«واکسن فایزر در سالمندان مصونیت بیشتری ایجاد می‌کند»

واکنش سیستم ایمنی بدن افراد واکسینه شده با واکسن فایزر «بیش از حد انتظار» بوده است

  به نظر می‌رسد فایزر بر انواع جدید ویروس کرونا هم موثر است-Cole Burston / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

نتیجه یک پژوهش حاکی از آن است که واکسن‌های کووید ساخت شرکت فایزر در سالمندان مصونیت بیشتری ایجاد می‌کند و در مبارزه علیه جهش‌های جدید ویروس از جمله نوع برزیلی آن موثر است.

مطالعات دانشگاه بیرمنگهام و آزمایشگاه بهداشت عمومی «پورتون» وابسته به نظام درمان عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) واکنش سیستم ایمنی بدن افراد بالای ۸۰ سال را پس از تلقیح واکسن فایزر بررسی کرده‌اند.

به گفته این دو نهاد، واکنش سیستم ایمنی بدن افراد واکسینه شده با این واکسن «بیش از حد انتظار» بوده که به معنای آن است که احتمالا در مقابل انواع جهش‌های ویروس نیز موثر است.

این پژوهش که بزرگ‌ترین مطالعات فایزر تا این تاریخ روی پادتن و سیستم سلولی دستگاه ایمنی بدن است، نتیجه‌گیری کرده که ۸۹ درصد افراد بالای ۸۰ سال که دو دوز واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند، واکنشی قوی در تولید پادتن نشان داده‌اند.

در این پژوهش یکصد فرد ۸۰ تا ۹۶ ساله شرکت داشته‌اند که دوزهای واکسن خود را با سه هفته فاصله و پیش از سیاست تمدید فاصله زمانی میان دو واکسن به مدت ۱۲ هفته، دریافت کرده بوده‌اند.

این گزارش که در نشریه پزشکی «لانست» منتشر شده حاکی از آن است که پادتن کرونای افرادی که پیشتر در مقابل عفونت کووید ۱۹ مصونیت طبیعی داشته‌اند، پس از تنها یک دوز واکسن به حداکثر رسیده است. 

نمونه های خون تمام شرکت‌کنندگان در این پژوهش نشان داده که پس از تلقیح دو دوز واکسن فایزر، کاملا در مقابل نوع اولیه ویروس که منشاء آن در ووهان بوده، مصونیت پیدا کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان می‌گویند هرچند در مقایسه، تاثیر واکسن فایزر در مقابل نوع برزیلی ویروس ۱۴ بار کمتر بوده، اما واکنش سیستم ایمنی مولود واکسن همچنان بالا بوده و می‌تواند در مقابل آن جهش نیز مصونیت دهد. 

این پژوهش نتیجه گیری کرده که سلول های «تی» که برای واکنش سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت حیاتی است، پس از تلقیح دو دوز واکسن فایزر ، در ۶۳ درصد افراد سالمند ایجاد شده بوده اند.

پرفسور پل ماس از دانشگاه برمینگهام و رئیس کنسرسیوم ایمونولوژی ویروس کرونا در بریتانیا می‌گوید:«به‌نظر می رسد دو برخورد عمده در ارتباط با انواع ویروس و چگونگی کنترل آنها وجود دارد. ما می توانیم یک واکسن تکمیلی دیگر را علیه این جهش‌های خاص تولید کنیم. بنابراین، شاید بتوانیم یک واکسن تکمیلی علیه نوع آفریقای جنوبی ویروس کرونا داشته باشیم.»

او می‌گوید:«گزینه بالقوه دیگر تقویت و افزایش میزان پادتن‌های بدن بوسیله هر نوع واکسنی که تلقیح می‌کنید تا سطحی است که بتواند با این جهش‌ها مبازره کند. بی تردید ما در این گزارش دیده‌ایم که میزان پادتن‌ها تنها بعد از دو هفته پس از تلقیح نخستین دوز آنقدر رضایت‌بخش بوده که ما اطمینان داریم در مبارزه علیه نوع آفریقای جنوبی ویروس نیز بسیار کمک خواهد کرد.»

پرفسور ماس در پاسخ به این سئوال که آیا از میزان تاثیر واکسن در سالمندان متعجب شده یا نه، گفت: «شگفت زده شدیم. آزمایشگاه پورتون پس از دریافت نمونه‌های خونی که برایشان فرستادیم به ما گفت نمی‌توانیم نتایج را بلافاصله تحویل دهیم زیرا میزان پادتن در آن‌ها به‌قدری بالا و خارج از انتظار است که باید آن را رقیق کنیم.»

به گفته وی،«میزان پادتن در آن‌ها به مراتب از سطح نصاب بالاتر رفته بود.»

اما پرفسور ماس تاکید می‌کند که باید دید این میزان پادتن تا چه مدت در بدن می‌ماند.

او می‌گوید:«ارزیابی اینکه پادتن در مقدارهای مختلف، در افراد مختلف، ازمیان می رود یا نه اهمیت دارد.»

این گزارش در میان داده‌های جدیدی منتشر شده که می‌گوید واکسن فایزر در جلوگیری از نوع جهش یافته آفریقای جنوبی کووید صد در صد موثر است. 

از ۸۰۰ نفری که در مرحله سوم آزمایش‌های بالینی واکسن فایزر شرکت کرده بودند، تنها نُه نفر به کووید ۱۹ مبتلا شدند که همگی آن‌ها درمیان گروه واکسینه نشده بوده‌اند. 

شش مورد بیماری ناشی از ویروس نوع آفریقای جنوبی بوده است. شرکت فایزر می‌گوید این آزمایش موید آن است که واکسن تولیدی این کارخانه می‌تواند موجد «یک واکنش قوی سیستم ایمنی بدن در خنثی کردن نوع (آفریقای جنوبی) ویروس کرونا باشد.»

© The Independent

بیشتر از علوم