تشکیل گروه جدید نیروی ويژه ارتش بریتانیا برای عملیات‌ برون‌مرزی

هسته اصلی نیروی جدید یک تیپ از کماندوها خواهد بود که مأموریت آن‌، هم نبرد و هم آموزش نظامی است

نیروهای نظامی بریتانیا در عملیات تمرینی مشترک با نیروهای مسلح کویت (۲۰۱۹)- Yasser Al-Zayyat / AFP

ارتش بریتانیا در حال ایجاد یک تیپ عملیات ویژه برای مأموریت‌های برون‌مرزی است. هدف از این اقدام، حضور نظامی گسترده‌تر «بریتانیای جهانی‌نگر» به همراه متحدان جدید و سنتی در خارج از اروپا است.

هسته اصلی نیروی جدید را یک تیپ از کماندوها تشکیل می‌دهد. ماموریت این تیپ، هم نبرد و هم آموزش نظامی خواهد بود. هدف این برنامه امضای یک سری توافق‌نامه‌های دفاعی و ایجاد یک رشته پایگاه‌های بین‌المللی است.

خبر تشکیل نیروی جدید قبل از یک گزارش تعیین و تنظیم سیاست‌ها  به دولت (command paper) منتشر شد که قرار است روز دوشنبه ارائه شود. گفته می‌شود که آن گزارش شامل جزئیات بازسازی ارتش پس از بازنگری تلفیقی در سیاست‌های دفاعی، امنیتی و روابط بین‌الملل خواهد بود.

در این بازبینی آمده است که به‌عنوان بخشی از افق دید بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا، نیروهای نظامی بریتانیا به شمار بیشتر و برای مدت طولانی‌تری در خارج از کشور مستقر می‌شوند.

تیپ کماندوها یک‌هزار واحد نیرومند متشکل از چهار گردان و دو نیروی ویژه در سطح دو خواهد بود که از نیروی ویژه هوایی و نیروی ویژه دریایی پشتیبانی می‌کند. این تیپ جدید قرار است در «نقاط پرتنش» مستقر شود.

از جمله مناطقی که ممکن است این تیپ در آن فعال شود، سومالی، در جنگ علیه الشباب است. اما این تیپ همچنین ممکن است با متحدان شبه‌نظامی مانند پیشمرگه‌های کرد در درگیری با داعش نیز همراهی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که در این گزارش، بر حرکت به سمت فضای سایبری، تهاجمی و نیز دفاعی، و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین کشنده تاکید شده است. هم‌زمان، انتظار می‌رود که از تعداد نیروهای ارتش کاسته شود.

فرماندهان ارشد و وزیران اصرار داشته‌اند که این کاهش، تأثیر نامطلوبی بر نیروهای مسلح نخواهد گذاشت. ژنرال سر نیک کارتر، رئیس ستاد نیروهای مسلح بریتانیا، گفت: «من به جای تمرکز روی اندازه و شکل، روی مرگبار بودن، کارآمدی، مقاومت و آمادگی ارتش و نیروهای مسلح تمرکز می‌کنم.» بن والاس، وزیر دفاع، نیز گفت که «وقت آن رسیده است که بازی با اعداد و ارقام  نفرات را ترک کنیم».

برخی از زره‌پوش‌های پیشرفته که نیروهای ویژه و نیز سایر شاخه‌های نیروهای مسلح از آن‌ استفاده خواهند کرد، به‌تازگی در دورست، در شبیه‌سازی جنگ تفنگداران نیروی دریایی سلطنتی در پایگاه بوینگتون به نمایش درآمد.

این شبیه‌سازی شامل یک نرم‌افزار به نام اتک (Atak) است که می‌تواند به طرز چشمگیری کارایی نیروهای نظامی را در درگیری‌ها افزایش دهد. دن چیزمن، افسر ارشد فناوری نیروی دریایی سلطنتی، گفت که طی یک تمرین اخیر در کالیفرنیا، ۱۰۰ تفنگدار بریتانیایی مجهز به این نرم‌افزار، بر ۱۵۰۰ تفنگدار آمریکایی فائق شدند. او افزود که یک هواپیمای بدون سرنشین دیفندتکس (DefendTex) که مواد منفجره را تحویل می‌داد، «یک نارنجک پرنده با قدرت مانور یک جاروی پرنده هری پاتری بود».

مارشال مایک ویگستون، رئیس نیروی هوایی سلطنتی، گفت که با افزایش استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، کاملاً ممکن است که ۸۰ درصد هواپیماهای جنگی که در سال ۲۰۴۰ مأموریت انجام می‌دهند، در آسمان بدون خلبان باشند.

ژنرال سر پاتریک ساندرز، رئیس فرماندهی عملیات جنگی بریتانیا، گفت که چشم‌انداز امنیتی و سیاست خارجی پیش‌بینی شده دولت، گویای ضرورت آمادگی برای درگیری‌های غیرسنتی در «مناطق خاکستری»، از جمله در خط مقدم جدید در فضا است.

ژنرال ساندرز گفت: «ما همچنین باید برای مقابله با رقبا و دشمنان، در پایین‌‌تر از آستانه درگیری مستقیم در این منطقه خاکستری آماده باشیم. ما در این حوزه عقب افتاده‌‌ایم و مزیت راهبردی خود را از دست داده‌ایم.»

او گفت:«بنابراین آنچه شما خواهید دید استقرار کشتی‌ها‌، سربازان‌ و هواپیماهای ما در سراسر جهان است. آنچه نیز به چشم نخواهد آمد، حضور ما در فضا و فضای مجازی است.»

© The Independent

بیشتر از جهان