انتقاد بایدن از دولت ترکیه بابت خروج از معاهده حمایت از زنان

«این اقدام عقب‌گردی در تلاش برای پایان دادن به خشونت علیه زنان است»

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا- Drew Angerer/Getty Images/AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه خروج ترکیه از معاهده‌ بین‌المللی حمایت از زنان در برابر خشونت را «به‌شدت ناامید‌کننده» خواند و گفت که این اقدام عقب‌گردی در تلاش برای پایان دادن به خشونت علیه زنان است.

آقای بایدن در بیانیه‌ای گفت: «کشورها باید برای پایان دادن به خشونت علیه زنان، تعهدات خود را تقویت و تجدید کنند. این گامی به پس برای جنبش بین‌المللی پایان دادن به خشونت علیه زنان در دنیاست.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، شنبه ۲۰ مارس، ۲۹ اسفند، فرمانی را تصویب کرد که براساس آن عضویت در معاهده بین‌المللی خشونت علیه زنان  را لغو می‌کند. این معاهده برای ارتقای برابری زنان با مردان طراحی شده است و مقامات دولتی را موظف می‌کند از خشونت علیه زنان جلوگیری کنند، از بازماندگان محافظت کنند، و مرتکبان را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

فعالان حقوق زنان در ترکیه، توماری در اعتراض به این تصمیم دولت تهیه کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه اولین کشوری بود که توافقنامه شورای اروپا را در سال ۲۰۱۱ امضا کرد و این قانون از سال ۲۰۱۴ در ترکیه به اجرا درآمد.

هیچ دلیلی برای لغو قانون پیوستن ترکیه به این معاهده ذکر نشده است، اما مقامات حزب حاکم عدالت و توسعه گفتند که سال گذشته دولت در حال جدال درمورد چگونگی مهار خشونت علیه زنان بوده است: «تضمین حقوق زنان در مقررات جاری مورد توجه قانون اساسی ما است. سیستم قضایی ما به اندازه کافی پویا و قدرتمند است تا بتواند مقررات جدید را در صورت لزوم اجرا کند.»

منتقدان خروج از این پیمان گفته‌اند که این امر ترکیه را از ارزش‌های اتحادیه اروپا که این کشور از سال ۲۰۰۵ کاندیدای عضویت در آن است، دور می کند. آن‌ها استدلال می‌کنند که معاده منع خشونت علیه زنان و قوانینی که پس از آن تصویب شده است باید با سختگیری بیشتری اجرا شود.

به گفته گروه های مدافع حقوق بشر، خشونت علیه زنان در ترکیه در حال افزایش است.

بیشتر از جهان