مرخصی زایمان به سبک سوئدی برای تمام کارکنان ولوو در سراسر جهان

کارخانه خودروسازی ولوو اعلام کرده برای کلیه ۴۱ کارکنان زن و مرد، ۲۴ هفته مرخصی زایمان درنظر گرفته است. 

«شرکت ولوو همواره برای خانواده و افراد اهمیت قائل بوده است» - Jonas EKSTROMER / AFP

کارخانه خودروسازی ولوو اعلام کرده برای تمام ۴۰ هزار نیرویش در سراسر جهان، ۲۴ هفته مرخصی زایمان درنظر گرفته است. 

شرکت خودروسازی ولوو روز سه شنبه اعلام کرد که سیاست جدیدش در مورد مرخصی زایمان برای والدین از روز اول ماه آوریل در کلیه کارخانجات و شعبش در سراسر جهان اجرایی خواهد بود. سیاست «پیوند خانواده» متضمن «۲۴ هفته مرخصی با ۸۰ درصد حقوق پایه» برای کارمندانی است که دستکم یک سال در این شرکت سابقه کار داشته‌اند. این مرخصی برای سه سال نخست تولد کودک معتبر خواهد بود.   

هکان ساموئلسون مدیرعامل ولوو می‌گوید:«ما می‌خواهیم فرهنگی به‌وجود بیاوریم که از والدین – از هر جنسیتی که باشند ـ حمایت کند. حمایت از والدین به منظور ایجاد  تعادل میان الزامات کار و خانواده، شکاف جنسیتی را از از میان برداشته و به همگان امکان می‌دهد که در مشاغلشان پیشرفت کنند.» 

او گفت شرکت ولوو همواره برای خانواده و افراد اهمیت قائل بوده است و از طریق این سیاست جدید «ارزش‌های خود را عملی و به نمایش گذاشته و در مقابل برند خود را تقویت می‌کند.» 

ولوو خاطرنشان کرده که در کشورهایی که «قوانین و مقررات محلی در مورد مرخصی والدین سخاوتمندتر است، مقررات محلی تقدم خواهد داشت.» برای نمونه، قوانین هند به کارمندان زن ۲۶ هفته مرخصی زایمان با حقوق کامل می‌دهد. به همین دلیل، کارخانه خودروسازی ولوو هند به کارمندان زن گفته است این سیاست همچنان ادامه خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه شرکت ولوو که از سال ۲۰۱۰ متعلق به شرکت سهامی «ژی جیانگ گیلی» بوده، آمده است که این سیاست جهانی «فراگیرتر و حمایت کننده‌تر از بسیاری از سیاست‌های جاری در سراسر جهان بوده و مشمول کلیه والدین قانونی از جمله افرادی که کودکی را به فرزندی پذیرفته‌اند، سرپرست  و والدین جایگزین و کودکان والدین همجنسگرا  نیز می‌شود.» 

این بیانیه در ادامه می‌گوید:« در برخی کشورها مرخصی بدون حقوق به والدین تعلق نگرفته یا شامل حال برخی گروه‌ها به‌ویژه پدر نمی‌شود.» 

شرکت ولوو می‌گوید این سیاست به‌دنبال یک برنامه آزمایشی درسال ۲۰۱۹ اعلام شده که ۴۶ درصد شرکت کنندگان در آن پدرها بوده‌اند. این پژوهش نشان داد که کارمندان ولوو از این سیاست استقبال می‌کنند زیرا در آن «جنسیت خاصی مطرح نیست و فراگیر و قابل انعطاف برای نیازهای شخصی است.»

شرکت ولوو متوجه شده که برخی از موانعی که «والدین» را از استفاده از این مرخصی منع می‌کند، پیامد آن بر سایر اعضای تیم، نگرانی از بابت تاثیر بلند مدت آن بر فرصت‌های شغلی‌شان و اعتقادات فرهنگی آن‌ها پیرامون نقش پدرها در خانه و محل کار است.» 

ولوو که در سال ۱۹۲۷ بنیان گذاشته شد، یک تولیدکننده بین المللی خودرو است که در حال حاضر ۴۱ هزار و پانصد کارمند درسراسر جهان دارد. تنها در سال ۲۰۲۰، ولوو تعداد ۶۶۱ هزار و هفتصد و سیزده خودرو در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به‌فروش رساند که نسبت به سال پیش از آن ۶.۲ درصد افت داشته است.

ولوو می‌گوید نتیجه اعمال سیاست جدیدش را در آینده منتشر خواهد کرد تا سایر شرکت‌ها از نحوه پیشرفت آن درس بگیرند.

© The Independent

بیشتر از جهان