احداث راه‌آهن از امارات تا اسرائیل، اتصال خلیج فارس و دریای مدیترانه

این خط ریلی با گذر از امارات، عربستان، اردن و اسرائیل، خلیج‌فارس را به اروپا وصل می‌کند

ایجاد خط ریلی بین امارات و اسرائیل، تاثیر اقتصادی چشمگیری بر اقتصاد کشورهای در طول مسیر می‌گذارد - AHMED FARWAN / AFP

امارات متحده عربی و اسرائیل قصد دارند با ایجاد یک خط ریلی بین ابوظبی تا حیفا، خلیج‌فارس را به دریای مدیترانه متصل کنند. این مسیر ریلی از کشورهای عربستان سعودی و اردن نیز خواهد گذشت و امکان انتقال کالاهای کشاورزی از اسرائیل به خلیج‌فارس را فراهم می‌کند.

به گزارش روزنامه معاریو، رئیس شورای اقتصادی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با اشاره به اینکه دو کشور امارات و اسرائیل سرمایه گذاری‌های وسیعی بر روی ساخت و ارتقای زیرساخت‌ها انجام داده‌اند، گفت که دو کشور قصد دارند از طریق خط ریلی که بخش بزرگی از آن موجود است، خلیج‌فارس را به بندر حیفا در اسرائیل متصل کنند.

آوی سمحون افزود:«بخش بزرگی از این مسیر در حال حاضر موجود است و تنها ۳۰۰ کیلومتر آن که در خاک عربستان سعودی و اردن قرار دارد، باید ساخته شود.»

سیمون تأکید کرد این پروژه دارای اهمیت ژئوپلیتیکی و اقتصادی بی‌نظیر و پتانسیل گسترده‌ای برای اقتصاد اسرائیل هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته ساخت این بخش از راه‌آهن نیازمند همکاری اردن و عربستان سعودی است. با استفاده از این خط آهن می‌توان کالاهای کشاورزی و محصولات تازه را از طریق اسرائیل، اردن و عربستان سعودی به خلیج‌فارس با سرعت و هزینه کم منتقل کرد. در صورت اتمام پروژه، انتقال کالا از خلیج‌فارس تا مدیترانه تنها دو روز زمان می‌برد. در حالی که هم‌اکنون انتقال کالا با کشتی و با استفاده از مسیر دریایی و کانال سوئز، نزدیک به ۱۲ روز به طول می‌انجامد. تأثیر اقتصادی این مسیر ریلی بر اقتصاد هر چهار کشور چشمگیر خواهد بود.

بندر ایلات یکی دیگر از پروژه‌های اصلی است که صندوق سرمایه‌گذاری استراتژیک امارات متحده عربی، در آن سرمایه‌گذاری می‌کند و هدف از ساخت آن، کمک به اقتصاد اسرائیل پس از بحران اقتصادی کووید -۱۹ است. بندر ایلات یکی از پنج پروژه بزرگی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، آخر هفته گذشته به‌عنوان بخشی از برنامه محرک دولت برای خروج اقتصاد از بحران کووید ذکر کرده است.

در زمان دولت ترامپ، ایالات متحده قصد داشت ۳۰ میلیارد دلار بر روی این قبیل پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کند، اما با آمدن بایدن این کار متوقف شده است.

بر اساس تخمین‌ها، برنامه‌ریزی و ساخت این پروژه‌ها ۱۰تا ۱۵ سال به طول می‌انجامد. علاوه بر این پروژه‌های زیربنایی، صندوق مالی ابوظبی همچنین در بخش فناوری اطلاعات پیشرفته اسرائیل در زمینه امنیت سایبری، فناوری کشاورزی، شیرین‌سازی آب دریا و بازیافت و استفاده بهتر از آبیاری و همچنین فضا و انرژی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

بیشتر از جهان