رقابت شانه به شانه در آستانه انتخابات سراسری اسرائیل

ائتلاف احزاب محافظه‌کار و یهودی فوق ارتدکس به رهبری نتانیاهو، احتمالا شصت کرسی به دست خواهد آورد

بنر تبلیغات یکی از رقبای بنیامین نتانیاهو- REUTERS/Ammar Awad

در آستانه انتخابات سراسری روز سه‌شنبه در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر آن کشور، در مبارزه علیه شیوع کرونا اعلام پیروزی کرد و گفت که اسرائیل را به «کشور مایه‌کوبی» بدل کرده است.

آقای نتانیاهو که مقابله با ویروس کرونا در کشورش را در کانون تبلیغات انتخاباتی‌اش قرار داده است، پیشاپیش چهارمین انتخابات سراسری اسرائیل در دو سال گذشته، در باره نظرسنجی‌ها که حکایت از رقابتی نزدیک دارند، با احتیاط اظهار نظر کرد.

او روز یکشنبه در تلاشی برای ترغیب هواداران حزب خود، لیکود، به حضور در مراکز رای‌گیری، به رادیو ارتش اسرائیل  گفت: «من یکی دو کرسی (پارلمانی) برای تشکیل یک دولت پایدار کم دارم.»

به گزارش رویترز، نظرسنجی‌ها حتکی از آن است که ائتلاف احزاب محافظه‌کار و یهودی فوق ارتدکس به رهبری آقای نتانیاهو، احتمالا شصت نماینده به پارلمان خواهد فرستاد که هنوز با اکثریت فاصله دارد. پارلمان اسرائیل صد و بیست کرسی دارد.

بنا به همین گزارش، اگر احزاب چپ‌گرا هم ائتلاف تشکیل بدهند – که بعید می‌نماید – آن‌ها هم به رهبری نیرومندترین رقیب انتخاباتی آقای نتانیاهو، یعنی یعیر لیپید میانه‌رو از حزب یش آتید، خواهند توانست شصت کرسی به دست آورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیچ‌یک از دو حزب به‌ تنهایی در انتخابات اسرائیل برنده نشده است.

در تبلیغات انتخاباتی این دوره، بیلبوردهای عظیم آقای نتانیاهو در حال دست دادن با دونالد ترامپ دیده نمی‌شود. و حالا که جو بایدن در کاخ سفید است، آقای نتانیاهو نمی‌توانست چشم امیدی به حمایت رئیس جمهوری آمریکا از خود داشته باشد. در عوض، نخست وزیر هفتاد و یک ساله اسرائیل تبلیغات خود را روی برنامه موفق مایه‌کوبی کرونای اسرائیل متمرکز کرده است. حدود نیمی از جمعیت اسرائیل با سرعتی که تحسین بین‌المللی به همراه آورده، مایه‌کوبی شده‌اند.

مخالفان سیاسی او اما می‌گویند که وی از ابتدا بحران کرونا را بد مدیریت کرد، قرنطینه‌های لازم را به اجرا نگذاشت، و تخلفات یهودیان فوق ارتدکس را از مقررات بهداشتی نادیده گرفت.