پیشگویی خامنه‌ای از نتیجه انتخابات: تازه نفس‌ها وارد مدیریت اجرایی کشور می‌شوند

« سال۱۴۰۰ سال حساس و مهمی است؛ انتخابات مهمی پیش رو داریم»

علی خامنه‌ای بدون اشاره به مسئولیت خود، دلیل مشکلات تولید و سرمایه گذاری را قوانین و قاچاق دانست - عکس از پایگاه رسانه ای رهبر

رهبر جمهوری اسلامی در پیامی که به مناسبت سال نو منتشر کرد، با اشاره به مسئله انتخابات، مدعی شد انتخابات خرداد ۱۴۰۰ و روی کار آمدن «مدیریت‌های جدید و احتمالاً تازه‌نفس و با انگیزه‌های قوی»، امسال را سالی بسیار مهم، حساس و تأثیرگذار در آینده کشور کرده است.

منتقدان، انتخابات در جمهوری اسلامی را غیرآزاد و غیررقابتی می‌دانند و می‌گویند انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز با مداخله هسته مرکزی قدرت در جمهوری اسلامی برگزار می‌شود و نتایج آن را مراکز اصلی قدرت تعیین می‌کند نه رای شهروندان.

تلاش برای مهم جلوه‌دادن انتخابات آن هم در حالی که نظرسنجی‌ها از عدم اقبال عمومی برای شرکت در آن خبر می‌دهد، نشان‌دهنده شکاف عمیق بین  حاکمیت و افکارعمومی است.

پیش‌تر، وزیر کشور جمهوری اسلامی از میزان پایین اقبال عمومی به مشارکت در انتخابات ابراز نگرانی کرده بود. عبدالرضا رحمانی فضلی، در این باره گفته است: «یکی از دغدغه‌های ما در خصوص انتخابات ۱۴۰۰، با توجه به میزان مشارکت در انتخابات مجلس سال گذشته، بحث مشارکت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بدون اشاره به مسئولیت نهادهای زیر دست خودش و سپاه پاسداران در قاچاق کالا، گفت که ضعف‌های قانونی و واردات محصولات رقبای خارجیِ، و همچنین قاچاق آن از طریق «دست‌های خیانتکار»، مانع تولید است و موجب شکست خوردن آن می‌شود.

علی خامنه‌ای که به‌مانند سال‌های گذشته، برای سال جدید نیز نامی انتخاب کرد و امسال را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامید. او در توضیح این نام‌گذاری اظهار داشت اوضاع کسب‌وکار در کشور باید به‌گونه‌ای باشد که افراد به سرمایه‌گذاری در تولید تشویق شوند و از افزایش هزینه‌های تولید جلوگیری شود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ایران به دلیل سیاست‌گذاری‌های رهبر جمهوری اسلامی در تعاملات خارجی و افزایش تنش‌های بین‌المللی، امکان جذب سرمایه خارجی را ندارد و تحریم‌ها شرایط مبادلات تجاری را با مشکل شدید مواجه کرده است.

او پیش‌تر نیز سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نام‌گذاری کرده بود، اما سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی اساساً امکان واردات تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید را از بین برده است.

علی خامنه‌ای در پیام خود به مناسبت سال جدید خورشیدی، از سال ۱۴۰۰ به‌عنوان «آغاز یک قرن جدید» نام برد. او در این باره گفت: «حرکت انقلابیِ جهش تولید در سال ۹۹ آغاز و با استقبال مردم مواجه شد و این حرکت باید در سال ۱۴۰۰ که در واقع آغاز یک قرن جدید است، ادامه پیدا کند.»

اما پیش از این، مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرده بود بر اساس محاسبات صورت‌گرفته شروع سال ۱۴۰۰ شمسی، به معنای آغاز قرن جدید هجری خورشیدی نیست و روز اول قرن پانزدهم هجری خورشیدی، دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ خواهد بود.