الکاظمی: اجازه نمی‌دهیم از خاک عراق برای حمله به عربستان استفاده شود

عراق در تلاش است برای کاهش اتکای خود به ایران و با تاکید بر حق حاکمیت ملی عراق، روابط خود را با کشورهای عربی را گسترش دهد

الکاظمی در دیدار با محمد بن سلمان از بهبود روابط عراق با عربستان ابراز خرسندی کرد - Bandar AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

نخست‌وزیر عراق در دیدار خود با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، با اشاره به حملات اخیر پهپادی به ریاض گفت: «ما اجازه هیچ‌گونه تجاوز یا حمله به عربستان از طریق خاک عراق را نمی‌دهیم.»

به نوشته بلومبرگ، مصطفی الکاظمی در ادامه صحبت‌هایش اخبار منتشر شده مبنی‌بر اینکه حملات اخیر به ریاض توسط شبیه نظامیان وابسته به ایران و از خاک عراق صورت‌ گرفته را تکذیب کرد و گفت این ادعا‌ تلاش برای خدشه‌دار کردن روابط عربستان با عراق است.

الکاظمی پس از دیدار با محمد بن سلمان، در جمع خبرنگاران در پایتخت عربستان حاضر شد و گفت: «طی چند ماه گذشته روابط با عربستان سعودی در جهت مثبت بهبودیافته است و ما موفق شدیم بر بسیاری از چالش‌هایی که مانع پیشرفت رابطه بودند، غلبه کنیم.»

در پی حمله پهپادی که چندی پیش به قصر سلطنتی عربستان سعودی در پایتخت این کشور صورت گرفت، آسوشیتد پرس به نقل از یک مقام ارشد یکی از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در بغداد اعلام کرد که حمله از طریق خاک عراق انجام شده است. او که بدون افشای نامش با آسوشیتدپرس صحبت کرده، گفت که قطعات این پهپادها از ایران می‌آیند و در عراق مونتاژ می‌شوند و سپس از خاک عراق به پرواز درمی‌آیند.

همچنین، یک مقام آمریکایی نیز به آسوشیتدپرس گفت: «باور واشنگتن نیز همین است که حمله به قصر یمامه از خاک عراق صورت ‌گرفته است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که عراق در تلاش است تا روابط اقتصادی خود با عربستان سعودی و کشورهای هم‌پیمان آن در منطقه خلیج‌فارس را تقویت کند. مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر، و برهام صالح، رئیس‌جمهور عراق، می‌کوشند برای کاهش اتکای کشورشان به ایران و تأکید بر حق حاکمیت ملی عراق، روابط خود را با کشورهای عربی گسترش دهند؛ بخصوص با کشورهای همسایه، عربستان سعودی و اردن.

عراق کوشیده با مصر نیز روابط نزدیک‌تری برقرار کند. به نظر می‌رسد دولت کاظمی از تصمیم ناتو برای افزایش نیروهای خود در این کشور به چهار هزار سرباز نیز استقبال کند در حالی که گروه‌های عراقی مورد حمایت ایران علیه این تصمیم موضع گرفته‌اند.

بیشتر از جهان