تاجیکستان با شکست افغانستان قهرمان شد

اتحادیه فوتبال آسیای مرکزی در سال ۲۰۱۵ به درخواست ایران و افغانستان ایجاد شد

AFC

مسابقات فوتبال منطقه‌ آسیای مرکزی که با شرکت تیم‌های زیر ۱۶ سال شش کشور در تاجیکستان برگزار شد، روز چهارشنبۀ (۱۰ مرداد) با قهرمانی کشور میزبان پایان یافت.

تاجیکستان در برابر افغانستان به پیروزی رسید، ازبکستان ۴ بر صفر از سد ترکمنستان گذشت و ایران با زدن ۵ گل قرقیزستان را شکست داد.

آخرین بازی این مسابقات میان افغانستان و تاجیکستان در استادیوم مرکزی شهر دوشنبۀ برگزار شد. بازیکنان تاجیکستانی توانستند یکبار دروازه حریف را باز کنند. در این بازی نفس‌گیر هرچند تیم افغانستان تهاجمی بازی کرد، اما به نتیجۀ دست نیافتند.

به‌این‌ترتیب تاجیکستان با داشتن ۱۳ امتیاز قهرمان فوتبال نوجوانان آسیای مرکزی شد، ازبکستان دوم و ایران در جایگاه سوم ایستاد و پس از آن افغانستان، قرقیزستان و ترکمنستان قرار گرفتند.

سال گذشته مسابقات فوتبال زیر ۱۶ سال آسیای مرکزی با قهرمانی ازبکستان و نایب قهرمانی افغانستان پایان یافته بود.

افغانستان در پنج بازی که در مسابقات امسال داشت، دربرابر ایران و ترکمنستان یک بر صفر به پیروزی رسید، از تاجیکستان و ازبکستان یک و سه بر صفر شکست خورد و با قرقیزستان به تساوی دو بر دو دست یافت.

از میان بازیکنان افغانستان ذکریا حسینی در این مسابقات خوب درخشید. از چهار گلی که تیم افغانستان به ثمر رسانده، سه گل دستاورد اوست.

نخستین دور مسابقات قهرمانی فوتبال زیر ۱۶ سال منطقه آسیای مرکزی در ژوئن ۲۰۱۸ با میزبانی ازبکستان برگزار شد و حالا این مسابقات برای چهار سال پی‌درپی در تاجیکستان برنامه ریزی شده است.

پس از پایان رقابت‌های بازیکنان شانزده سال، قرار است هفتۀ آینده مسابقات تیم‌های ۱۹ سال شش کشور آسیای مرکزی آغاز شود.

در نخستین دور رقابت های فوتبال آسیای مرکزی در سال ۲۰۱۷ تیم نوجوانان زیر پانزده سال افغانستان قهرمان شد اما  در سال ۲۰۱۸ ایران به این جایگاه رسید.

اتحادیه فوتبال آسیای مرکزی که این مسابقات در چارچوب آن برگزار شده بود، به درخواست افغانستان و ایران در سال ۲۰۱۵ ایجاد شد. 

بیشتر از ورزش