حمایت کنشگران سیاسی و مدنی از طومار «فروش ایران به چین را متوقف کنید»

«این توافق برای نجات نظام امضاء شده است، نه حفظ منافع ملی ایران»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و وزیر امور خارجه چین در تهران-HO / Iranian Presidency / AFP

شماری از فعالان سیاسی و مدنی با امضاء طومار اینترنتی «فروش ایران به چین را متوقف کنید»، از این نامه که در اعتراض به قرارداد ۲۵ ساله همکاری ایران و چین تنظیم شده، حمایت کردند.

روز هفتم فروردین‌ماه، وزیر امور خارجه چین که به ایران سفر کرده بود، توافق جنجالی را که از ماه‌ها پیش در سرخط اخبار قرار داشت، امضاء کرد. بسیاری از ناظران بر این باورند این قرارداد که بخش‌های محدودی از آن منتشر شده، آب و خاک ایران را به حراج می‌گذارد و آن را با قرارداد ترکمانچای مقایسه کرده‌اند.

بسیاری از ایرانیان، فعالان سیاسی و مدنی مخالفت خود را با این توافق اعلام کرده‌اند. طوماری نیز تحت عنوان «فروش ایران به چین را متوقف کنید» در رسانه‌های اجتماعی برای امضاء در دسترس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نامه خطاب به شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین تنظیم شده، می‌گوید: «قاطبه ملت ایران و نخبگان سیاسی که بسیاری از آنان در زندان‌های جمهوری اسلامی تحت شکنجه هستند یا مجبور به ترک وطن شدند، این قرارداد را فاقد اعتبار می‌دانند و حق استیفای حقوق ملت و جبران خسارت‌های مادی و معنوی را برای خود محفوظ می‌دانند.»

این طومار نقشه ایران را نشان می‌دهد که روی آن نوشته شده، «چین باید از ایران بیرون برود». تا لحظه تنظیم این گزارش در بامداد دوشنبه نهم فروردین‌ماه، این طومار دو هزار و ۳۰۰ امضاء جمع کرده است.

در این نامه، به اعتراض‌های مردمی در دی‌ماه ۱۳۹۶ و آبان‌ماه ۱۳۹۸ اشاره شده که خواسته اصلی آن سقوط جمهوری اسلامی بود. روندی که با کارزار «نه به جمهوری اسلامی» و «تحریم انتخابات» ادامه دارد.

این طومار با اشاره به بحران‌های عمیق اقتصادی و فساد سیستماتیک و همچنین بحران مشروعیت نظام، سقوط آن را حتمی می‌داند و تاکید می‌کند که «قرارداد استراتژیک ۲۵ ساله در تعارض با منافع ملی ایران است و به لحاظ اخلاقی، سیاسی، حقوقی و انسانی مردود است».

امضاء کنندگان این طومار از دولت چین می‌خواهند که اوضاع ایران را در شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی رصد کند تا به واقعیت آنچه زیر پوست جامعه ایران می‌گذرد، پی ببرد.

این نامه تاکید می‌کند که نظام جمهوری اسلامی نماینده واقعی ملت ایران نیست و قرارداد در تعارض قطعی با منافع ملی ایران است. قراردادی که برای «نجات از سرنگونی امضاء شده، نه برای تامین منافع ملی ایران».

منوچهر بختیاری (پدر پویا بختیاری از کشته شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸)، نرگس محمدی (فعال حقوق بشر)، قاسم شعله سعدی (وکیل دادگستری)، مادر ستار بهشتی (وبلاگ‌نویس جوانی که تحت شکنجه جان باخت)، هاشم زینالی (پدر سعید زینالی از ناپدیدشدگان حوادث کوی دانشگاه در ۱۸ تیر ۱۳۷۸) و شماری از فعالان سیاسی و مدنی و وکلای دادگستری از جمله امضاء کنندگان این طومار هستند.