پوتین حمله به ساختمان کنگره آمریکا را «گشت‌وگذار» خواند

پوتین: آیا تمام درگیری‌های داخلی همین جا خاتمه می‌یابد؟ نمی‌دانیم ولی دوست داریم پایان یابد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه - Mikhail METZEL / Sputnik / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه در نشست افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، شورش و حمله به ساختمان کنگره آمریکا را «گشت‌وگذار» خوانده و گفته کشورش خواهان ایجاد ثبات در ایالات متحده است.

به گزارش آسوشیتد پرس، پوتین گفته:«شماری از مردم برای گشت و گذار به کنگره ایالات متحده رفته بودند که ۱۵۰ نفرشان دستگیر شدند و برایشان حکم‌های ۱۵ تا ۲۵ سال زندان صادر کردند. آیا تمام این درگیری‌های داخلی همین جا خاتمه می‌یابد یا نه؟ نمی‌دانیم ولی دوست داریم پایان یابد چون خواهان روابط پایدار با تمام شرکای اصلی خودمان هستیم.»

در حمله غارت‌گرانه به ساختمان کنگره پنج تن جان باختند و تا کنون بیش از ۳۰۰ تن از هواداران دونالد ترامپ به جرائم مختلف کیفری متهم شده‌اند.

اتهامات برخی از این افراد به گونه‌ای است که مشمول تا ۲۰ سال زندان هم می‌شوند، ولی بعید است که چنین حکم سنگینی برای‌ آنها صادر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌های هوادار ترامپ به این دروغ باور داشتند که آرای دونالد ترامپ در انتخابات به سرقت رفته است. شورشیان سعی داشتند از تأیید آرای انجمن گزینندگان و اعلام رسمی ریاست جمهوری جو بایدن در کنگره جلوگیری کنند.

آقای پوتین در حالی حمله به کنگره را «گشت و گذار» خوانده که درگیر سرکوب یکی از قوی‌ترین موج‌های اعتراضی دوران رهبری خود بر این کشور است. مسموم‌سازی آلکسی ناوالنی رهبر مخالفان جرقه این اعتراضات را زد. او پس از مسموم شدن برای درمان با هواپیما به برلین منتقل شد.

پس از آنکه مشخص شد آقای ناوالنی با ماده سمی معروف دوران اتحاد شوروی نویچوک مسموم شده است، کرملین دست داشتن در این کار را تکذیب کرد.

آقای ناوالنی به محض برگشتن به روسیه به اتهام نقض شرایط عفو مشروط مربوط به محکومیت قبلی خود بازداشت شد. این اتهامات و دستگیری وی به نظر بسیاری دارای انگیزه‌های سیاسی بوده است.

طبق گزارش ۱۲ مارس رویترز، آقای ناوالنی را از زندان به اردوگاهی کیفری انتقال داده‌اند تا دو سال و نیم حبس خود را بگذراند.

هواداران آقای ناوالنی در توییتر نوشته‌اند که هدف از این انتقال، جلوگیری از ملاقات وی با وکلا و افراد خانواده است.

به گزارش رویترز، سخنگوی سازمان فدرال زندان‌های روسیه می‌گوید نمی‌توانند محل استقرار آقای ناوالنی را اعلام کنند چون قانون حفاظت از اطلاعات شخصی را نقض می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان