هشدار به چین؛ به واردات نفت ایران ادامه دهید، تحریم‌های دوره ترامپ اعمال می‌شود

در حال حاضر تهران و واشینگتن در مرحله چانه‌زنی برای دریافت امتیازهای بیشتر از یکدیگر هستند

صادرات نفت ایران به چین در ماه گذشته میلادی، ۴۷۸ هزار بشکه بوده است - AFP

به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر افزایش واردات نفت چین از ایران، یک مقام آمریکایی در گفت‌و‌گو با فایننشال‌تایمز درباره ادامه این روند به پکن هشدار داد.

این روزنامه بریتانیایی به نقل از این مقام آگاه نوشت که در صورتی که چین به واردات نفت از ایران ادامه دهد، تحریم‌های دولت دونالد ترامپ علیه این کشور اعمال خواهد شد. 

دولت ترامپ پس از اردیبهشت ۱۳۹۸ با اعلام تحریم نفت ایران، عملا واردات نفت ایران را برای مشتریان بزرگی مانند چین و کره جنوبی بسیار دشوار کرد. هرچند این واردات از طریق دور زدن تحریم‌ها ادامه داشت، اما حجم آن بسیار محدود بود.

اما با پایان دولت ترامپ و روی کار آمدن دولت جو بایدن و امید به احیای برجام و لغو تحریم‌ها، چین نیز واردات نفت از ایران را افزایش داد.

هرچند فایننشال تایمز از هشدار آمریکا به چین در این زمینه گزارش داده است، در بخش دیگری پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، که اغلب مربوط به معامله‌های نفتی است، در حال آزاد شدن است. روندی که بدون مجوز آمریکا و دولت بایدن امکان‌پذیر نبود.

در حال حاضر تهران و واشینگتن در مرحله چانه‌زنی برای دریافت امتیازهای بیشتر از یکدیگر هستند. جمهوری اسلامی بر لغو تحریم‌ها تاکید دارد و ایالات‌متحده آمریکا نیز خواستار پایبندی ایران به تعهداتش است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال کاخ سفید میز مذاکره را به تهران پیشنهاد داده اما مقامات جمهوری اسلامی امیدوارند بتوانند قبل از ورود به مذاکرات رسمی، در کانال‌های پشت‌پرده برای لغو بخش بزرگتری از تحریم‌ها به توافق برسند.

اقدامی که با توجه به شرایط وخیم اقتصاد ایران، انتخابات پیش رو و آغاز به کار دولت جدید ضروری است.

مقامات دولت بایدن که بسیاری از آنها سابقه مذاکرات پشت‌پرده با نمایندگان جمهوری اسلامی در دولت اوباما را دارند، می‌گویند برای نشستن پای میز مذاکره به تهران امتیاز نمی‌دهند. اما در عین حال به در جریان بودن برخی رایزنی‌ها و باز بودن کانال‌های ارتباطی از طریق برخی واسطه‌ها اشاره می‌کنند.

فایننشال‌تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی با اشاره به تردید‌هایی که در مورد سهل‌گیری دولت بایدن درباره ایران مطرح است، می‌نویسد که واشینگتن از «تاکتیک چراغ سبز» استفاده نمی‌کند.

برخی بر این باورند که دولت بایدن به امید بازگشت ایران به میز مذاکره، از برخی تحولات مانند افزایش فروش نفت چشم‌پوشی می‌کند.

فایننشال‌تایمز به نقل از مرکز مطالعات انرژی کپلر صادرات نفت ایران به چین در ماه گذشته میلادی را ۴۷۸ هزار بشکه در روز برآورد کرده است. این شرکت پیش‌بینی می‌کند که تا پایان ماه جاری میلادی (۱۲ روز دیگر) واردات نفت چین از ایران تا یک میلیون بشکه افزایش یابد. گزارش‌ها حاکی از آن است که ایرن تخفیف‌های ویژه‌ای برای فروش نفت خود ارایه می‌دهد.

تغییر پرچم، پنهان‌کردن هویت نفتکش‌ها، خاموش کردن دستگاه موقعیت‌یاب نفتکش‌ها، انتقال کشتی به کشتی و انبار نفت روی آب از جمله روش‌هایی است که ایران برای ادامه صادرات نفت خود به کار می‌گیرد. البته روشن نیست که با توجه به ادامه تحریم‌های بانکی، پول نفت‌های فروخته شده، چگونه به ایران بازمی‌گردد.