احتمال مرگ از کرونا: سه برابر بیشتر پشت میله‌ها

«زندانیان باید در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار گیرند»

افراد زندانی اغلب دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا مواجه باعوامل خطرناک دیگری هستند که احتمال بیماری‌های وخیم را افزایش می‌دهد- Yuri CORTEZ / AFP

به گفته محققان دانشگاهی، احتمال جان‌ باختن زندانیان بر اثر ویروس کرونا سه برابر بیشتر از عموم مردم است و آن‌ها باید در برنامه‌های واکسیناسیون در اولویت باشند.

بین مارس ۲۰۲۰ و فوریه ۲۰۲۱، ۱۱۸ مورد مرگ مرتبط با کووید-۱۹ در میان زندانیان انگلستان و ولز رخ داده است. نتایج تحقیقات دانشگاه کالج لندن نشان‌ می‌دهد که خطر مرگ زندانیان، ۳.۳ برابر بیش از افراد هم‌سن و هم‌جنس آن‌ها در جامعه است؛ وضعیتی که به‌رغم مقررات سختگیرانه فاصله‌گیری اجتماعی مانند نگه داشتن بسیاری از زندانیان در سلول‌هایشان برای ۲۳ ساعت در روز، رخ داده است. نهاد نظارت بر زندان‌ها هشدار داده است که آن مقررات منجر به کاهش «نگران‌کننده»‌ سلامت روحی و جسمی زندانیان می‌شود.

تحقیق دانشگاه کالج لندن، آمار بالای مرگ در زندان‌ها را با آمار عموم مردم مقایسه کرده و ساختار سنی و جنسی زندانیان را در آن پژوهش در نظر گرفته است.

وزیر دادگستری بریتانیا این تحقیق را «بسیار گمراه‌کننده» توصیف کرده و گفته است که این آمار با بدترین وضعیت سلامتی در زندان‌ها و این واقعیت که سالانه هزاران نفر به زندان‌ها وارد و خارج می‌شوند، مطابقت ندارد. وزیر دادگستری رقم کوچکتر ۹۳ مورد مرگ را ذکر کرد که در آن کووید-۱۹ به عنوان یک عامل کمک‌کننده ذکر شده است، اما پژوهشگران می‌گویند هرچند تعیین نسبت دقیق با داده‌های در دسترس عموم، یک «برداشت ناقص»‌ بود، اما «مشخص» ‌بود که میزان بیش از حد مرگ مربوط به کووید-۱۹ در زندان‌ها «به شکل چشمگیری بیشتر از جامعه»‌ بوده است.

طبق این تحقیق، نرخ بالاتر مرگ در زندان‌ها احتمالا به دلیل تراکم جمعیت و دسترسی محدود زندانیان به سرویس‌های بهداشتی و شست‌وشو است.

محققان همچنین می‌گویند که افراد زندانی اغلب دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا مواجه باعوامل خطرناک دیگری هستند که احتمال بیماری‌های وخیم را افزایش می‌دهد.

نویسنده اصلی این تحقیق، دکتر ایزابل بریتویت از موسسه انفورماتیک بهداشتی دانشگاه کالج لندن، می‌گوید در سایه نتایج این تحقیق، چه زندانیان و چه کارمندان زندان‌ها باید در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند. او گفت:‌ «اخیرا در مورد افراد بی‌خانمان که با خطرهای بالای مشابه مواجهند، توافقی مشابه صورت گرفته است. به باور ما روش‌های فعلی و محدودیت‌های موجود برای حفاظت از افراد کافی نیست و رویکرد نظام‌مند «کلی به زندان»‌ برای واکسیناسیون، کلید جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری و کاهش موارد کلی مرگ‌ومیر در زندان است.»‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، افراد حاضر در زندان‌ها برای دریافت واکسن کرونا، در کنار گروه‌های جمعیتی‌ای که بر اساس سن و بیماری‌های طولانی‌مدت در اولویت دریافت واکسن هستند، در صف قرار دارند. کمیته مشترک واکسیناسیون و مصونیت گفته است که ازدحام افراد در زندان‌ها، خطر انتقال ویروس را افزایش می‌دهد و این امر ممکن است رعایت فاصله‌گیری اجتماعی را دشوار کند. با این حال، کمیته فوق پس از بررسی جزئیات پذیرفت که توصیه به اولویت‌بندی مضاعف زندانیان و ارجح قرار دادن آنان دشوار است. در عوض، این کمیته گفت که واکسن باید برای زندانیان نیز همزمان با دیگر مردم جامعه و با حمایت مناسب برای واکسیناسیون بیشتر، ارائه شود.

اما محققان دانشگاه کالج لندن می‌گویند شناسایی افراد واجد شرایط در زندان‌ها به علت فقدان اطلاعات قبلی مربوط به سلامت و از طرف دیگر، تعامل محدود با بخش پزشکی و بهداشتی، چه در دوران حبس و چه قبل از آن، ممکن است مشکل باشد.

دکتر جیک هارد- همکار نویسنده در گروه محیط زیست کالج رویال، می‌گوید واکسیناسیون همزمان افراد حاضر در زندان‌ها، از جمله کارمندان، «اهمیت حیاتی دارد و می‌تواند به کاهش بی‌اعتمادی، افزایش پذیرش واکسن، و بهبود سریعتر منجر شود.»‌ او گفته است:‌ «در حال حاضر، واکسیناسیون شمار اندکی از افراد در بسیاری از گروه‌های پرخطر در یک زندان، با ریسک مازاد دوزهای واکسن و هدر رفتن واکسن همراه است و برای حفاظت از زندانیان و کارکنان زندان، سرعت کافی وجود ندارد.»

او می‌گوید: «برای کمک به جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری در زندان‌ها و اطمینان از عدم تداوم نرخ بالاتر و غیرقابل قبول مرگ و میر که در تحقیقمان یافتیم، به یک تغییر رویکرد فوری نیاز است.»

پیتر داوسون، مدیر صندوق اصلاحات زندان، گفته است:‌ «این تحقیق تایید می‌کند که در‌اولویت قراردادن زندان‌ها در برنامه واکسیناسیون- چه در مورد زندانیان و چه در مورد کارکنان، باید با رویکرد بهداشت عمومی باشد و نه سیاسی.»

پرفسور وی‌شن‌لیم، رئیس بخش کووید-۱۹ در کمیته مشترک واکسیناسیون و مصونیت، می‌گوید:‌ «بزرگترین خطر مرگ بر اثر کووید-۱۹، سن بالا است، بنابراین اولویت‌بندی در اصل بر اساس سن است. تخمین زده شده که واکسیناسیون تمام کسانی که در گروه‌های اولویت‌بندی شده قرار دارند، تا ۹۹ درصد از مرگ بر اثر کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند.»

یک سخنگوی وزارت دادگستری نیز گفته است:‌ «نرخ موارد مرگ به شدت گمراه‌ کننده است و ده‌ها هزار مورد از مجرمان را که سالانه وارد زندان شده و از آن خارج می‌شوند، دربرنمی‌گیرد.»

او گفت:‌ «ما از زندگی هزاران نفر از کارمندان و زندانیان حفاظت کرده‌ایم. موارد مرگ از آنچه پیش‌بینی شده به مراتب کمتر است و موارد ابتلا در هفت هفته متوالی گذشته کاهش یافته است، زیرا مقررات سخت‌گیرانه ما انتشار ویروس را محدود کرده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان