ترامپ خواهان مجازات اعدام برای بمب‌گذار ماراتن بوستون شد

یک دادگاه تجدیدنظر، حکم اعدام تسارنایف را به جرم حمله سال ۲۰۱۳ نقض کرد

GEORGE FREY / Getty Images via AFP-

دونالد ترامپ خواهان محاکمه مجدد و حکم جدید مجازات مرگ برای جوهر تسارنایف، بمب‌گذار ماراتن بوستون شد.

آقای ترامپ روز یک‌شنبه در توییتی نوشت: «کمتر کسی به اندازه جوهر تسارنایف، بمب‌گذار ماراتن بوستون، مستحق مجازات مرگ بوده‌است.

دولت ایالتی باید دوباره در تجدید جلسه دادگاه اولیه، خواهان مجازات مرگ شود. کشور ما نمی‌تواند بگذارد حکم تجدیدنظر پابرجا بماند. همچنین، مسخره است که این جریان این‌قدر طول کشیده‌است!»

نظر رئیس جمهور پس از آن ابراز شد که یک دادگاه تجدیدنظر، روز جمعه حکم اعدام تسارنایف را به جرم حمله سال ۲۰۱۳ نقض کرد.


جوهر تسارنایف، بمب‌گذار ماراتن بوستون - FBI / AFP

تصمیم هیات سه نفره قضات شعبه یک دادگاه استیناف ایالات متحده اخیرا مجازات مرگ تسارنایف را نقض کرده و گفته بود که قاضی مسؤول پرونده اولیه، به اندازه کافی صلاحیت اعضای هیات منصفه وعدم انحیاز آن‌ها را بررسی نکرده‌است.

دستور داده شده‌است که یک جلسه استماعیه جدید تصمیم بگیرد که تسارنایف باید اعدام شود یا نه، اما محکومیت او پابرجاست.

در حمله سال ۲۰۱۳، جوهر تسارنایف و برادرش تیمور تسارنایف دو بمب دست‌ساز را در خط پایان مسابقه دو ماراتن بوستون منفجر کردند که به کشته شدن سه نفر و مجروح شدن ۲۶۰ نفر منجر شد.

برادر بزرگ‌تر تسارنایف پس از چند روز فرار، در جریان تبادل آتش با پلیس بوستون کشته شد. تسارنایف هم بعدتر دستگیر شد.

تسارنایف پس از محکومیت در سال ۲۰۱۵ به جنایات خود اعتراف کرد و از قربانیان و بازماندگان پوزش خواست و گفت: «من گناهکارم. اگر شکی در این باره هست، دیگر نباید باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)



وکلای تسارنایف استدلال کردند که محاکمه سال ۲۰۱۵ به دلایلی چند مخدوش بوده است، از جمله خودداری قاضی از انتقال پرونده به خارج از منطقه بوستون، و پست‌های دو عضو هیات منصفه در رسانه‌های اجتماعی که نشان می‌داد درباره پرونده به شدت جانبدارند.

آقای ترامپ مدافع شناخته شده مجازات اعدام است و مکررا خواهان برقراری دوباره این مجازات در تمام ایالت‌ها شده‌است.

به گزارش سالانه مرکز اطلاعات مجازات مرگ، هم شمار اعدام‌ها در ایالات متحده و هم حمایت عمومی از مجازات مرگ در سال ۲۰۱۹ تقریبا به حداقل خود طی پنج دهه رسید.

در سال ۱۹۸۹، آقای ترامپ میلیون‌ها دلار خرج آگهی در صفحه اول روزنامه‌های بزرگ کرد و خواهان برقراری مجدد مجازات مرگ به نام «پنج سنترال پارک» شد، پنج نفری که به اتهام حمله و تجاوز به یک دونده سفیدپوست بازداشت و زندانی بودند.

آن پنج مرد بعدا تبرئه شدند، اما آقای ترامپ از اذعان به خطا یا پوزش به خاطر کارزاری که راه انداخته‌ بود خودداری کرده‌است.

نظریه ۱۸۲ صفحه‌ای دادگاه تجدید نظر درباره پرونده تسارنایف می‌گوید: «یک اصل اساسی نظام قضایی ما این است که حتا بدترین کسان در میان ما مستحق محاکمه منصفانه و مجازات قانونی‌اند.»

این هیات گفت: «اما تردیدی نکنید که تسارنایف بقیه عمرش را در زندان محبوس خواهد بود، و تنها موضوع باقی مانده این است که آیا او به مجازات اعدام خواهد مرد یا خیر.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌ها.

© The Independent

بیشتر از جهان