گروگانگیران عکس‌های تازه کودک ۹ ساله را منتشر کردند

۱۱۷ روز است که آدم‌ربایان این کودک را گروگان گرفته و خواهان پول هستند

آدم‌ربایان تصویر عبدالرئوف را به خانواده‌اش فرستاده اند و تهدید کرده اند که یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بپردازند - رسانه‌های اجتماعی

یک گروه مافیایی که ۱۱۷ روز پیش، عبدالرئوف، کودک ۹ ساله بلخی را در شهر مزارشریف ربوده، اکنون تصاویر تازه‌ای از وی منتشر کرده است.

در این عکس‌ها که برای خانواده عبدالرئوف فرستاده شده است، این کودک در حالت نیمه برهنه دیده می‌شود. آدم‌ربایان سر او را تراشیده‌اند و آثار شکنجه و ضرب و شتم بر بدنش مشهود است. عبدالرئوف در پیامی که به پدرش فرستاده می‌گوید که بیمار است، غذا نخورده، با سیم او را زده‌اند. او از پدرش می‌خواهد که برای آزادی‌اش «یک کاری کند».

آدم‌ربایان که تاکنون ناشناخته باقی مانده‌اند، ابتدا یک و نیم میلیون دلار از خانواده باج خواستند اما بعد از رد این درخواست و شکایت به رسانه‌‌ها، این مبلغ را افزایش دادند و حالا یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار مطالبه کرده‌اند. در این مدت،‌ چندین تظاهرات در شهر مزارشریف برای آزادی عبدالرئوف برگزار شده و رئیس‌جمهور، مقام‌های محلی بلخ را تهدید کرده است که اگر این کودک را به زودی پیدا و آزاد نکنند، همه آن‌ها را برکنار خواهند کرد؛ اما تاکنون هیچ گره‌ای از کار باز نشده است و آدم‌ربایان به کار خود ادامه داده‌اند.

حاجی نبی، پدر عبدالرئوف به ایندیپندنت فارسی گفته بود: ‌«پسرم ساعت شش و نیم صبح در ماشین مکتب‌خانه نور به‌سوی مدرسه می‌رفت که ۱۰ دقیقه بعد، در چهارراه نیازی ماشین وی متوقف شد. چهار فرد مسلح با یونیفرم نظامی آمدند و گفتند که در ماشین بمب است و پسر حاجی نبی کیست؟ چون می‌خواهیم نجاتش دهیم و پیش پدرش ببریم. گفته بودند که برای کمکش آمده‌ایم. پسرم گفته من عبدالرئوف هستم. دستش را کشیده، او را سوار موتور خود کرده و برده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دو روز گذشته رسانه‌های اجتماعی افغانستان نیز به ناتوانی دولت در آزادی عبدالرئوف پرداخته و انتقاد کرده‌اند که این وضعیت به بحرانی شدن اوضاع و زورگویی خواهد انجامید. وژمه فروغ، فعال حقوق بشر، در توییترش می‌نویسد: «خداوند این ظالم‌ها را به غضب خود گرفتار کند. هیچ رحم دل ندارند. در خانه این بدبخت‌ها هیچ طفلی نبوده؟ و هر زورمندی که از این‌ها حمایت می‌کند نیز به غضب الهی گرفتار شود، چون دیگر ترسی از عدالت این دنیا ندارند.»

تعداد افراد قدرتمندی که دست دولت از جوابگو کردن آن‌ها کوتاه‌ است، در مزارشریف بسیارند. برخی از این افراد در این پروند مظنون بودند و بازجویی هم شدند اما هیچ دستاوردی نداشته است. برخی دیگر از این افراد قدرتمند، دست داشتن در این آدم‌ربایی را رد کرده‌، اما چند نفر دیگر، تنها سکوت اختیار کرده‌اند. دولت مرکزی هنوز نتوانسته است عاملان این آدم‌ربایی را که آزادانه گشت‌وگذار می‌کنند و به خانواده رئوف پیام می‌دهند، ردیابی و شناسایی کند.

در ادامه اعتراض‌های فعالان مدنی و خبرنگاران، نازیلا می‌گوید که سکوت کرکننده و بی‌تفاوتی‌ای که در قبال این کودک وجود دارد،‌ مرگ همه ما را رقم خواهد زد. کاربر دیگری با نام سعید اعظمی می‌نویسد: «توحش و بربریت در افغانستان بيداد می‌کند. عده‌ای از اسلام و رحمت و شفقت چيزی نمی‌دانند.»

در این میان شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد رئیس‌جمهور غنی کوشیده است به پیام مردم پاسخ بدهد. او در پاسخ به یک کاربر نوشته است: «سخنگویان نهادهای رسمی حکومت حتما اطلاعات خود را به اشتراک خواهند گذارد». اما مقام‌های مسئول هیچ اطلاعات جدیدی درباره رهایی عبدالرئوف در اختیار افکارعمومی قرار نداده‌اند.

معترضان که خواهان رهایی عبدالرئوف هستند، بار دیگر شاهراه حیرتان مزارشریف را به روی خودروها بسته‌ و بر خواسته خود مبنی بر نجات این کودک از چنگ آدم‌ربایان تاکید کرده‌اند.