروه بعداً تحت حمایت جمهوری اسلامی و مدیریت قاسم سلیمانی، عملیات‌های بسیاری را علیه نیروهای آمریکایی و انگلیسی انجام داده است. گفته می‌شود ترور ناکام سفیر لهستان در اکتبر سال ۲۰۰۷ نیزبه دست این گروه انجام شده بود.