ادامه اعتراض‌های مردمی به قرارداد ۲۵‌ساله ایران با چین

سخنگوی دولت انتقادها به این قرارداد را «جریان تبلیغاتی علیه ایران» و «عملیات روانی بزرگ» می‌خواند

درپی امضای سند توافق ۲۵ساله همکاری‌های راهبردی ایران و چین در روز شنبه، هفتم فروردین‌ماه، انتقاد و اعتراض شهروندان به این قرارداد، ابتدا در رسانه‌های اجتماعی بالا گرفت و بعد کم‌کم به خیابان‌های شهرهای مختلف ایران کشیده شد. از آن‌سو، علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، انتقادها را «فضاسازی» و «دروغ‌پردازی»، «جریان تبلیغاتی علیه ایران» و «عملیات روانی بزرگ» خوانده است.

روز دوشنبه، نهم فروردین‌ماه، گروه‌هایی از شهروندان در شهرهای تهران، کرج و اصفهان تجمع کردند و شعارهایی در اعتراض به این قرارداد سر دادند؛ بعضی نیز در شعارنوشت‌هایی که در دست داشتند، خواستار لغو این قرارداد شدند.

ویدیوهایی که از اعتراض‌ها به این قرارداد در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که معترضان در تهران مقابل مجلس شورای اسلامی و در کرج مقابل استانداری البرز تجمع کرده‌‌اند.

برخی از شعارهایی که در تجمع‌های اعتراض به قرارداد ۲۵ساله ایران و چین مطرح شده، از این قرار است: «ایران فروشی نیست»، «مرگ بر وطن‌فروش»، «می‌جنگیم، می‌میریم، ایرانو پس می‌گیریم» و «حمایت، حمایت، ایرانی با غیرت». همچنین در ویدیویی از یک زن کفن‌پوش در خیابان‌های شهر تبریز، بر روی کفت نوشته شده است: «یک وجب از خاک میهن را به بیگانه نمی‌دهیم».

 

ویدیوهایی نیز از تجمع اعتراضی ایرانیان خارج از کشور مقابل کنسولگری چین، ازجمله در سیدنی استرالیا، منتشر شده است. 

علاوه‌بر این، در رسانه‌های اجتماعی فراخوان‌های متعدد مردمی برای اعتراض به توافق ۲۵ساله با چین در روزهای آینده و تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی، سفارت چین و فرمانداری‌ها و استانداری‌های شهرستان‌ها منتشر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما علی ربیعی روز سه‌شنبه، ۱۰ فروردین‌ماه، در نخستین نشست خبری خود در سال جدید، درمورد انتقادها به توافق ۲۵ساله با چین گفت: «موضوع انتقاد جنبه‌ای فراتر از دلسوزان استقلال کشور یافته و یک جریان عملیات روانی بزرگی را به‌راه انداخته‌اند. بخشی از این افراد که وادادگی در مقابل بیگانگان را در سابقه خود دارند، آغازکننده این فضاسازی و دروغ‌پردازی‌ها بوده‌اند. کاملا مشخص است این‌ها نه از سر دلسوزی و نه وطن‌پرستی، به‌دلیل مخالفت با استقلال‌طلبی جمهوری اسلامی ایران یک جریان تبلیغاتی علیه ایران به‌راه انداخته و تحلیل‌های بی‌پایه را سامان دادند.»

او همچنین درمورد علت منتشرنشدن متن کامل سند که بسیاری از انتقادها به آن برمی‌گردد، چین را مقصر دانست و گفت: «دولت ایران از ابتدا هیچ مشکلی برای انتشار کامل این سند نداشته و طرف مقابل احتمالا به‌لحاظ برخی ملاحظات مربوط به خود مایل به انتشار نبوده است.»

پیش از این، به‌ویژه از سال گذشته، کارشناسان، تحلیلگران و بعضی فعالان سیاسی درمورد این قرارداد که رایزنی درمورد آن سال ۱۳۹۴ میان دو کشور برقرار بود، هشدار داده بودند و آن را «ترکمانچای دوم» و «ضامن بقای جمهوری اسلامی، به‌جای منافع ملی ایران» خوانده بودند.

پس از انتشار خبر امضای قرارداد ۲۵‌ساله در ایران، کاربران در رسانه‌های اجتماعی با هشتگ‌هایی مانند #فروش_ایران، #نه_به_قرارداد_۲۵ساله، #ترکمنچای_دوم، #ترکمنچای_چینی به این توافق اعتراض کردند و خواستار لغو آن شدند. در رسانه‌های اجتماعی ویدیوهای مختلفی نیز از اظهار مخالفت فعالان سیاسی و مدنی و حتی شهروندان عادی به این قرارداد منتشر شده است. 

یک دیوارنگاری (گرافیتی) در اعتراض به قرارداد ۲۵ساله ایران و چین نیز که رهبر جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهوری چین را درحال بوسیدن یکدیگر نشان می‌دهد و گفته می‌شود در کرمانشاه کشیده شده، توجه بسیاری را جلب کرده است. 

همچنین هزاران نفر از ایرانیان با امضای طوماری آنلاین با عنوان «فروش ایران به چین را متوقف کنید» خطاب به رئیس‌ جمهوری چین، این قرارداد ۲۵ساله را در تعارض با منافع ملی ایران و «به‌لحاظ اخلاقی، سیاسی، حقوقی و انسانی» مردود دانستند و خواستار جلوگیری از پیگیری آن شدند. تا زمان تنظیم این خبر بیش از ۳۴هزار نفر آن را امضا کرده بودند.