مواضع متناقض وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی در مورد احیای برجام

سخنگوی وزارت خارجه گفت طرح گام‌به گام برای احیای برجام در دستور کار نیست

جلسه آینده کمیسیون مشترک برجام به صورت دومرحله‌ای برگزار خواهد شد- JOE KLAMAR / AFP

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه گفت:«هیچ طرح گام به گامی مطرح نیست و سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران برداشته شدن همه تحریم‌های آمریکاست، اعم از آنهایی که ترامپ پس از خروج از برجام مجدد اعمال و یا ابتدائا برقرار کرد و همچنین تحریم‌هایی که تحت هر عنوان دیگری اعمال کرد. بدیهی است این رفع تحریم‌ها باید موثر بوده است و مورد راستی‌آزمایی توسط ایران قرار گیرد.»

موضع وزارت خارجه در گفتگوی خطیب‌زاده با پرس‌تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان صداوسیما اعلام شد.

سخنان خطیب‌زاده در مورد روند مذاکرات برای احیای برجام در حالی است که شب گذشته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگوی عمومی در کلاب‌هاوس گفت که بن‌بست در مورد اینکه کدام کشور گام نخست را بردارد برداشته شده است و بر نوعی طرح گام‌به گام توافق شده است.

او همچنین گفت که در مذاکرات چند روز آینده در وین تیمی از کارشناسان سازمان انرژی اتمی به همراه مقام‌های وزارت خارجه در مورد جزئیات فنی این طرح، مذاکره خواهند کرد.

صالحی در مورد اقدامات ایران گفت که چون بازگشت برخی از بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران به سطح توافق برجام زمان‌بر است، در گام‌های نخست می‌توان اقداماتی که انجام آن‌ها زمان‌بر نیست را در دستور کار قرار داد:« بازگشت کامل به تعهداتی که ما داریم، زمان‌بر است اما می‌توانیم همان لحظه «فریز» (متوقف) کنیم. برگشتن به همه تعهداتمان، مثل برچیدن بعضی سانتریفیوژها، دو تا سه ماه طول می‌کشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه موضعی متفاوت با رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد و گفت که «توقف اقدامات جبرانی ایران و بازگرداندن آنها تنها متعاقب برداشته شدن همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی صورت خواهد گرفت.»

این موضعی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در سخنرانی نوروزی خود بر آن تاکید کرده است و آن را سیاست قطعی و غیرقابل بازگشت ایران دانسته است.

از دیگر سو، جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۱۳ فروردین در یک نشست خبری، اظهاراتی مشابه با علی‌اکبر صالحی داشت و گفت که روز سه‌شنبه در مذاکرات وین در مورد گام‌های متقابل ایران و آمریکا برای احیای برجام مذاکره خواهد شد: «قصد داریم درباره گام‌های ایران که باید برای بازگشت به پایبندی خود به برجام بردارد، گفت‌وگوکنیم... هیچ تحریمی را برای برداشته شدن، از پیش اعلام نمی‌کنیم اما یقینا می‌گوییم که گام‌های کاهش تحریمی که آمریکا باید در تبعیت از برجام بردارد هم جزو موارد گفت‌وگو خواهد بود.»

نشست روز سه‌شنبه در وین به صورتی نسبتا عجیب برگزار خواهد شد. در دو جلسه متفاوت، ابتدا ایران و ۵ کشور باقی‌مانده در برجام مذاکرات فنی را انجام خواهند داد و سپس آمریکا در جلسه‌ای دیگر با همین کشورها منهای ایران مذاکره خواهد کرد.

این شیوه‌ای است که طرف‌های برجام برای دور زدن منع مقام‌های جمهوری اسلامی برای ملاقات و مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها در پیش گرفته‌اند. علی خامنه‌ای پیش‌تر اعلام کرده بود که هیچ مقام ایرانی اجازه مذاکره با آمریکا را در هیچ سطحی ندارد.