برنامه‌ریزی برای تراز تجاری نیم‌میلیارد دلاری ایران با سوریه در ۱۴۰۰

رییس اتاق بازگانی ایران و سوریه مهم‌ترین چالش در تجارت دو کشور را برقرار نبودن ارتباط زمینی عنوان کرد

رییس اتاق بازگانی ایران و سوریه پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بود سقف معاملات تجاری با سوریه تا پایان ۱۴۰۰ به «یک‌میلیارد دلار» برسد- HECTOR RETAMAL / AFP

کیوان کاشفی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، از تراز تجاری ۱۷۰ میلیون دلاری ایران با سوریه در سال ۹۹ و برنامه‌ریزی برای رساندن آن به نیم‌میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

منظور از تراز تجاری با یک کشور، اختلاف میزان صادرات به آن کشور با واردات از آن کشور است.

رییس اتاق مشترک بازگانی ایران و سوریه، روز پنج‌شنبه، پنجم فروردین‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، تراز تجاری بین دو کشور را در سال ۱۳۹۹، «بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار» اعلام کرد و گفت: «میزان حجم مبادلات ایران و سوریه در سال ۱۴۰۰ قطعا افزایش می‌یابد، اما برنامه‌ریزی و هدف ما برای رسیدن تراز تجاری ما به ۵۰۰ میلیون دلار است.»

اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه از اسفندماه سال ۱۳۹۸ با هدف افزایش تعامل اقتصادی میان دو کشور راه‌اندازی شد. کاشفی در اردیبهشت سال ۹۹، ابراز امیدواری کرده بود که سقف معاملات تجاری با سوریه تا پایان سال ۱۴۰۰ به «یک‌میلیارد دلار» برسد. 

کاشفی در گفت‌وگو با اینا با اشاره مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا، گفت که با این وجود، «حدود ۱۰ هیئت تجاری در یک سال گذشته بین دو کشور تبادل شده است و بسیاری از اطلاعاتی که مورد نیاز تجار ما برای صادرات است گرفته شده است». 

او همچنین به برگزاری دو نمایشگاه تجار ایران و سوریه اشاره کرد که «یکی از آنها حدود ده روز دیگر در شهر حلب برگزار می‌شود» و ایران نیز در آن حضور دارد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه همچنین با اشاره به راه‌اندازی «مرکز تجارت ایرانیان» در دمشق و استقرار بیش از ۳۰ شرکت در این مرکز، آن را شتاب‌دهنده‌ای برای وضعیت صادرات ایران به سوریه» دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«مرکز تجارت ایرانیان» سال گذشته در ساختمانی ۱۲ طبقه در مساحت چهارهزار مترمربع در دمشق و با سرمایه‌گذاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، تجهیز و به بهره‌برداری رسیده است. به گفته کاشفی، دو طبقه از این مرکز به‌صورت نمایشگاهی است و در طبقات دیگر، خدمات مختلف در زمینه بازاریابی، حمل‌ونقل، مشاوره‌های حقوقی، بانکی و بیمه ارائه می‌شود.

کاشفی با اشاره به راه‌اندازی برنامه کشتی‌رانی ماهیانه میان ایران و سوریه، همچنان مهم‌ترین چالش پیش روی تجارت دو کشور را «حمل‌ونقل» عنوان کرد و گفت تا زمانی که «ارتباط زمینی» برقرار نشود، نمی‌توان در این مورد مطمئن بود. به گفته او، راه زمینی «نزدیک‌ترین، ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین» راه است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه اواخر بهمن‌ماه، از ایجاد برنامه کشتی‌رانی منظم بین بندرعباس و بندر لاذقیه سوریه خبر داده بود.

او تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا و مشکل تبادلات بانکی و مالی را از دیگر چالش‌‌ها در راه گسترش تبادل تجاری با سوریه دانست.

با پایان جنگ داخلی و آغاز مراحل بازسازی سوریه در سال ۲۰۱۸ میلادی، ایران کوشیده است تا روابط تجاری و سرمایه‌گذاری‌های خود را در آن کشور افزایش دهد، تاکنون در این زمینه چندان موفق نبوده است.

بنابر گزارش‌ها، درحالی که مجموع صادرات ایران به سوریه در طول یک دهه (از ۸۸ تا ۹۸) حدود ۲.۵ میلیارد دلار بوده، ترکیه تنها در سال ۲۰۱۸، یک‌میلیارد و ۳۵۰میلیون دلار کالا به سوریه صادر کرده است.

بیشتر از اقتصاد