احتمال برگزاری رفراندوم در ایرلند برای تجدید نظر در قانون مرخصی زایمان

طبق قانون، مرخصی زایمان در بریتانیا ۵۲ هفته است اما به پدرها تنها دو هفته مرخصی تعلق می‌گیرد

مایکل مارتین، نخست وزیر ایرلند - PAUL FAITH / AFP

نخست وزیر ایرلند گفته است در مورد اجازه مرخصی قانونی زایمان برای سیاستمداران زن در این کشور، ممکن است یک رفراندوم برگزار شود.

در حال حاضر قانون تنها در صورتی به سیاستمداران زن اجازه مرخصی زایمان و بودن با نوزاد خود را می دهد که گواهی تاییدیه پزشکی برای بیماری داشته باشند.

در حالی که هلن مک انتی، وزیر دادگستری ایرلند اخیرا اعلام کرد که در انتظار تولد نخستین فرزندش است، قانونی وجود ندارد که به او اجازه مرخصی پس از زایمان بدهد.

مایکل مارتین، نخست وزیر ایرلند گفت اینکه زنان سیاستمدار از حق مرخصی زایمان برخوردار نیستند، نشانه خوبی برای دموکراسی مدرن نیست. 

او در جمع خبرنگاران گفت: «رسیدگی به این موضوع، به احتمال قوی مستلزم برگزاری یک رفراندوم است.»

«مسائلی در قانون اساسی در مورد (ماهیت خدمت) یک عضو پارلمان، برای مثال یک نماینده مجلس نمایندگان، سناتور یا وزیر کابینه وجود دارد.» 

«من فکر می‌کنم اینکه ما نمی‌توانیم برای زنان شاغل در وزارتخانه‌ها حق مرخصی زایمان قائل شویم انعکاس خوبی در دموکراسی مدرن ندارد. فکر می‌کنم باید آن را اصلاح کنیم. ما مکانیزم اصلاح این معضل را بررسی می‌کنیم.»

آقای مارتین گفت دولت ایرلند هنوز در مورد انتصاب وزیر موقتی که در طول مرخصی خانم مک انتی، به جای او در سِمت وزارت دادگستری قرار بگیرد، تصمیمی اتخاذ نکرده است.

او گفت: «باید اقداماتی را برای گذر از این معضل در نظر بگیریم. من تنها به مورد هلن مک انتی اشاره نمی‌کنم. او خود می‌خواهد ما این موضوع را به عنوان یک اقدام اساسی و عمومی در نظر بگیریم که برای اصلاح دموکراسی پارلمانی مدرن و ارتقا کیفیت زندگی برای همه مردم لازم است. استفاده از مرخصی زایمان، برای پدرها نیز لازم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«بنابراین، شرایط فعلی در خصوص مرخصی زایمان، به اندازه کافی رضایتبخش نیست و باید آن را تغییر دهیم. نظر من این است که ما تمام جزئیات را مطالعه کنیم و آن را در سطوح مختلف، مرحله به مرحله عوض کنیم.»

او افزود که مذاکره با دادستان کل در مورد نیاز به یک رفراندوم در جریان است.

فعالان اجتماعی پیشتر به ایندیپندنت گفته بودند که نمایندگان زن پارلمان بریتانیا، به‌خاطر فقدان مرخصی زایمان، ساعت‌های کاری طولانی و عدم تجدید نظر در شرایط کاری، در انتخابات عمومی دسامبر گذشته شرکت نکردند. 

این مسائل با دیگر معضل‌هایی چون «توهین‌های وحشتناک» و افزایش موارد «هتاکی» و «ارعاب» در پارلمان علیه زنان نماینده همراه شده است.

در ماه نوامبر گذشته، حزب کارگر بریتانیا پیشنهاد کرد به مادران یک سال تمام مرخصی زایمان با حقوق داده شود و کارفرما طبق قانون، ساعت کاری قابل انعطافی برای آنها در نظر بگیرد.

طبق قانون، مرخصی زایمان در بریتانیا ۵۲ هفته است اما به پدرها تنها دو هفته مرخصی تعلق می‌گیرد. 

به‌تازگی گزارش شده است که در کشور فنلاند پدرها مشابه زنان از حق داشتن مرخصی زایمان با حقوق، برخوردار شده‌اند. این تصمیم از طرف دولت تحت رهبریِ زنان فنلاند اتخاذ شده است تا به مردها فرصت دهد وقت بیشتری با کودکان خود بگذرانند. 

مرخصی زایمان برای پدرهای فنلاندی تا حدود هفت ماه تمدید شده است، یعنی برابر با میزان مرخصی‌ زایمان که برای زنان در نظر گرفته شده است.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان