دیوان‌عالی آمریکا، تایید حکم مرگ و مخالفت جو بایدن؟

پرونده سرنایف در دیوان‌عالی آمریکا به جو بایدن انتقال یافته است

بمب گذاری سال ۲۰۱۳ بوستون باعث کشته شدن سه نفر و یک پلیس دانشگاه ام. آی. تی و زخمی شدن بیش از ۲۶۰ نفر شد- Jared Wickerham/Getty Images via AFP

در روز آفتابی و نسبتا گرم دوشنبه ۱۵ آوریل سال ۲۰۱۳ هزاران نفر از مردم بوستون در خیابان‌های این شهر صف بستند و در حال تماشای مسابقه دو سالانه ماراتن در این شهر دانشگاهی آمریکا بودند. در حالی که ازدیاد تجمع مردم در قسمت‌های پایانی مسیر این مسابقه هیجان‌انگیز در لحظات پایانی مسیر ۲۶.۲۲ مایلی به اوج می‌رسید، ناگهان ساعت ۳ بعد از ظهر در خیابان بویل استون بوستون صدای انفجار دو بمب مردم را به وحشت انداخت و باعث کشته شدن سه نفر و یک پلیس دانشگاه ام. آی. تی و زخمی شدن بیش از ۲۶۰ نفر شد. برخی از زخمی‌ها اگرچه زنده ماندند اما اعضای بدن خود را از دست دادند. دو برادر مسلمان چچن، تیمورلنگ سرنایف ۲۶ساله و ژوکار سرنایف ۱۹ ساله، متهمین این انفجار بودند که تیمور لنگ، برادر بزرگ‌تر، در همان شب در اثر تیراندازی با پلیس کشته شد.

پس از گذشت بیش از دوسال دادرسی و محاکمه، ژوکار در دادگاه بدوی بوستون محکوم به مرگ با تزریق مواد کشنده شد. با توجه به سن کم و نقش محدود محکوم و طراح اصلی بمب‌گذاری، برادر بزرگتر، و اهمال دادگاه در پذیرش چند تن از اعضای هیئت منصفه با توجه به تعصب گناهکار دانستن وی قبل از شروع محاکمه، پس از گذشت نزدیک به پنج سال شعبه ۱ دادگاه استیناف شرق آمریکا در ۳۱ ژوئیه سال ۲۰۲۰ حکم ۲۰ بار اعدام (مرگ) و ۲۰ بار زندان ابد از سوی قاضی جورج اوتول را لغو کرد و برای تعیین حکمی مناسب با قانون و اجرای صحیح روند، پرونده مطروح را مجددا به دادگاه بدوی بوستون ارجاع داد. در لغو حکم دادگاه بدوی، قاضی دادگاه استیناف اعلام کرد: «تعهد اصلی نظام جنایی آمریکا بر مبنای حق محاکمه عادلانه حتی بدترین افراد جامعه و تنبیه قانونی آن‌ها قرار دارد. اشتباه نکنیم، ژوکار تا آخر عمر در زندان خواهد ماند. تنها سؤال باقی‌مانده این است که آیا دولت می‌تواند با اعدام (کشتن) به زندگی وی خاتمه بخشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاضی اوتول با کمک وکلای مسؤول پرونده موفق شده بود تا پس از پرس‌وجوی ۲۱ روزه و رسیدگی به پرسش‌نامه ۱۰۱ سؤالی بیش از دو هزار نفر هیئت منصفه دعوت شده را ارزیابی کند تا وکلای طرفین اعتراضی به تعصب قاضی نداشته باشند. وکلای متهم چندین بار تقاضای انتقال رسیدگی پرونده را به شهرهای دیگر داشتند که قاضی مخالفت و اعلام کرده بود که می‌تواند هیئت منصفه بدون تعصب علیه متهم را در دادگاه منصوب نماید. اما با توجه به مدت طولانی محاکمه پرونده و مهم‌تر از تمام مسائل پرونده، قاضی اوتول متهم را محکوم به مرگ اعلام نمود در صورتی که در ایالت ماساچوست قانون اعدام (مرگ) محکوم لغو و باطل شده است.

در دوران مبارزات انتخاباتی مجدد دونالد ترامپ در تابستان ۲۰۲۰ دولت وی به رای دادگاه استیناف بوستون اعتراض کرد و برای رسیدگی به رای نهایی این پرونده متوسل به دیوان عالی آمریکا شد. دیوان‌عالی آمریکا دیروز، ۲۲ مارس ۲۰۲۰، رسیدگی به این پرونده در سال آینده را پذیرفت. دونالد ترامپ از طرفداران اعدام و جو بایدن، رئیس جمهور فعلی، مخالف حکم اعدام است. با اصرار دونالد ترامپ و تسلیم دادخواست ۴۲۴ صفحه‌ای به دیوان عالی دولت وی خواستار رسیدگی به رای دادگاه استیناف و ارجاع پرونده شده بود. تا قبل از رای پرونده سرنایف در ژوئیه ۲۰۲۰ در ۱۷ سال گذشته هیج اعدام محکومیت فدرال در آمریکا انجام نگرفته بود اما بعد از این پرونده و عصبانیت ترامپ ۱۳ محکوم در مدت کمتر از شش ماه در آمریکا با تزریق مواد کشنده اعدام (کشته) شدند. این تعداد سه برابر اعدامیان فدرال در ۶۰ سال گذشته شمرده می‌شود.

از طرف دیگر ادامه پرونده سرنایف در دیوان‌عالی آمریکا به جو بایدن انتقال یافته است. با توجه به ترکیب جدید دیوان‌عالی آمریکا (شش محافظه‌کار و سه لیبرال) تصیم وی را در این پرونده مشکل‌تر خواهد کرد. از آنجایی‌که وی مخالف اعدام (مرگ) است چنین به نظر می‌رسد که از ادامه این پرونده چشم‌پوشی کرده تا سرنایف باقیمانده عمر خود را در بالاترین زندان امنیتی آمریکا در ایالت کلرادو بگذراند. چنین عملی ضعف جو بایدن را در مقابله با مجرمین ثابت خواهد نمود. طبق آمار منتشر شده از سوی اداره مرکزی زندان‌های آمریکا ۴۰ درصد محکومین فدرال در انتظار مرگ را سیاه‌پوستان و تنها ۱۳ درصد آن‌ها را سفید‌پوستان تشکیل می‌دهند. چنین افرادی در اتاق‌های ۴ متر در ۲.۵ متر با نگهبان‌های ویژه با حق شلیک گلوله نگهداری می‌شوند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه