چرا آمریکایی‌های ۴۰ تا ۵۵ ساله از بقیه موفق‌تر هستند؟

«نسل اِکس» نسبت به آغاز همه‌گیری وضع بهتری دارد و اعضای این نسل، هنوز دو دهه از اوج زندگی حرفه‌ای‌ خود را پیش رو دارند

ثروت خالص ​​خانواده متوسط سفیدپوست چهار و نیم برابر خانواده متوسط سیاه‌پوست ​​و پنج برابر خانواده متوسط لاتین‌تبار است- David Goldman/AFP

«نسل اِکس»، یعنی متولدان میان پایان جنگ دوم جهانی و نسل هزاره، در دوران دولت ترامپ و در میانه همه‌گیری کرونا، با رسیدن به سال‌های اوج زندگی حرفه‌ای‌ و همزمان شدن آن با رشد بازار سهام، افزایش چشمگیر ثروت خود را شاهد بوده‌اند.

آمار اخیر فدرال رزرو نشان می‌دهد که نسل اِکس که بانک مرکزی ایالات متحده آن‌ها را در سنین ۴۰ تا ۵۵ سالگی تعریف می‌کند، در اواخر سال گذشته از یک نقطه عطف مهم عبور کرده است: سهم آن‌ها از دارایی خالص خانوارهای آمریکایی با ۲۶.۹ درصد، از سهم آن‌ها از تعداد خانوارهای آمریکایی معادل ۲۶.۸ درصد، پیشی گرفته است.

پیر شدن متولدان بعد از جنگ جهانی دوم و سیر نزولی سهم آن‌ها از ثروت خانوارها، به دست به دست شدن مشعل [المپیک] می‌ماند. به طور خلاصه، ثروت نسل اِکس اکنون رو به افزایش است.

علاوه بر این، نسل اِکس نسبت به آغاز همه‌گیری وضع بهتری دارد و اعضای این نسل، هنوز دو دهه از اوج زندگی حرفه‌ای‌ خود را پیش رو دارند.

در آغاز دولت ترامپ در سال ۲۰۱۷، ۳۴.۶ میلیون خانوار به سرپرستی یک نسل اِکسی، فقط ۱۷.۴ درصد از دارایی خالص خانوارها را در اختیار داشتند. بر اساس داده‌های سه ماهه بانک مرکزی امریکا که توزیع دارایی‌ها و بدهی‌ها را بین خانوارها بر اساس نژاد، سن و تحصیلات برآورد می‌کند، این رقم در پایان سال ۲۰۱۹ به ۲۵.۴ درصد افزایش یافت و در طول همه‌گیری به رشد خود ادامه داد.

متولدان بعد از جنگ جهانی دوم هنوز بیش از نیمی از دارایی خالص خانوارهای آمریکایی را در اختیار دارند که حدود ۵۲.۷ درصد است و این به مراتب، بیشتر از سهم ۳۳ درصدی آن‌ها از شمار خانوارهای آمریکایی است. اما این رقم در پاییز ۲۰۱۶ معادل ۵۵.۸ درصد بود. در سال ۲۰۲۰ این رقم هم تقریبا نیم درصد کاهش یافت و احتمالا روند نزولی آن ادامه خواهد داشت.

داده‌های بانک فدرال نشان می‌دهد که نسل هزاره که در پایان سال گذشته ۲۴ تا ۳۹ ساله بودند، با وجود تشکیل دادن تقریبا ۳۰ درصد از خانوارها، هنوز کمتر از پنج درصد از دارایی خالص خانوارها را در مالکیت دارند.

این آمار می‌تواند آثار تغییرات قیمت سهام، مقاومت بازار مسکن و یارانه‌های فدرال مربوط به همه‌گیری در سال ۲۰۲۰ بر توزیع ثروت در آمریکا را توضیح دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از روندها، حرکت خود را مثل گذشته ادامه دادند. مثلا ثروتمندترین خانوارها سهم خود را از ثروت افزایش دادند. اما ثروت دهک‌های پایین نیز تا حدودی افزایش یافت. طبقه‌بندی داده‌ها بر اساس نژاد نشان می‌دهد که گرچه سیاه‌پوستان و لاتین‌تباران با بیکاری عظیم روبه‌رو بوده‌اند، اما امریکا از نظر توزیع ثروت عقب‌گرد نکرده است.

یک درصد ثروتمندترین خانوارها، چهار تریلیون دلار و تقریبا نیم درصد، به سهم خود از ثروت خالص کل افزوده‌اند. تا پایان سال ۲۰۲۰، تقریبا ۱.۲۹ میلیون خانوار در آن گروه، پس از کسر وام‌های رهنی و بدهی‌های دیگر، ۳۱.۴ درصد سهام و املاک و مستغلات و سایر دارایی‌‌ها را در اختیار داشتند. در پایان سال ۲۰۱۹ این رقم ۳۱ درصد بود.

پنج دهک اول ثروت نیز گرچه سهم کمتری دارند، اما سهم ثروت خالصش از ۱.۸ به دو درصد افزایش یافته است که عمدتا مدیون افزایش ارزش املاک و مستغلات و اندوخته بازنشستگی از جمله حساب‌های پس‌انداز بازنشستگی  با تعویق مالیاتی است که ارزش خالص ثروت این گروه را ۴۷۰ میلیارد دلار افزایش داده است.

سهم صدک‌ ۵۰ و صدک ۹۹ از کل ثروت خالص، کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که  دو نیمه ثروتمندتر و فقیرتر هر دو افزایش ثروت خالص را شاهد بوده‌اند.

طبقه‌بندی‌های مبتنی بر نژاد نسبتا بدون تغییر هستند. گرچه پیشرفت اندکی در کاهش نابرابری ثروت بر اساس خطوط نژادی در آمار قابل مشاهده است. این موضوعی است که برای ایالات‌متحده به یک مسئله اجتماعی عمده تبدیل شده است. به هر روی، داده‌ها نشان می‌دهد که همه‌گیری موجب عقب‌گرد امریکا در این جبهه نشده است.

از آنجا که محاسبه ثروت خالص، بدهی کارت اعتباری را نیز در نظر می‌گیرد، پیشرفت قابل مشاهده در این حوزه می‌تواند بازتاب‌ تاثیر پرداخت حقوق بیکاری فدرال و سایر پرداخت‌های نقدی به برخی از خانواده‌ها باشد که این خانوارها، بخشی از آن را صرف بازپرداخت بخشی از بدهی‌‌های خود کردند.

سهم سیاه‌پوستان و لاتین‌تباران از ثروت خالص اندکی افزایش نشان می‌دهد. اما سهم خانوارها با سرپرست سفیدپوست اندکی کاهش یافته است. با این وجود، شکاف‌های نژادی همچنان عمیق است.

خانوارهای سیاهپوست که حدود ۱۴ درصد  خانوارها را تشکیل می‌دهند، در آغاز همه‌گیری چهار درصد از دارایی خالص خانوارهای امریکایی را در اختیار داشتند. در پایان سال این رقم ۴.۱ درصد بود. سهم لاتین‌تباران که ۹.۳درصد خانوارها را تشکیل می‌دهند، با ۲.۴ درصد ثروت خالص خانوار‌ها، تغییری نکرده است.

ثروت خالص ​​خانواده متوسط سفیدپوست تقریبا چهار و نیم برابر خانواده متوسط سیاه‌پوست ​​و پنج برابر خانواده متوسط لاتین‌تبار است.

شکاف‌های ثروت بر اساس میزان تحصیلات نیز همچنان رو به افزایش است. از ۱۱ تریلیون دلار اضافه شده به ثروت خالص خانوارها در طول سال گذشته، رقمی که ناشی از سود سرمایه‌گذاری‌های مالی و همچنین املاک و مستغلات است‌، بیش از ۸۱ درصد نصیب خانوارهایی شده است که سرپرستشان مدرک دانشگاهی دارد. این خانوارها سهم رو به رشدی از جمعیت را تشکیل می‌دهند. اما طبق برآوردهای جمعیتی که بانک فدرال آمریکا استفاده می‌کند، این گروه هنوز تنها ۳۶.۷ درصد کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.

سهم دارایی خالص خانوارهای با سرپرست دارای مدرک دانشگاهی، در پایان سال ۲۰۲۰ معادل ۷۱.۸ درصد بود که یک درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ است.

در این محاسبات از داده‌های جمعیتی سه‌ماهه دوم سال گذشته استفاده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان