عضویت آمریکایی‌ها در مجامع دینی به زیر پنجاه درصد رسید

این نظرسنجی برای اولین بار در سال ۱۹۳۷ انجام شد و در آن زمان، ۷۳ درصد آمریکایی‌ها عضو یک عبادتگاه بودند

میزان عضویت نسل جوان در عبادتگاه‌های دینی کمتر شده است - ORLANDO SIERRA / AFP

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داده که برای اولین بار از زمان ثبت این آمار، عضویت آمریکایی‌ها در عبادتگاه‌‌های سراسر این کشور به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

نتایج این نظرسنجی موسسه گالوپ روز دوشنبه منتشر شد و نشان داد در سال ۲۰۲۰، فقط ۴۷ درصد آمریکایی‌ها گفته‌اند عضو کلیسا، کنیسه یا مسجد هستند. این عدد نسبت به ۵۰ درصد سال ۲۰۱۸ و ۷۰ درصد سال ۱۹۹۹ کاهش یافته است.

این نظرسنجی برای اولین بار در سال ۱۹۳۷ انجام شد و در آن زمان، ۷۳ درصد آمریکایی‌ها عضو یک عبادتگاه بودند. این عدد، با جدیدترین داده‌های به دست آمده، حدود ۳۰ درصد اختلاف دارد.

نتایج نظرسنجی یادشده همچنین نشان داد میزان عضویت نسل جوان در عبادتگاه‌های دینی کمتر شده است. ۶۶ درصد بزرگسالان متولد قبل از ۱۹۴۶، ۵۸ درصد کودکان نسل انفجار جمعیت، ۵۰ درصد نسل اکس ( نسلی که بعد از اتمام انفجار جمعیت پس از جنگ جهانی دوم و قبل از نسل ایگرگ زاده شدند) و ۳۶ درصد نسل هزاره (یا ایگرگ) عضو کلیسا هستند.

نتایج این نظرسنجی در هفته‌ای منتشر شد که بسیاری از آمریکایی‌ها، عید پاک و عید پسح را جشن می‌گیرند و نشان می‌دهد تعداد روزافزونی از آمریکایی‌های مدرن، دیگر خود را به هیچ دینی معتقد نمی‌دانند.

گالوپ خاطرنشان کرده است که در طول دهه‌های اخیر، شمار آمریکایی‌هایی که خود را مذهبی نمیدانستند از هشت درصد در بازه زمانی سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰، به ۲۱ درصد در سه سال اخیر افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داده‌های دیگر اغلب نشان‌دهنده حرکت دهه‌های اخیر مردم ایالات‌متحده در خلاف جهت نهادهای دینی و به سمت جدایی کلی از دین است.

نتایج نظرسنجی این موسسه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که فقط ۴۸ درصد آمریکایی‌ها گفته‌اند دین در زندگی‌ آنان نقش «بسیار مهمی» دارد، حال آن که ۲۵ درصد نقش آن را «تا حدی مهم» و ۲۷ درصد «نه چندان مهم» ارزیابی کردند. در سال ۱۹۵۲، ۷۵ درصد گفته‌ بودند دین نقش «بسیار مهمی» در زندگی‌ آن‌ها دارد.

همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰، باعث کاهش چشمگیر حضور مردم در مراسم جمعی دینی شد و بسیاری از کلیساها به اجبار تعطیل شدند یا دست‌کم در بازه‌ای از این سال، ظرفیت خود را کاهش دادند.

اما بررسی مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد همه‌گیری سال گذشته در واقع ایمان مردم را تقویت کرده و «آمریکایی‌ها نسبت به سایر کشورهایی که وضعیت اقتصادی پیشرفته‌تری دارند» بیشتر با این گزاره هم‌عقیده‌اند.

از هر ۱۰ آمریکایی شرکت‌کننده در نظرسنجی تابستان ۲۰۲۰، حدود سه نفر گفتند به علت وقوع همه‌گیری ایمان‌ شخصی‌ آنان قوی‌تر شده است. بنا بر نتایج نظرسنجی انجام شده در ۱۴ کشور توسعه‌یافته، از هر ۱۰ آمریکایی‌ سه نفر معتقدند که در مجموع،  ایمانشان بیشتر شده است.

در گزارش اخیر موسسه گالوپ آمده است: «ممکن است بخشی از کاهشی که در سال ۲۰۲۰ شاهد آن هستیم، موقتی و مربوط به همه‌گیری کرونا باشد، اما با توجه به کمتر مذهبی بودن نسل جوان در مقایسه با بزرگسالان نسل‌های قبل، به نظر می‌رسد در دهه‌های آینده ادامه روند کاهشی، اجتناب‌نا‌پذیر باشد.»

این شرکت مشاوره مدیریتی اعلام کرد اثر این کاهش مذهبی بودن را می‌توان در بسته شدن سالانه هزاران کلیسا در ایالات متحده مشاهده کرد.

تازه‌ترین نظرسنجی موسسه گالوپ بر نتایج مصاحبه‌ تلفنی تصادفی از شش هزار و ۱۱۷ بزرگسال ۱۸ سال به بالا بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ استوار است. این افراد از تمام ۵۰ ایالت‌آمریکا و ناحیه کلمبیا بوده‌اند.

حاشیه خطای نمونه‌گیری مثبت و منفی دو درصد با ۹۵ درصد اطمینان بوده است.

© The Independent

بیشتر از جهان