مادربزرگ ناتنی اوباما در ۹۹ سالگی درگذشت

رئیس جمهوری سابق آمریکا: زنی قدرتمند و با فضیلت را از دست داده‌ایم

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده و سارا اوباما- AFP PHOTO / SIMON MAINA

به گزارش خانواده اوباما، مادربزرگ ناتنی باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق، و بزرگ خاندان کنیایی او،  در سن تقریبا ۹۹ سالگی درگذشت. اوهورو کنیاتا، رئیس جمهوری  کنیا، از سارا اوباما به عنوان «زنی قدرتمند و بافضیلت» یاد کرد.

خانم اوباما، که در دهکده روستایی خود در کوگلو به نام «ماما سارا» شهرت داشت، مدافع آموزش دختران و کودکان یتیم بود. به گفته خانواده‌اش، او به «بیماری‌های عادی» مبتلا بوده و آزمایش کووید-۱۹ او منفی بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس جمهوری سابق اندکی پس از مرگ مادربزرگ ناتنی‌اش از درگذشت او با خبر شد.

رئیس جمهوری كنیا در بیانیه‌ای درگذشت خانم اوباما را «ضربه‌ای بزرگ به ملت ما» توصیف كرد و گفت: «ما زنی قدرتمند و بافضیلت را از دست دادیم، مادری که خانواده اوباما را كنار هم قرار داد و نمادی از ارزش‌های خانوادگی بود.»

شیخ موسی اسماعیل، سخنگوی خانواده اوباما، تأیید کرد که درگذشت خانم اوباما به دلیل ویروس کرونا نبوده است. به گفته آن‌ها، مادربزرگ خانواده، که تقریباً ۹۹ سال داشت، مدتی بیمار بود و در بیمارستان جاراموگی اوگینگا اودینگا در كیسومو تحت معالجه بود.

آقای اوباما در بیانیه‌ای گفت: «من و خانواده‌ام بابت غم از دست دادن مادربزرگ عزیزمان، سارا اوگول اونیانگو اوباما، که نزد بسیاری «ماما سارا» اما برای ما «دَنی» یا «گرنی» (مامان‌بزرگ) بود، سوگوار هستیم. دلمان برایش بسیار تنگ خواهد شد، اما زندگی طولانی و بی‌نظیر او را با سپاس جشن خواهیم گرفت.»

انیانگ نیونگو، فرماندار کیسومو، ضمن تسلیت به اهالی دهکده کوگلو بابت مرگ سارا اوباما، گفت که او به خاطر تلاش‌هایش در ترویج آموزش برای قدرت دادن به کودکان بی‌سرپرست در یاد‌ها باقی خواهد ماند.

وی گفت: «او زنی نیکوکار بود که برای پرداخت هزینه‌های مدرسه کودکان یتیم بودجه جمع‌آوری می‌کرد.»

سارا اوباما همسر دوم پدربزرگ آقای اوباما بود و پدرش، باراک اوباما پدر، را بزرگ کرده بود. این خانواده عضو گروه قومی لووی در کنیا هستند.

رئیس جمهوری سابق اغلب به او ابراز علاقه می‌کرد و در کتاب خاطرات خود، «رویاهایی از پدرم»، از او به عنوان «مامان‌بزرگ» یاد كرد. او در این کتاب دیدار خود با مادربزرگش را در سفر سال ۱۹۸۸ به میهن پدری توصیف کرد و گفت که در ابتدا نمی‌توانستند با هم ارتباط برقرار کنند، اما بعد پیوند گرمی بین آن‌ها برقرار شد. سارا در اولین مراسم تحلیف او به عنوان رئیس جمهوری در سال ۲۰۰۹ شرکت کرد. آقای اوباما در سخنرانی خود در سپتامبر ۲۰۱۴ در مجمع عمومی سازمان ملل، نیز درباره مادربزرگش صحبت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سارا اوباما سال‌ها به کودکان یتیم کمک کرد و تعدادی را در خانه خود بزرگ کرد. «بنیاد ماما سارا اوباما» در تأمین خوراک و آموزش کودکانی که والدین خود را از دست داده بودند، همراه با لوازم مدرسه، لباس اونیفرم، نیازهای پزشکی اولیه و هزینه مدرسه، کمک می‌کرد.

او در سال ۲۰۱۴ در مصاحبه با اسوشیتد پرس گفت که هنوز هم سواد خواندن نامه‌های دریافتی را ندارد. او گفت که نمی‌خواست فرزندانش بی‌سواد باشند، بنابراین کاری کرد که همه فرزندان خانواده‌اش به مدرسه بروند.

او به یاد آورد که هر روز با دوچرخه از روستای کوگلو تا شهر نگیا ده کیلومتر راه طی می‌کرد تا پدر باراک اوباما را به مدرسه ببرد تا او فرصتی را که سارا نداشت، داشته باشد. 

سارا اوباما گفت: «من عاشق تحصیل هستم، زیرا کودکان یاد می‌گیرند که خودکفا باشند»، خصوصا دختر‌ها که اغلب فرصتی برای رفتن به مدرسه نداشتند.

وی گفت: «اگر یک زن تحصیل کند نه تنها به خانواده خودش، بلکه به کل روستا آموزش می‌دهد.»

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۴ از او بابت تلاش‌هایش در حمایت از آموزش کودکان تقدیر کرد. او جایزه پیشگام آموزش روز زنان کارآفرین را نیز دریافت کرد.

اسوشیتدپرس در این گزارش مشارکت داشته است.

© The Independent

بیشتر از جهان