انسداد کانال سوئز بیش از یک میلیارد دلار خسارت در پی داشت

کانال سوئز یکی از پر ترددترین آبراه‌های تجاری در جهان است که حدود ۱۲ درصد حجم بازرگانی بین‌المللی از آن می‌گذرد

اختلال ناشی از انسداد کانال برای مصر بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون دلار در روز هزینه داشته است - SUEZ CANAL AUTHORITY / AFP

مقامات اداره‌کننده کانال سوئز می‌گویند هزینه ضررها و خسارات ناشی از به گل نشستن کشتی باربری «اور گیوِن» در این کانال، از یک میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

خبرگزاری رویترز به نقل از عصامه رابعی، مدیر اداری کانال سوئز می‌گوید: «میزان ضرر و خسارات و هزینه‌های لایروبی کانال محاسبه خواهد شد. ارزیابی‌ها حاکی از آن است که این رقم بالغ بر یک میلیارد دلار یا کمی بیشتر خواهد بود.» 

کشتی اور گیون سرانجام روز دوشنبه، حدود یک هفته پس از آن که در کانال سوئز به گل نشست و این آبراه حیاتی بازرگانی را مسدود کرد، شناور شد. از روز سه‌شنبه تحقیقات درباره علل به گل نشستن این کشتی باربری غول‌پیکر آغاز شده است.   

به دنبال آزادسازی اورگرین، آقای رابعی گفت که اختلال ناشی از انسداد کانال برای مصر بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون دلار در روز هزینه داشته است و تحقیقات مشخص خواهد کرد که چه کسی مسئول پرداخت این خسارت است.

حدود سه ساعت پس از شناور شدن اورگیون، رفت‌وآمد در کانال سوئز از سر گرفته شد. مقامات کانال سوئز قصد دارند با دو برابر کردن تعداد کشتی‌هایی که از کانال عبور می‌دهند، ترافیک متشکل از ۴۰۰ کشتی در صف انتظار ناشی از انسداد را تسریع کنند، اما کارشناسان هشدار داده‌اند که اختلال در تجارت بین‌المللی می‌تواند تا ماه‌ها ادامه داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانال سوئز یکی از پر ترددترین آبراه‌های تجاری در جهان است که حدود ۱۲ درصد حجم بازرگانی بین‌المللی از آن می‌گذرد.

بنا بر «فهرست لویدز»، شرکت داده‌های کشتیرانی و اخبار موسسات، به گل نشستن اورگیون حدود ۴۰۰ میلیون دلار در ساعت یا ۹.۶ میلیارد دلار در روز به بازرگانی بین‌المللی خسارت زده است. 

استیون فلین، استاد علوم سیاسی در دانشگاه نورث ایسترن، به شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفته است که میزان اختلال در بازرگانی، زنجیره‌ای خواهد بود. این زنجیره ترافیک سنگین در بندرها و تاخیر در برنامه تردد کشتی‌ها را در بر می‌گیرد.

پرفسور فلین گفت: «دست‌کم ۶۰ روز طول خواهد کشید تا ترتیبات لازم داده شود و اوضاع کمی به حالت عادی بازگردد.»

شرکت‌های بیمه، بخش اعظم خساراتی را که به صاحبان کالاهای کانتینرهای اور گیون وارد آمده است جبران خواهند کرد؛ سپس، دعواهای قانونی برای بازپس گرفتن هرچه بیشتر خسارات از صاحبان کشتی‌ها برای سال‌ها ادامه خواهد یافت.

احتمال دریافت خسارت برای کشتی‌هایی که ناگزیر از دور زدن از طریق «دماغه امید» شدند، اندک است. به همین گونه شرکت‌هایی که تحویل کالاهایشان (به دلیل به گل نشستن اور گیون) به تاخیر افتاد، نیز برای جبران خسارات خود دشواری‌هایی خواهند داشت.  

© The Independent

بیشتر از جهان