هفت‌سین بر مزار نوید افکاری  

مادر نوید افکاری در نخستین روز سال پس از اعدام فرزندش بر مزار او سفره هفت‌سین پهن کرد

بهینه نامجو در کنار سفره هفت‌سین چیده شده بر مزار پسرش نوید افکاری - عکس از خبرگزاری هرانا

در اولین روز سال ۱۴۰۰، تصویری از بهیه نامجو، مادر نوید افکاری، منتشر شده است که او را در کنار مزار پسرش و سفره هفت‌سینی چیده شده نشان می‌دهد. 

نوید افکاری پس از اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز دستگیر شد و در دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز به احکام اعدام، شلاق، و زندان محکوم شد. این کشتی‌گیر ۲۷ ساله نهایتا در ۲۲ شهریورماه ۹۹ در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد. 

منتشر شدن چند پیام صوتی از این زندانی سیاسی در آن زمان، گواه از اعمال شکنجه‌های شدید و بدرفتاری مقامات زندان با او و دو برادر دیگر در بندش داشت.

در یکی از این فایل‌های صوتی، نویدی افکاری گفته بود: «وقتی از زیر فشار انفرادی و زیرزمین شکنجه‌ها خلاص شدم و پایم که رسید به زندان، به مراجع قضایی مختلف نامه نوشتم و شکایت کردم و داد زدم که من قاتل جانی نیستم و درخواست دادم که مرا به پزشکی قانونی ببرند.» او سپس افزوده بود: «با گزارش پزشکی قانونی و شاهد عینی و مدارک دیگه ثابت شد که شکنجه شدم، هر چه لایحه نوشتم که اقرارم زیر شکنجه بوده و یک دلیل و مدرک در این پرونده لعنتی نیست که بگه ما گناهکاریم، اما نخواستند صدام رو بشنون. فهمیدم دنبال یه گردن برای طناب‌دارشان می‌گردند.»

بعد از آن بود که در پی گزارش‌هایی درباره تداوم اعمال شکنجه بر برادران افکاری، پدر و مادر این سه برادر در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه، با تایید گزارش شکنجه فرزندانشان، خواستند پیش از آن که آثار ضرب و حرج در بدن آنان از بین برود، توسط پزشکی قانونی معاینه شوند.

ساعاتی قبل از اجرای حکم اعدام نوید افکاری، مهدی محمودیان، فعال سیاسی، خبر داد که برادران افکاری طی تماسی با خانواده « بیان داشتند که در حضور رئیس‌ کل دادگستری استان فارس تحت معاینه پزشکی قانونی قرار گرفته‌اند و آسیب‌های وارده به آنها توسط پزشکان» ثبت شده است.

ساعاتی بعد از انتشار این خبر، رئیس کل دادگستری استان فارس از اجرای حکم اعدام نوید افکاری خبر داد و نهایتا پیکر او شبانه و تحت تدابیر امنیتی در روستای سنگر شهرستان سپیدان استان فارس به خاک سپرده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، برخی در آن زمان معتقد بودند که احتمال کشته شدن نوید افکاری بر اثر شکنجه نیز وجود دارد. بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری، از وجود ابهام‌های مختلف در پرونده نوید افکاری و برادرانش خبر داده بود و گفته بود: «ما تصور می‌کردیم با توجه به دو پرونده مفتوح او و استیذانی که هنوز انجام نشده،‌ وقت این را داریم که برای پرونده نوید درخواست اعاده دادرسی مجدد دهیم و پرونده را دوباره به جریان بیندازیم.»

انتشار تصویر عکس مادر برادران افکاری در کنار سفره هفت‌سین در اولین نوروز بدون فرزندش، در حالی منتشر شده است که به نوشته خبرگزاری هرانا، «وحید افکاری و حبیب افکاری، که همچنان در حبس به سر می‌برند، هفت ماه گذشته را بدون داشتن حق تماس تلفنی با خانواده خود در بند عبرت زندان عادل آباد شیراز که از آن به عنوان بند دربسته نیز یاد می‌شود، نگهداری شده و از انتقال آنها به بند سیاسی جلوگیری شده است.»

بیشتر از