زاکربرگ: رسانه‌ها آمریکا را دو قطبی کردند، نه فیس‌بوک

روسای فیس‌بوک، گوگل و توییتر در مقابل کمیته کنگره حاضر شدند

نمایه زاکربرگ در لباس اشغال کنندگان کنگره- MANDEL NGAN / AFP

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، در اظهارات آغازین خود در کمیته کنگره آمریکا، در مورد اینکه این بستر نرم‌افزاری، مسئول شکاف فزاینده در قطب‌های سیاسی این کشور است، اظهار تردید کرده است. کمیته کنگره در حال بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب انتشار «اطلاعات جعلی و افراط گرایی» است.

آقای زاکربرگ در کنفرانس روز پنجشنبه که به شکل مجازی برگزار شد، گفت: «به اعتقاد من شکافی که امروز شاهد آن هستیم عمدتا به دلیل فضای سیاسی و رسانه‌ای است که در میان آمریکایی‌ها فاصله انداخته است و اگر بخواهیم اوضاع را بهبود دهیم، باید این نکته را در نظر بگیریم.»

روسای فیس‌بوک، گوگل و توییتر در نخستین تقابل با کمیته کنگره پس از واقعه ششم ژانویه و انتشار تئوری‌های توطئه و روایت‌های نادرست درباره انتخابات ۲۰۲۰ در شبکه‌های اجتماعی، مسئله اطلاعات نادرست و اخبار جعلی  در بستر نرم‌افزاری شرکت‌های خود را مطرح کردند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای زاکربرگ گفت: «واقعیت این است که کشور ما در حال حاضر دچار شکاف عمیقی است که شرکت‌های فناوری به تنهایی قادر به برطرف کردن آن نیستند.»

مایکل دویل، نماینده کنگره از حزب دموکرات و دبیر کمیته فرعی کنگره که این جلسات را اداره می‌کرد، از آقای زاکربرگ پرسید که آیا وی مسئولیت شورش در کنگره را می‌پذیرد؟

آقای زاکربرگ در پاسخ گفت: «افرادی که آن محتوا را با تکرار یک نظریه منتشر کردند (از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق) و دیگران... فکر می کنم این افراد مسئولیت اول را برعهده دارند.»

آقای دویل در میان سایر قانونگذاران عصبانی کمیته، در واکنشی خشم‌آلود گفت: «بستر نرم‌افزاری که شما فراهم کردید، آن‌ها را تهییج کرد.»

حمله به کنگره آمریکا، موضوع را برای قانونگذاران بسیار شخصی کرده است. برخی از آن ها در حال بررسی لایحه‌ای هستند تا بر عملکرد این شرکت‌ها بیشتر نظارت شود.

آقای دویل در آغاز اجلاس گفت: «ما با ورود اراذل و اوباش به داخل ساختمان کنگره و هتک حرمت به صحن مجلس نمایندگان و روند دموکراتیک، از ساختمان گریختیم. این حمله و جنبشی را که انگیزه آغاز آن بود، فضاهای نرم‌افزاری شما تغذیه کرده بودند.» 

آقای زاکربرگ از ارائه پاسخ مستقیم به این پرسش که آیا فضاهای نرم‌افزاری وی در بروز شورش نقش داشته‌اند یا خیر، طفره رفت. او گفت: «بی تردید این محتوا در سرویس‌های ما وجود داشته است و از آن جنبه، ما باید به گونه‌ای موثرتر در ایجاد تعادل بکوشیم.»

از مدیران هر سه شبکه اجتماعی خواسته شد به این پرسش که آیا بسترهای نرم‌افزاری آنان در انتشار محتوایی که به خشونت دامن زد، نقش داشته است، با «بله» یا «خیر» پاسخ دهند. از میان این سه نفر، تنها جک دورسی، مدیر توییتر پاسخ مثبت داد.

او افزود: «اما شما باید سیستم چرخشی فراتر از آن‌ را هم درنظر گیرید. این تنها به سیستم‌های فناوری که ما از آن استفاده می‌کنیم، محدود نمی‌شود.»

سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل گفت: «این سوالی پیچیده است.» آقای زاکربرگ نیز گفت که اغتشاشگران و آقای ترامپ و افرادی که فعالانه اطلاعات نادرست و اخبار جعلی منتشر می‌کنند، مسئول هستند.

© The Independent

بیشتر از جهان