جنجال بر سر اولین نشست خبری بایدن: نمایش قدرت یا ضعف؟

رسانه‌های لیبرال و محافظه‌کار آمریکا بر سر نشست خبری بایدن درگیر شدند

بایدن خبرنگارانی را که قرار بود سئوال بپرسند از پیش انتخاب کرده بود. - REUTERS/Jonathan Ernst/File Photo

خبرنگاران، از «برگه‌های تقلب» محرمانه‌ای که جو بایدن در نخستین نشست خبری خود از آن‌ها استفاده می‌کرد، عکس گرفته‌اند. 

این عکس‌ها از یادداشت‌های جو بایدن در نخستین نشست خبری او در روز پنجشنبه گرفته شده است. یک برگه حاوی نام و چینش حضور ۲۵ خبرنگاری است که برای نشسست خبری یک ساعته به اتاق شرقی کاخ سفید، دعوت شده بودند. 

چهره تعداد کمی از روزنامه‌نگارانی که قرار بود جو بایدن به ترتیب به آن‌ها اجازه صحبت دهد، در یکی از این برگه‌ها علامت‌گذاری شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تصویر دیگری که از این نشست خبری منتشر شده است، جو بایدن گزاره برگ‌هایی در دست دارد که حاوی اطلاعات و آمار خلاصه شده است. بر روی یکی از این برگه‌ها، آماری درباره زیرساخت‌های آمریکا دیده می‌شود. روی یکی از برگه‌ها نوشته بود: «ایالات متحده اکنون مقام سیزدهم در کیفیت زیرساخت‌ها را در جهان دارد. در سال ۲۰۰۲ رتبه پنجم را داشته که پایین آمده است» و «چین سه برابر آمریکا برای زیرساخت‌ها هزینه می‌کند». 

منتقدان مدعی شدند که این برگه‌ها، نشان‌دهنده بی‌اعتنایی بایدن به رسانه‌های محافظه‌کار است و دیگر این که او نمی‌تواند از عهده یک مباحثه از پیش تعیین نشده، بربیاید. 

دیگر رسانه‌ها، این [برگه ها] را نشانه جدیت و آمادگی رئیس‌جمهور دانستند. 

در دفاع از بایدن، استلا پارتون، خواننده موزیک کانتری و خواهر دالی پارتون، در توییتر نوشت که داشتن برگه یادداشت، «حرفه‌ای و نشانگر قدرت رهبری واقعی» است. 

در این نشست خبری، بایدن به پرسش‌های ۱۰ خبرنگار پاسخ داد؛ البته به استثنای شبکه فاکس نیوز که رسانه‌ای هوادار دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین است که کماکان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته را تقلب آمیز  می‌داند. 

دونالد ترامپ، در اولین نشست خبری خود پس از برگزیده شدن به ریاست‌جمهوری، به طرز توهین‌آمیزی رسانه‌ها را سرزنش کرد و [برخی را] را فیک نیوز (منتشرکننده اخبار قلابی) نامید. در همان جلسه، هنگامی که از ترامپ درباره جرم و جنایت پرسش شد، او خود را «غیرنژادپرست‌ترین» و «غیریهودستیزترین فرد» معرفی کرد. 

جو بایدن، روز پنجشنبه اعلام کرد که هفته آینده برای رونمایی از جزئیات یک طرح چند میلیون دلاری برای بازسازی زیرساخت‌ها، به پیتزبورگ سفر خواهد کرد. 

© The Independent

بیشتر از جهان