اظهارات رئیس دفتر سابق ترامپ درباره یورش به کنگره

چهار افسر پلیس کنگره و سه افسر سابق برای اقدامات خود در ششم ژانویه با اتهامات فدرال روبه‌رو هستند

رئیس جمهوری سابق آمریکا روز پنجشنبه به فاکس نیوز گفت که میزان تهدید حمله‌کنندگان به ساختمان کنگره «صفر» بود - Justin Sullivan/AFP

میک مالوِینی، رئیس ستاد سابق دونالد ترامپ، از تلاش رئیس سابق خود برای تطهیر حمله ششم ژانویه در کنگره آمریكا عقب‌نشینی کرد و گفت كه توصیف آقای ترامپ از آن «شورش»، «آشكارا نادرست» بود.

رئیس جمهوری سابق آمریکا روز پنجشنبه به فاکس نیوز گفت که میزان تهدید حمله‌کنندگان به «کاپیتول هیل» (بنای سنا و مجلس نمایندگان) «صفر» بود. این درحالی است که پنج نفر، از جمله برایان سیکنیک، افسر پلیس کنگره ایالات متحده، جان خود را از دست دادند. علاوه بر این، بیش از یکصد افسر پلیس در تلاش برای جلوگیری از هجوم تعداد زیادی از طرفداران ترامپ که از صفوف نیروهای پلیس عبور کردند، مجروح شدند.

آقای مالوِینی روز شنبه به سی‌ان‌ان گفت: «من از شنیدن سخنان رئیس‌جمهوری متعجب شدم. واضح است که افرادی بودند که بر رفتار خودشان کنترل داشتند، اما افراد دیگری به هیچ عنوان این‌گونه نبودند. اما این که بیایید و بگویید همه خوب بودند و هیچ خطری وجود نداشت، آشکارا نادرست است. کسانی کشته شدند و افراد دیگری به شدت زخمی شدند.»

رئیس ستاد سابق ترامپ تصریح کرد: «درست نیست که بگوییم خطری وجود ندارد. من نمی‌دانم وقتی کسانی کشته شدند، چگونه می‌توانید چنین بگویید.»

آقای مالوِینی، نماینده سابق کنگره کارولینای جنوبی که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به عنوان رئیس دفتر آقای ترامپ فعالیت می‌کرد، پس از حمله به کنگره از سمت خود به عنوان نماینده ویژه در ایرلند شمالی استعفا داد.

آقای ترامپ و برخی متحدان نزدیک او، مانند ران جانسون، سناتور جمهوری‌خواه ویسکانسین، کوشیده‌اند خشونت مرگبار دسته‌جات طرفدار ترامپ را در کنگره، در مقطعی که کنگره پیروزی انتخاباتی جو بایدن را تأیید می‌کرد، کم‌اهمیت جلوه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، آقای ترامپ در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز ادعا کرد که طرفداران او و افسران پلیس در یک رابطه عمدتا خوب و خوش «یکدیگر را در آغوش می‌کشیدند و می‌بوسیدند.»

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت: «میزان تهدید صفر بود، از همان ابتدا تهدید صفر بود. ببینید، آن‌ها وارد شدند، نباید این کار را می‌کردند، برخی از آن‌ها رفتند داخل و پلیس‌ها و نگهبانان را بغل می‌گرفتند و روبوسی می‌کردند. می‌دانید که روابط بسیار خوبی با هم داشتند. بسیاری از مردم با موج وارد شدند، رفتند تو و سپس بیرون رفتند.»

صدها نفر به اتهامات مختلف در جریان حمله به کنگره دستگیر شده‌اند، از جمله ده‌ها نفر که به «ورود خشونت‌آمیز» و «سرقت» اموال دولت ایالات متحده متهم شده‌اند. برخی از آنها سلاح‌هایی داشتند. برخی دیگر زنجیر  و اسپری (فلفل) داشتند. یک افسر پلیس توسط یک آشوبگر که پرچم آمریکا را در دست داشت، مضروب شد.

سرپرست نیروهای پلیس کنگره تایید كرد كه برخي از افسران در جریان حمله رفتار نامناسبی داشتند. این اعتراف پس از آن صورت گرفت که تصاویر بعضي از افسران در حال گرفتن سلفي با معترضان منتشر شد.

دست‌کم چهار افسر پلیس کنگره و سه افسر سابق برای اقدامات خود در ششم ژانویه با اتهامات فدرال روبه‌رو هستند.

اما در حالی که برخی از افسران مبهوت و مأیوس به نظر می‌رسیدند، برخی دیگر گفتند که در آن صحنه‌ نبرد، معترضان قصد داشتند به آنها آسیب برسانند و می‌خواستند به قانونگذاران مهمی که مخالف تلاش‌های آقای ترامپ برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ بودند، دست پیدا کنند.

یک هفته پس از حمله به کنگره، ۱۰ نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به مجموع کل ۲۲۲ نماینده دموکرات پیوستند و در تاریخ ۱۳ ژانویه، به استیضاح آقای ترامپ رای دادند.

© The Independent

بیشتر از جهان