دانشمند سازنده واکسن کرونا: هدف بعدی سرطان است

سازندگان واکسن فایزر از رئیس‌جمهوری و صدراعظم آلمان نشان لیاقت دریافت کردند

اوزلم تورچی به همراه همسرش نشان لیاقت از دولت آلمان دریافت کرد - Odd ANDERSEN / AFP / POOL

دانشمندی که توانست نخستین واکسن تجاری کرونا را تولید کند، می‌گوید مردم مطمئن باشند که واکسن‌ها ایمن هستند و از تکنولوژی ساخت آن به‌زودی برای مقابله با سرطان نیز استفاده خواهد شد.

روز جمعه رئیس‌جمهوری آلمان در حضور آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور نشان لیاقت را به این زوج اعطا کرد. فرانک والتر اشتاین مایر، به آنها گفت: «شما با یک واکسن برای درمان سرطان یک فرد شروع کردید، اما ما امروز واکسنی برای کل بشریت داریم.»

به گزارش آسوشیتدپرس، اوزلم تورچی که به همراه همسرش سهام‌دار شرکت «بیون تک» است، در حال تحقیق بر روی یک روش برای مهار سیستم ایمنی بدن در مقابله با تومورها بودند که ویروس ناشناخته‌ای از چین به همه دنیا سرایت کرد. این زوج نیز تصمیم گرفتند تا از نتایج تحقیقات خود برای مقابله با تهدید جدید استفاده کنند. پس از ۱۱ ماه بریتانیا اجازه استفاده از واکسن تولیدی فایزر را صادر کرد و پس از آن ایالات متحده نیز آن را تأیید کرد. ده‌ها میلیون نفر از ماه دسامبر گذشته این واکسن را دریافت کرده‌اند. او و همکارانش در شرکت «بیون تک» نیز این واکسن را تزریق کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله بزرگ‌ترین چالش‌های این شرکت کوچک مستقر در شهر ماینتس آلمان که تا پیش از این محصولی را به بازار عرضه نکرده بود، چگونگی انجام آزمایش‌های بالینی در مقیاس بزرگ و در مناطق مختلف و نحوه بالابردن روند تولید برای پاسخگویی به تقاضای جهانی بود.

تورچی که متولد آلمان و ترک‌تبار است، می‌گوید:«این شرکت که از ۶۰ کشور کارمند دارد، از همان ابتدا با نهادهای نظارتی پزشکی تماس گرفت تا اطمینان حاصل کند که نوع جدید واکسن می‌تواند آزمایش‌های نهادهای نظارتی را با موفقیت بگذراند.»

از آنجایی که ارزش سهام شرکت «بیون تک» پس از تولید واکسن کرونا افزایش چشمگیری یافته است، تورچی و همکارانش تصمیم گرفتند تا سرمایه‌گذاری بر روی تولید ابزار جدید مقابله با سرطان را افزایش دهند. واکسن‌های ساخته شده توسط فایزر و رقیبش از شرکت مدرنا، از روش کار بر روی «آر ان ای» که مسئول انتقال دستورات به پروتئین‌هاست برای حمله به یک ویروس خاص، استفاده می‌کنند. حال همین روش را می‌توان علیه تومورها توسط سیستم ایمنی بدن به کار برد. مدیر ارشد شرکت «بیون تک» تأکید می‌کند که داروهای مختلفی با استفاده از همین سیستم برای سرطان وجود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی واکسن سرطان ساخته خواهد شد؟ می‌گوید:«پاسخ به سؤال دشوار است اما ما سعی می‌کنیم هر چه سریع‌تر آن را به تولید انبوه برسانیم.»

بیشتر از علوم