هفت‌سین، سمنگ و رخت نو، جشن نوروز امسال در افغانستان

برگزاری جشن نوروز با مخالفت‌ جدی شماری از علمای دینی این کشور مواجه است

آغاز سال ۱۴۰۰ و نوروز باستانی امسال نیز مانند سال‌های گذشته در افغانستان با استقبال شهروندان این کشور مواجه شد و آنان این روز را به گرمی جشن گرفته‌اند.     

مردم افغانستان نوروز امسال را با سفره‌های هفت‌سین، پختن سمنگ، پوشیدن لباس‌های نو و رفتن به مکان‌های تفریحی جشن گرفتند. مردم نوروز را یکی از روزهای باستانی و فرهنگی خود می‌دانند و می‌گویند که مناسبت این روز، زنده شدن دوباره طبعیت است و ما باید آن را گرامی بداریم و از آن با گرمی استقبال کنیم.

سمیرا آرین، همراه با خانواده‌اش برای استقبال از نوروز به یکی از مکان‌های تفریحی کابل رفته است. او به ایندپندنت فارسی می‌گوید: «من به نمایندگی خانواده‌ام، نوروز باستانی امسال را به تمام مردم افغانستان و مردمان کشورهای دیگر که از نوروز تجلیل می‌کنند، تبریک عرض می‌کنم. نوروز یکی از روزهای تفریحی و فرهنگی مردم ما است و به معنای زنده شدن دوباره طبعیت، و باید از آن به گرمی و خوشی استقبال کنیم که تا پایان سال همیشه خوش و خندان باشیم. افغانستان و مردم ما، سال‌ها است که در آتش جنگ و تفرقه می‌سوزند و روز خوش ندیده‌اند. ما باید در نوروز و دو عیدی که داریم، خوش باشیم و برای دور شدن از غم‌ها بیرون برویم و با دوستان و نزدیکان خود اوقات خوشی سپری کنیم. آروز دارم که سال پیش ‌رو یک سال شاد، آرام و صلح‌آمیز برای مردم ما باشد.»

احمدزی صالح نیز که در این روز خانواده‌ش را به تپه مرجان کابل آورده است، می‌گوید:«نوروز، آغاز سال جدید، زنده شدن دوباره طبعیت، و جشن مردم است. ما باید نوروز را با خوشی و آماده ساختن میوه‌های مختلف، پوشیدن لباس نو و رفتن به تفریح‌گاه‌ها جشن بگیریم. من تمام خانوادم را به این‌جا آوردم و با دیدن خانواده‌های دیگر نیز خرسندتر شدم. باید همه بیایند و نوروز را تجلیل کنند. پیامم برای مردم این است که هر چه در توان دارند، این روز را جشن بگیرند و نگذارند نوروز باستانی ما فراموش شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدف ماریا که او نیز به استقبال از نوروز آمده است، می‌گوید:«خانواده ما حتی در دوران طالبان نوروز را با سفره هفت‌سین و پوشیدن لباس‌های نو تجلیل می‌کردند، اما اکنون که خدای را سپاس کشور ما نسبتآ آرام شده است، نوروز را نیز جشن می‌گیریم و در روز نخست فروردین مانند امروز به سبزه‌لگد می‌آییم و از دیدن رنگ‌های طبعیت و حضور مردم لذت می‌بریم. اما متاسفانه امسال نسبت به سال‌های گذشته مردم از ترس انتحار و انفجار بیرون نیامدند و اگر صلح تامین شود، بدون شک تجلیل نوروز چنان با شکوه و زیبایی جشن گرفته خواهد شد که هیچ‌گاه مانند‌ش را ندیده باشیم. صلح خواست دیرینه و همیشگی ماست. خداوند مردم ما را هرچه زودتر به هر آرزویی که دارند، برساند تا از داشته‌های فرهنگی خود تجلیل کنند و لذت ببرند.»

اگر چه هنوز هم برگزاری این مناسبت با مخالفت‌های جدی شماری از علمای دینی این کشور مواجه است، اما باز هم مردم افغانستان نوروز را جشن میگیرند و از آن به گرمی و شادی استقبال می‌کنند.

مخالفان این روز در افغانستان بر این باورند که تجلیل از نوروز به معنی نادیده گرفتن احکام اسلامی و احادیث نبوی است و کسانی ‌که این روز را تجلیل می‌کنند، گنهکار می‌شوند و از کفار پیروی می‌کنند و نباید نوروز را جشن بگیرند. اما طرفداران نوروز در این کشور تاکید دارند که این روز هیچ‌گونه سرشت دینی یا ضددینی ندارد، بلکه یک سنت فرهنگی، با مبنای علمی و عقلی تجلیل از نوزایی طبیعت است.

بیشتر از زندگی