برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین در تهران امضا شد

ایران با امضای پیمانی ۲۵ ساله به جمع یکی از کشورهای هم‌پیمان استراتژیک چین پیوست

وانگ‌یی، وزیر خارجه چین و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران قرارداد ۲۵ ساله همکاری‌های راهبردی ایران و چین را در تهران امضا کردند.

ساعتی پیش این قرارداد در دیدار وزیر خارجه چین با علی لاریجانی نهایی شده بود.

هنوز جزئیات این توافق ۲۵ ساله یه صورت رسمی منتشر نشده است، هرچند در ماه‌های گذشته متن پیش‌نویس آن از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد.

محمدجواد ظریف پیش‌تر وعده داده بود که متن این توافقنامه را پس از نهایی و رسمی شدن منتشر خواهد کرد.

وانگ یی در دیدارهای امروزش با علی لاریجانی، حسن روحانی و ظریف تاکید کرد که چین روابط با ایران را در اولویت قرار داده است. او به حسن روحانی گفت که چین خواستار بازگشت آمریکا به برجام است از طرح صلح هرمز که دولت روحانی ارائه داده حمایت می‌کند و البته امیدوار است پس از امضای این توافقنامه کشورش بتواند واکسن‌های بیشتری برای مهار کرونا در اختیار ایران بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع تدوین قرارداد جامع راهبردی میان ایران و چین نخستین بار در سفر یهمن‌ماه ۱۳۹۴ شی‌جی‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین به ایران و دیدار او با علی خامنه‌ای مطرح شد. در این سفر دو کشور توافق کردند تا با تشکیل کارگروهی مشترک کار تدوین این سند را پیش ببرند.

نهایتا پیش‌نویس این سند در تابستان سال ۱۳۹۸ تدوین شد. متن این پیش‌نویس که به صورت غیررسمی به رسانه‌ها راه یافت با انتقاد‌های فراوان مواجه شد و جمهوری اسلامی به حراج کشور و بستن قراردادی مشابه قراردادهای ترکمنچای و گلستان متهم شد.

دولت حسن روحانی بی‌توجه به این انتقاد‌ها بارها گفته است که همکاری با چین را موضوعی استراتژیک می‌داند و قرارداد ۲۵ ساله با این کشور به معنای فروش ایران نیست.