سرآشپز پوتین: جایزه ۲۵۰ هزار دلاری امریکا برای دستگیری مرا لغو کنید

اف‌بی‌آی نام آقای پریگوژین را در ماه فوریه گذشته به لیست افراد تحت تعقیب خود اضافه كرد و وی را «بنیانگذار اصلی» آژانس تحقیقات اینترنتی خواند.

یوگنی پریگوژین (راست)، سرمایه‌دار ثروتمندی که به خاطر تامین غذا و پذیرایی برای میهمانی‌های کرملین به «سرآشپز پوتین» معروف شده است- Alexey DRUZHININ / SPUTNIK / AFP

یک الیگارش روس که به داشتن روابط نزدیک با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و تأمین مالی آژانس تحقیقات اینترنتی [گروه هکرهای روس] متهم است، از پلیس فدرال امریکا خواست نامش از صدر ده‌گانه لیست افراد تحت پیگرد در آمریکا حذف شود. او ادعا کرده است که «کلاهبرداران سعی دارند مرا که یک آدم پاک هستم، به عنوان کلاهبردار جا بزنند.»

یوگنی پریگوژین، سرمایه‌دار ثروتمندی که به خاطر تامین غذا و پذیرایی برای میهمانی‌های کرملین به «سرآشپز پوتین» معروف شده است، روز چهارشنبه در نامه‌ای ادعا کرد که پاداش ۲۵۰ هزار دلاری اف‌بی‌آی دلار برای اطلاعات منجر به دستگیری وی در رابطه با دخالت روسیه در سال ۲۰۱۶ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا مغایر با قوانین بین‌المللی است.

آقای پریگوژین در نامه‌ای که شرکت وی در رسانه‌ اجتماعی وکونتاکت به اشتراک گذاشت، نوشت: «اف‌بی‌آی باید بلافاصله پیشنهاد جایزه برای اطلاعات منجر به دستگیری و تحویل من به ایالات متحده را برچیند، زیرا این امر چندین اصل حقوق بشر را در قوانین بین‌المللی نقض می‌کند.»

آقای پریگوژین سه سال پیش به اتهام فعالیت به عنوان سرمایه‌گذار اصلی در آژانس تحقیقات اینترنتی که یک گروه از هکرهای سایبری روس است، متهم شد. مقامات آمریکایی مدعی هستند که آژانس تحقیقات اینترنتی «برای تشدید تنش‌ها و اختلافات در کشورهای خارجی» و مداخله در انتخابات دموکراتیک در سراسر جهان فعالیت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اف‌بی‌آی نام آقای پریگوژین را در ماه فوریه گذشته به لیست افراد تحت تعقیب خود اضافه كرد و وی را «بنیانگذار اصلی» آژانس تحقیقات اینترنتی خواند. اف‌بی‌آی ادعا می‌کند که «پریگوژین بر عملیات مداخله سیاسی و انتخاباتی روسیه شامل خرید سرور رایانه در آمریكا، ایجاد صدها شخصیت آنلاین ساختگی و استفاده از هویت به سرقت رفته از شهروندان  ایالات متحده نظارت و آن را تأیید كرده است.»

به گفته اف‌بی‌آی، «این عملیات برای فریب تعداد قابل توجهی از آمریکایی‌ها با هدف دخالت در سیستم سیاسی ایالات متحده و به خصوص انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است.»

بی بی سی گزارش داده است که آقای پریگوژین در زادگاه رهبر روسیه بزرگ شد و بعداً پس از آنکه آقای پوتین به یک مشتری ثابت رستوران شناور او در سن پترزبورگ تبدیل شد، به عضویت حلقه نزدیکان وی درآمد. به گزارش وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، از آن زمان به این سو آقای پریگوژین «معاملات تجاری گسترده‌ای» با وزارت دفاع روسیه انجام داده است.

وی همچنین متهم به تأمین بودجه عملیات مداخله سیاسی در سراسر آفریقا شده است. این اتهام در گزارش رابرت مولر، مشاور ویژه سابق، که اتهامات گسترده‌ای را علیه بسیاری از افراد و نهادهای روسی طرح می‌کند، ذکر شده است.

در زمان انتشار آن گزارش، آقای پریگوژین گفته بود:«آمریکایی‌ها افراد بسیار تأثیرپذیری هستند. آنها آنچه را که می‌خواهند ببینند، می‌بینند. من اصلاً ناراحت نیستم که در این لیست هستم. اگر آنها می‌خواهند شیطان را ببینند، بگذارید او را ببینند.»

طبق آخرین تحریم‌های وضع شده علیه روسیه، شرکت‌های آمریکایی مجاز به انجام هیچ گونه تجارتی با آقای پریگوژین نیستند و ارائه سرویس به هواپیماهای شخصی‌، قایق های تفریحی و سایر دارایی‌های لوکس وی ممنوع است.

© The Independent

بیشتر از جهان