واکسن کرونا بر افراد چاق اثر کمتری دارد

اضافه‌وزن شانس ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

اضافه وزن بر افزایش احتمال ابتلا به کرونا موثر است - PEDRO PARDO / AFP

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تأثیر واکسن کرونا بر افراد چاق کمتر از افراد با وزن نرمال است اظهار داشت اضافه‌وزن بر علائم بیماری کرونا اثر مضاعف ایجاد می‌کند.

سیما سادات لاری نسبت به نقش اضافه‌وزن بر ابتلا و تشدید علائم بیماری کرونا تأکید کرد و گفت: «طبق بررسی‌های صورت‌گرفته اغلب افراد جوان و میان‌سالی که در اثر ابتلا به کووید - ۱۹ در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشورمان بستری شدند دارای اضافه‌وزن بودند.» او افزود: از طرفی نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که اثربخشی واکسن در افراد چاق نسبت به افراد با وزن نرمال کمتر است.

پیش‌تر نیز متک هکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، در پاسخ به سؤالی درباره عوامل مؤثر بر تعداد جان‌باختگان کرونا، گفته بود: «معیارهایی چون سن بیمار و نیز چاقی» می‌بایست مد نظر قرار گیرند.

نتایج یک پژوهش که روز ۲۸ ماه آوریل سال گذشته انجام شده است و ۱۶۶ بیمارستان را در بر می‌گیرد، نشان می‌دهد که خطر مرگ افراد چاق (کسانی که بی ام آی بالاتر از ۳۰ داشته‌اند) بر اثر ابتلا به ویروس کرونا ۳۳ درصد بالاتر از دیگران است. این نظرسنجی ۱۷ هزار بیمار را در برگرفته است.

پروفسور کالوم سمپل از دانشگاه لیورپول در گفت‌و‌گو با نشریه تلگراف، گفت که افراد دارای بی ام آی بالای ۳۰ «‌به طور ویژه به کووید -۱۹ واکنش بد نشان می‌دهند و در نتیجه، احتمال بستری شدن آنها در بخش مراقبت‌های ویژه و نهایتاً مرگشان، بالاتر است.»‌

یک روز بعد، در تاریخ ۲۹ آوریل، امپریال کالج لندن نیز تحلیل‌های بیشتری را در زمینه داده‌های فوق منتشر کرد که نشان می‌دهد مرد بودن یا چاق بودن، شانس جان به در بردن از ویروس کرونا را کاهش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیل‌های فدراسیون جهانی چاقی نشان می‌دهد که میان کشورهایی که در دوره همه‌گیری بیشترین آسیب را دیده‌اند و کشورهایی که چاقی از معضلات خاص آن‌ها است، ارتباط وجود دارد. بریتانیا چهارمین کشور جهان از نظر نرخ بالای چاقی و سومین کشور از لحاظ بالا بودن نرخ مرگ‌ومیر ناشی از کووید -۱۹ است. این فدراسیون معتقد است اگر کشورها فکری برای کاهش چاقی مردم خود می‌کردند، می‌شد از صدها هزار مورد مرگ‌ومیر جلوگیری کرد زیرا از هر ۱۰ مرگ ناشی از کرونا، ۹ مورد در کشورهایی با نرخ بالای چاقی رخ داده است.

محققان دولتی، سن و سال را تنها عامل مهم در ابتلا به بیماری شدید و مرگ ناشی از کووید -۱۹ اعلام کرده‌اند، اما چاقی هم یکی از چند عامل زمینه‌ای است که در افزایش احتمال ابتلا به بیماری شدیدتر و مرگ، مؤثر شناخته شده است.

دکتر تدروس آدهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: «رابطه میان چاقی و نرخ مرگ‌ومیر ناشی از کووید -۱۹، آشکار و منطقی است. سرمایه‌گذاری در زمینه سلامت عمومی و انجام اقدامات هماهنگ بین‌المللی برای مبارزه با علل ریشه‌ای چای یکی از بهترین راه‌هایی است که به کشورها در بهبود سامانه‌های سلامت عمومی پس از پایان همه‌گیری کمک می‌کند. از همه کشورها می‌خواهیم این فرصت را غنیمت شمارند.»