غنی و رحمان در آستانه نشست قلب آسیا در دوشنبه دیدار کردند

نهمین نشست «قلب آسیا-روند استانبول» با حضور مقام‌های ارشد ۱۴ کشور در پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود

اشرف غنی برای تقویت همگرایی منطقه و مبارزه با تروریسم وارد دوشنبه شد تا در نشست قلب آسیا شرکت کند - ارگ

شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان میزبان وزیران خارجه کشورهای منطقه و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان است تا نهمین دور نشست «قلب آسیا-روند استانبول» را برگزار کند. 

این نشست فردا سه‌شنبه ۳۰ مارس برگزار می‌شود و آقای غنی ساعتی پیش وارد دوشنبه شد. محمد جواد ظریف و مولود چاوش‌اوغلو، وزیران خارجه ایران و ترکیه نیز دیشب وارد پایتخت تاجیکستان شدند. 

انتظار می‌رود ۱۲ کشور دیگر منطقه نیز در سطح وزیر خارجه یا مقام ارشد دولتی در این نشست شرکت کنند. 

اشرف غنی در اولین ساعات ورودش به دوشنبه با امام‌علی رحمان، رئيس جمهور تاجیکستان در قصر ملت دیدار و گفت‌وگو کرد. 

گردهمایی امسال با عنوان «تقویت اجماع برای صلح و توسعه» با سخنرانی امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان و اشرف غنی همتای افغانش آغاز به کار خواهد کرد. 

نمایندگان کشورهای مختلف چالش‌های امنیتی و تهدیدهای تروریستی را بررسی خواهند کرد که گریبانگیر منطقه است. آن‌ها همچنان نیاز به توسعه راه‌های ارتباطی افغانستان با آسیای میانه را از مسائل محوری مورد بحث خوانده‌اند.  

افغانستان انتظار دارد این نشست در راستای تقویت موضعش در میز گفت‌وگوهای صلح با طالبان بینجامد. این گفت‌وگوها در سطح بالایی در ماه آینده میلادی در استانبول ترکیه برگزار می‌شود و همکاری و اجماع منطقه‌ای در حمایت از گفت‌وگوهای صلح و تامین ثبات در افغانستان از اولویت خاص برای کابل برخوردار است. 

سازمان منطقه‌ای «قلب آسیا – روند استانبول» در سال ۲۰۱۱ به ابتکار و پیشنهاد افغانستان و با حمایت ترکیه تشکیل شد. نخستین کنفرانس با شرکت وزرای امور خارجه ۱۴ کشور شامل ایران، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکمنستان و امارات متحده عربی در استانبول برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلیس و آمریکا هم کشورهای حامی این روند هستند. چندین سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از آن پشتیبانی کرده‌اند. 

پیش‌تر میروس ناب، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان با پذیرایی از سفیران کشورهای منطقه در سفارت افغانستان در دوشنبه با تأکید بر اهمیت اجماع منطقه‌ای و جهانی در حمایت از روند صلح افغانستان، تلاش‌های همه‌جانبه برای تامین ثبات، توسعه اقتصادی، اتصال منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی را مسؤولیت مشترک افغانستان، کشورهای منطقه و جهان دانست و گفت: «مردم افغانستان خواهان صلح پایدار با حفظ ارزش‌های دموکراتیک و دستاوردهای بیست سال اخیر شامل آزادی بیان، حقوق بشر و حقوق زنان هستند.» 

او با اشاره بر ادامه روابط طالبان با گروه‌های تروریستی و شبکه‌های مافیایی مواد مخدر و قتل و کشتار مردم  افغانستان، افزود: «خروج عجولانه نیروهای بین‌المللی از کشور به نفع صلح و امنیت منطقه نیست و دولت و مردم افغانستان خواهان رسیدن به صلح و ثبات در کشور از مجراهای قانونی از جمله، برگزاری انتخابات زودهنگام در این راستا هستند.» 

روابط ایران و تاجیکستان

از سوی دیگر، بعد از تیرگی روابط بین جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در سال ۲۰۱۵ بر سر میزبانی تهران از سران احزاب اسلام‌گرای تاجیک، جواد ظریف برای شرکت در جلسه قلب آسیا و ترمیم روابط با تاجیکستان وارد دوشنبه شده است. 

جمهوری اسلامی ایران سفر آقای ظریف را دو روزه به منظور شرکت در کنفرانس قلب آسیا-روند استانبول و همچنین گفت‌وگو با مقامات کشور تاجیکستان در خصوص روابط دوجانبه دو کشور ایران و تاجیکستان خوانده است. 

آقای ظریف علاوه بر شرکت و سخنرانی در این کنفرانس و مذاکرات با مقامات تاجیکستان، با وزرای امور خارجه تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، هند و جمهوری آذربایجان دیدار خواهد کرد.

 

بیشتر از جهان