خاکسپاری ۲۰ هزار نفری دو خاخام اسرائیلی در شرایط قرنطینه سراسری

شمار مبتلایان به کرونا در میان اقلیت بسیار متعصب اسرائیل به نسبت سایر گروه‌ها زیاد است

عکس‌های خبری هزاران نفر در شهر اورشلیم نشان می‌دهد که برای ادای احترام به او آمده بودند- MENAHEM KAHANA / AFP

همزمان با شروع سومین قرنطینه سراسری در اسرائیل، شمار زیادی از مردم، روز گذشته بدون رعایت محدودیت‌های وضع شده از سوی دولت برای مهار کرونا، در مراسم خاکسپاری دو خاخام سرشناس در اورشلیم شرکت کردند.

نخستین خاکسپاری عمومی روز یکشنبه برای خاخام مشولام سولوویتچیک رییس حوزه علمیه بریسک در اورشلیم بود که پس از ماه‌ها بیماری در اثر ابتلا به کووید- ۱۹ در سن ۹۹ سالگی درگذشت.

تصاویر خبری تابوت او ار نشان می دهد که در میان هزاران نفر که برای ادای احترام گرد آمده اند از میان شهر بیت المقدس عبور داده می شود. این تازه‌ترین نمونه از رویدادهای متعددی از این دست است که متعصبان افراطی در اسرائیل بدون توجه به محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری کرونا برگزار می‌کنند.

هزاران هوادار سیاه‌پوش این خاخام مقابل منزل وی گرد آمدند و با وجود ازدحام جمعیت، بدون رعایت مقررات فاصله‌گیری اجتماعی و زدن ماسک به سوی گورستان محل تدفین راهپیمایی کردند.

اواخر روز یکشنبه، جمعیت دیگری نیز برای ادای احترام به خاخام محبوب یتژوک شاینر بار دیگر مقررات قرنطینه سراسری را نقض کرد. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتیجه آزمایش کرونای این خاخام نیز مثبت بود. او در سن ۹۸ سالگی درگذشت.

آلون هالفون یکی از مقامات پلیس اورشلیم در مصاحبه با شبکه ۱۳ گفت پلیس چاره‌ای نداشت جز اینکه اجازه بدهد مراسم پرازدحام سولوویتچیک برگزار شود.

او گفت با اقداماتی که پلیس انجام داد ازدحام کاهش یافت و پلیس بابت نقض مقررات بهداشتی حدود صد برگه جریمه صادر کرد. اما به گفته وی در چنین گردهمایی‌های پرازدحامی که کودکان هم در آن حضور دارند، هرگونه اقدام برای پراکنده کردن جمعیت «خطرناک و نابخردانه» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گردهمایی‌ها انتقاد شدید بنی گانتس معاون نخست وزیر را در پی داشت. او در توصیف این خاکسپاری‌ها از تعبیر «تبعیض در اجرای» مقررات قرنطینه سراسری استفاده کرد.

آقای گانتس در توییتر نوشت «میلیون‌ها خانواده و کودک در خانه‌هایشان حبس شده‌اند و مقررات را رعایت می‌کنند. آن‌وقت هزاران نفر از جماعت حریدی بی آنکه حتی اکثرشان ماسک هم زده باشند مراسم خاکسپاری برگزار می‌کنند. قرنطینه‌ای که قلابی و فشل باشد برای ما قابل قبول نیست. یا همه باید در خانه‌ها بمانند یا همه باید بتوانند بیرون بیایند.روزگار افراط به سرآمده است.»

دولت ائتلافی تحت رهبری نتانیاهو پس از رأی مثبت هیئت دولت در روز یکشنبه، در صدد تمدید قرنطینه سراسری برآمده است.

اسرائیل، پس از جهش ابتلا به کورونا در ماه ژانویه، روزانه به‌طور متوسط بیش از ۶ هزار مورد ابتلای جدید را به ثبت رسانده و گردهمایی بیش از ۱۰ نفر را ممنوع کرده است. اسرائیل چندی پیش اعلام کرده بود شمار مبتلایان روزانه در روز ۲۵ ژانویه به بالاترین حد خود یعنی ۱۵ هزار نفر رسیده است.

علی‌رغم افزایش شمار مبتلایان، اسرائیل بابت برنامه تزریق سریع واکسن مورد ستایش بین‌المللی بوده است و تا کنون به سه میلیون نفر از جمعیت ۹ میلیون نفری خود واکسن زده است. مقامات روز یکشنبه هم اعلام کردند که اسراییل ۵ هزار دوز واکسن برای فلسطینیان فرستاده است.

قرار است در ماه مارس در اسرائیل انتخابات عمومی برگزار شود. آقای نتانیاهو با آنکه بابت اجرای برنامه تزریق واکسن مورد ستایش قرار گرفته، اما به دلیل کوتاهی در اعمال مقررات قرنطینه سراسری و کوتاه آمدن در برابر فشار متحدان سیاسی متعصب و خشمگین خود مورد انتقاد بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شمار مبتلایان به کرونا در میان اقلیت بسیار متعصب اسرائیل به نسبت سایر گروه‌ها زیاد است. بسیاری از فرقه‌های متعصب مدرسه‌ها، حوزه‌های علمیه و کنیسه‌ها را باز نگه داشته‌اند و آیین‌های پرازدحام خاکسپاری و عروسی را برگزار می‌کنند. مذهبیان بسیار متعصب حدود یازده درصد از جمعیت ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اسرائیل را تشکیل می‌دهند، اما حدود ۴۰ درصد موارد ابتلای جدید به آن‌ها تعلق دارد.

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان