سیسی: توانستیم کانال سوئز را باز کنیم

عادی‌سازی رفت‌وآمد کشتی ها در کانال سوئز ممکن است چهار روز طول بکشد

Michel Euler / POOL / AFP

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر لحضاتی پیش در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور گفت که مصری‌ها با اتکا به توان خودشان توانستند بر بحران انسداد کانال سوئز فائق آیند.

رئیس‌جمهور مصر گفت که این آبراه حیاتی جهان که نقش مهمی در تجارت بین‌المللی و انتقال کالا دارد مجددا فعال شده است.

ساعتی پیش از سخنان سیسی، اعلام شد که رفت‌وآمد کشتی ّای کوچک در کانال سوئز به صورت محدود آغاز شده است.

اسکای‌نیوز به نقل از منابع خبری‌اش اعلام کرده است که عادی‌سازی حرکت کشتی‌ها در این کانال دست‌کم چهار روز به طول خواهد انجامید. هم‌اکنون ۳۷۰ کشتی در ورودی کانال سوئز منتظرند تا به مسیر خود ادامه دهند و همین ترافیک ورودی سبب خواهد شد تا عادی‌شدن اوضاع اندکی به طول بینجامد.

صبح امروز دو شنبه ۲۹ مارس، ۹ فروردین، کشتی اورگرین که سبب انسداد کانال شده بود حرکت داده شد و جهت آن به میزان ۸۰ درصد اصلاح شد. این کشتی هم‌اکنون ۱۰۲ متر از جداره کانال فاصله دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، جابه‌جایی کشتی اور گرین پس از تلاش بی‌وقفه برای هل دادن و کشیدن کشتی با ۱۰ قایق هنگام مد کامل و بالا آمدن سطح آب انجام گرفت.

سرلشکر اسامه ربعی، رئیس سازمان کانال سوئز، تأیید کرد که شناور پس از تلاش موفقیت‌آمیز و مانورهای کشش و فشار، تا حدی شناور شده است. وی گفت که کارگران مسیر کشتی را کاملاً لایروبی کنند. در طول شب، چند لایروب تلاش کردند ۲۷۰۰۰ مترمکعب شن و ماسه و کشتی را از مسیر پاک کنند. موتور کشتی نیز سالم است و کشتی می‌تواند در صورت رها شدن، به مسیر خود ادامه دهد.

نزدیک به یک هفته پیش، یک کشتی به بزرگی یک آسمان‌خراش در آبراه حیاتی سوئز به گل نشست و ترافیکی گسترده ایجاد کرد. حدود ۱۵ درصد مسیر کشتیرانی جهان از این کانال می‌گذرد و این بحران، بر زنجیره تأمین کالای جهانی اثر گذاشته است. این انسداد هر روز بیش از ۹ میلیارد دلار بر تجارت جهانی اثر می‌گذارد و زنجیره انتقال کالا را که هم‌اکنون تحت تأثیر بیماری همه‌گیر کرونا قرار دارد را نیز متوقف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نزدیک به ۳۷۰ کشتی که از نفت خام گرفته تا گاو حمل می‌کردند. نرخ حمل‌ونقل فراورده‌های نفتی با نفتکش‌ها هم‌‌اکنون حدود دو برابر شده است و ده‌ها کشتی حامل گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) یا نفت‌گاز مایع (ای‌پی‌جی) منتظر عبور از این کانال هستند.

حدود ۴۵ درصد از کالاهای وارداتی آمریکا، با عبور از کانال سوئز به بنادر عمده در سواحل شرقی ایالات متحده، مانند نیویورک و نیوجرسی، می‌رسند. حدود ۱۲ درصد نقل‌وانتقال تجاری جهان از کانال سوئز عبور می‌کند و تاخیر در بازگشایی آن هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد کشورهای مختلف تحمیل خواهد کرد.

در صورت بسته بودن این کانال، کشتی‌های باری مجبور هستند از مسیر جایگزین برای رسیدن به آسیا و اروپا استفاده کنند یا آن که کل قاره آفریقا را دور بزنند که نزدیک به دوهفته بر زمان حمل و نقل می‌افزاید.

بیشتر از جهان