الیوت آبرامز: ایران به پمپ بنزین چین تبدیل خواهد شد

ارقام اعلام شده برای سرمایه‌گذاری چهارصد میلیارد دلاری چین در ایران «احتمالا خیال‌پردازانه اند»

وزیران امور خارجه ایران و چین در تهران - عکس از خبرگزاری مهر

الیوت آبرامز، مسئول امور ایران در کابینه دونالد ترامپ، در مقاله‌ای در نشریه نشنال ریویو به بررسی قرارداد اخیر ایران و چین پرداخته است.

روز بیست و هفتم مارس، وزرای خارجه ایران و چین در تهران توافق سرمایه‌گذاری عظیمی را اعلام کردند. به گفته آنها چین در بیست و پنج سال آینده چهارصد میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

آقای آبرامز می‌گوید که ارقام اعلام شده برای سرمایه‌گذاری احتمالا خیال پردازانه اند. «کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال ۲۰۱۹ حدود یک و نیم میلیارد دلار بود که در سال پس از آن به یک میلیارد دلار کاهش یافت. چطور ممکن است چین در کشوری که هرگز نتوانسته بیش از پنج میلیارد دلار درسال سرمایه خارجی جذب کند، سالی ۱۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئول سابق امور ایران در دولت آمریکا استدلال می‌کند که حتا اگر این سرمایه‌گذاری صورت گیرد، به معنای خرید کل ایران و نقض این دروغ جمهوری اسلامی خواهد بود که در پی استقلال و خودبسندگی است. به گفته او، آیت‌الله‌ها ایران را به یک پمپ بنزین بزرگ برای چین بدل خواهند کرد.

آقای آبرامز در ادامه می‌گوید: «این معامله کم‌اهمیت نیست، و هدف از آن این است که چین در مقابله با تحریم‌های ایالات متحده به ایران کمک کند. اما ایرانی‌ها و همه ما نمی‌دانیم که بر سر چه چیزی توافق شده (مثلا تخفیفی که ایران بابت فروش نفت می‌دهد چقدر است؟) و در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد.