«گذرنامه واکسن»، ابتکار دولت بایدن برای ثبت مایه‌کوبی افراد

این گذرنامه به مردم امکان می‌دهد که در بخش‌های خاصی از رستوران‌ها و اماکن تفریحی حضور داشته باشند

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در روز ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ اولین دوز واکسن کرونا را دریافت کرد- Alex Edelman / AFP

دولت بایدن در حال انجام هماهنگی‌های لازم برای همکاری بین گروه بزرگی از سهام‌داران خصوصی و آژانس‌های دولتی است که مایل به تهیه «گذرنامه واکسن» کووید هستند که ثابت می‌کند دارنده آن واکسن را دریافت کرده است.

تلاش برای تهیه گذرنامه، با امید به بازگشایی کامل رستوران‌ها، کنسرت‌ها، مسابقات ورزشی و دیگر مشاغل در ماه‌های آینده و موارد دیگری که به شدت تحت تأثیر ویروس کووید-۱۹ بوده‌اند، آغاز شده است.

بار اول روزنامه «واشنگتن پست» بود که با استناد به پنج منبع ناشناس، از تلاش‌های دولت بایدن برای ایجاد این هماهنگی خبر داد.

روزنامه «پست» گزارش داد که حداقل ۱۷ گروه و آژانس دولتی دارند روی طرح گذرنامه واکسن کار می‌کنند؛ امری که مانع اهمال از طرف دولت خواهد شد.

این گذرنامه به مردم امکان می‌دهد که در بخش‌های خاصی از رستوران‌ها و اماکن تفریحی حضور یابند، از انواع امکانات رفاهی مشترک در هتل‌ها بهره ببرند، و برای سفر‌ به کشورهای خارجی از مرز‌های بین‌المللی عبور کنند. گذرنامه واکسن می‌تواند برای کارگران نیز مؤثر باشد، از جمله در تضمین شغل افراد در صنایع خدماتی و تضمین آن ‌که خواهند توانست از بیماران و همکاران خود حفاظت کنند.

چندین اداره در وزارت بهداشت و خدمات انسانی در تلاشند تا چنین طرحی به عادلانه‌ترین نحو ممکن اجرایی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جف زینتس، هماهنگ‌کننده ستاد مقابله با ویروس کرونا در کاخ سفید، در جلسه مطبوعاتی اوایل این ماه گفت: «باید اطمینان حاصل کنیم که هر راه‌حلی در این زمینه، سهل، رایگان، منبع‌باز و برای همگان، به صورت دیجیتالی و روی کاغذ قابل دسترسی باشد و از همان ابتدا برای حفاظت از حریم خصوصی افراد طراحی شده باشد.»

هدف آقای بایدن این است که تا پایان ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری خود حداقل ۲۰۰ میلیون آمریكایی واکسینه شده باشند. به باور رئیس جمهوری، ممکن است ایالات متحده تا تابستان امسال تا حد زیادی به زندگی عادی برگشته باشد و تا کریسمس تقریباً به طور کامل به حالت قبل از همه‌گیری برگردد.  

ایده‌ اصلی در پس طرح گذرنامه واکسن این است که افراد واکسینه شده نرم‌افزار یا فایلی قابل اسکن کردن روی تلفن هوشمند خود داشته باشند که هویت و دریافت واکسن کووید آن‌ها را ثابت می‌کند. اما از آن‌جا ‌که میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا تلفن هوشمند ندارند، مقامات در صدد تهیه نسخه چاپی آن هستند.

ایالات متحده تنها یکی از چندین کشور و نهادهای چند‌ملیتی است که روی طرح گذرنامه واکسن کار می‌کنند.

اتحادیه اروپا وعده داده است که برای عبور آزادانه مردم از مرز‌ها، گواهینامه دیجیتال ایجاد کند.

سازمان بهداشت جهانی، که آقای بایدن در اولین روز ریاست جمهوری خود مجدداً به آن پیوست (دونالد ترامپ آمریکا را از عضویت آن سازمان خارج کرده بود)، مشغول کار بر روی یک برنامه جهانی است.

© The Independent

بیشتر از جهان