نمونه‌برداری از پوست، روشی جدید برای تشخیص ویروس کرونا

در روش نمونه‌برداری از پوست، نیازی به برداشت مخاط از داخل بینی و گلو نیست

متخصصان می‌گویند چربی سطح پوست مبتلایان به کووید-۱۹ کمتر از حد معمول است-SEBASTIEN BOZON / AFP

پژوهشگران می‌گویند یک نمونه‌برداری ساده از پوست می‌تواند در ردیابی کووید-۱۹ موثر باشد.

شیمیدانان دانشگاه «ساری» بریتانیا، به این نتیجه رسیده‌اند که میزان لیپید (سلول‌های چربی) در چربی طبیعی سطح پوست مبتلایان به کووید-۱۹، کمتر از معمول است.

روش معمول ردیابی ویروس کرونا در افراد، نمونه برداری از ترشحات انتهای گلو از طریق بینی و کشت زنجیره واکنش‌های شیمیایی پولیمرها است (استفاده از آنزیمی که ترکیب دی‌ان‌ای یا آران‌ای را نشان می دهد) که اصطلاحا به آن آزمایش «پی‌سی‌آر» گفته می‌شود.

اگر این نوع آزمایش که مستلزم داخل کردن جسمی به داخل بدن فرد است، به درستی انجام نشود، نتیجه نادرست می‌دهد و در برخی موارد می‌تواند به نتیجه منفی وجود ویروس در شخص مبتلا منجر شود.

دانشمندان امیدوارند نمونه‌برداری از پوست که الزامی به ورود به داخل بینی و گلو ندارد، به عنوان آزمایشی آسان و سریع، جایگزین تست‌های «پی‌سی‌آر» شود.

دانشمندان پروژه «ساری» (Surrey)، که با همکاری بنیاد « فِرملی» نظام درمان عمومی بریتانیا و دانشگاه‌های منچستر و لِستر انجام می‌شود، ترشحات چربی پوست ۶۷ فرد بستری در بیمارستان را که آزمایش کووید-۱۹ در ۳۰ نفر آن‌ها مثبت و در ۳۷ نفر دیگر منفی بوده است، مورد مطالعه قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نوع چربی موم‌مانند را غده های میکروسکوپی ترشح می‌کنند که به ویژه روی پوست صورت، گردن و پشت، به فراوانی یافت می‌شود.

پژوهشگران سپس ترکیب ملکولی این نمونه‌ها را با استفاده از الگوهای آماری برای تعیین میزان تفاوت میان نمونه‌های مختلف تجزیه و تحلیل کردند. این مطالعات نتیجه‌گیری می‌کند که چربی پوست افرادی که آزمایش کووید-۱۹ آنان مثبت بوده، به مراتب کمتر از افراد سالم است.

این روش آزمایشی تا ۵۷ درصد در گروه‌هایی که به درستی از یکدیگر جدا شده‌اند دقت عمل دارد که میزان آن با درنظر گرفتن داروهای مورد استفاده و بیماری‌های زمینه‌ای، تا ۷۹ درصد افزایش می‌یابد.

یکی از عوارض کووید-۱۹، ایجاد اختلال در روند متابولیسم بدن است. پژوهشگران دانشگاه «ساری» می‌گویند نتیجه مطالعات آن‌ها نمایانگر توانایی ویروس در تغییر روندهای اداره‌کننده داخل بدن است که تولید و حفظ میزان چربی روی پوست را نیز شامل می‌شود.

آن‌ها می‌افزایند: «با توجه به این که نمونه‌های آزمایشی را می‌توان با روش‌های سریع و بی‌درد فراهم کرد، ما چنین نتیجه می‌گیریم که چربی سطح پوست می‌تواند در آینده به عنوان نمونه‌های بالینی مورد توجه قرار گیرد.»

دکتر ملانی بِیلی، یکی از نویسندگان این گزارش از دانشگاه ساری، می‌گوید: «مطالعات ما نشان می‌دهد که این روش که مستلزم داخل شدن به درون بدن فرد نیست، می‌تواند در آینده برای آزمایش بیماری‌هایی از جمله کووید-۱۹ مورداستفاده قرار گیرد. اطمینان دارم این روش با استقبال همگان روبه‌رو خواهد شد.»

مت اسپیک، نویسنده دیگر این گزارش می‌افزاید: «کووید-۱۹ به بسیاری از جنبه‌های متابولیسم بدن لطمه می‌زند. ما در این پژوهش نشان داده‌ایم که می‌توان عنصر چربی را هم به فهرست (عوارض کووید-۱۹) اضافه کرد که علاوه بر عارضه‌ای که می‌توان از طریق آن وجود ویروس را در فرد تشخیص داد، بر کارکرد لایه حفاظتی روی پوست نیز تاثیر می‌گذارد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی