هشدار جامعه پزشکی به مردم: سفر بروید، فاجعه انسانی اتفاق می‌افتد

«هرگونه مسافرت و تردد، شانس آلوده شدن مناطق جدید به ویروس جهش‌یافته را افزایش می‌دهد»

تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۴۹۲ نفر رسیده است-عکس از تسنیم

افزایش آمار بالای ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران و نگرانی از شیوع موج چهارم این بیماری، با فرا رسیدن روزهای نوروز همراه شده است ولی همچنان تعداد زیادی از مردم یا برای سفر راهی جاده‌ها شده‌‌اند یا در تدارک سفر هستند. همزمان، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نامه‌ای به مردم، از احتمال وقوع فاجعه انسانی در صورت سهل‌انگاری در اجرای پروتکل‌های بهداشتی، خبر داده‌اند.

روز چهارشنبه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نامه‌ای با تاکید بر لزوم رعایت محدودیت‌های کرونایی، سفر را تهدیدی برای انتقال ویروس جهش‌یافته کرونا عنوان کردند. آنان از مردم خواستند تا بیش از پیش نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و خودداری از سفرهای غیرضروری توجه کنند. در بخشی از این نامه آمده است: «اگر همه ما خطرات ناشی از خیزش مجدد بیماری را دست‌کم بگیریم و در اجرای دستورالعمل‌های پیشگیری سهل‌انگاری کنیم، خطر بزرگی در کمین خواهد بود و در کشور بیم وقوع یک فاجعه انسانی می‌رود.»

در این نامه  همچنین آمده است: «جدیت در استفاده درست از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی در اجتماع، خودداری از تجمع در مکان‌های بدون تهویه و خودداری از تردد غیرضروری می‌تواند معجزه کند. به ویژه آن که در آستانه تعطیلات نوروز جهش‌های جدید این بیماری مرموز، تهدیدهای ناشی از بیماری را دوچندان کرده است و هرگونه مسافرت و تردد، شانس آلوده شدن مناطق جدید به ویروس جهش‌یافته را افزایش می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرای تهران هم اعلام کرده است که به احتمال زیاد روز پنجشنبه آخر سال یعنی فردا، ورودی‌های بهشت‌زهرا مسدود خواهد شد و درهای منتهی به محل زیارت اهل قبور را خواهند بست.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در کشور، گفته است که با فوت ۶۵ نفر از شهروندان ایرانی مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۴۹۲ نفر رسیده است.

به گفته سیماسادات لاری، طی شبانه‌روز گذشته هفت هزار و ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده است. آمار جان‌باختگان بر اثر کرونا نیز همچنان زیر ۱۰۰ نفر است ولی نگرانی از افزایش تعداد جان‌باختگان و مبتلایان در ایام تعطیلات نوروز بسیار زیاد است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۹۵ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی گزارش شده‌اند.

این وزارتخانه همچنین گفته است که شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر و کارون در استان خوزستان و شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت قرمز کرونا هستند.

استان خوزستان با وجودی که تنها شش درصد از جمعیت ایران را در خود جای داده، ولی به لحاظ درگیری با کرونا، جزو درخطرترین استان‌های ایران است. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، حداقل ۸۰ درصد مرگ‌ومیر كرونا روزانه كشور متعلق به استان خوزستان است. برخی تحلیل‌ها می‌گویند ضعف مديريت اپيدمی در استان و بی‌توجهی عمومی در رعايت دستورات احتياطی، دلیل آمار بالای ابتلا و مرگ‌ومیر در این استان است.

شهرهای خاتم در استان یزد، نهاوند در استان همدان، بندر خمیر در استان هرمزگان، خمین در استان مرکزی، درود و پل‌دختر در استان لرستان، دیواندره در استان کردستان، زرین‌دشت و ارسنجان در استان فارس، مسجدسلیمان، شادگان، دشت آزادگان، خرمشهر، بهبهان، باوی، باغ‌ملک، ایذه، اندیمشک و امیدیه در استان خوزستان، سامان در استان چهارمحال و بختیاری، گناوه و کنگان و دیلم در استان بوشهر، دهلران در استان ایلام، گلپایگان در استان اصفهان، نقده، ماکو، چایپاره و ارومیه در استان آذربایجان غربی، عجب‌شیر و سراب در استان آذربایجان شرقی هم در وضعیت نارنجی کرونا هستند.

وزارت بهداشت از مردم خواسته است تا از تجمع در اماکن سرپوشیده به خصوص رستوران هتل‌ها، تالارهای پذیرایی، مراسم عروسی و عزاداری، تراکم در بازارچه‌های نوروزی و وسایل نقلیه‌عمومی بین‌شهری خصوصا اتوبوس و قطار، خودداری کنند چرا که تجمع در این مکان می‌تواند عامل جدی انتقال بیماری باشد.

در هفته‌های پایانی اسفندماه، وزارت بهداشت ایران، خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان‌های نارنجی و قرمز را ممنوع اعلام کرد؛ ولی گزارش‌ها از ایران بیانگر آن است که مردم سفرهای نوروزی خود را از دو هفته پایانی اسفندماه آغاز کرده‌اند. روزنامه آفتاب اقتصادی، در روزهای گذشته از بازار داغ سفرهای نوروزی با مجوزهای تردد قلابی خبر داد. به گزارش این روزنامه، با نزدیک شــدن به زمان تعطیلات نــوروزی، بازار صدور مجوزهای تردد برای استان‌های قرمز و نارنجی بسیار داغ شده است و فروشــندگان مجوزها نیز به مردم اعلام کرده‌اند که روز سه‌شنبه گذشته آخرین ‌مهلت برای صدور این مجوزها بوده است.

این در حالی است که وزارت کشور از ماه‌ها پیش اعلام کرده بود که مجوز تردد برای شهرهای قرمز صادر نمی‌شود. به گزارش این روزنامه سراسری صبح ایران، نرخ مجــوزهای غیرقانونی از ۲۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود. قیمت این مجوزها بسته به مدت اعتبار آن بین یک تا دو ماه و البته برای هر شهر با افزایش مدت اعتبار این طرح، متفاوت خواهد بود.

از سوی دیگر با بالارفتن آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در شهرهای مختلف، مردم ایران از طریق فضای مجازی درخواست خود برای انجام زودهنگام واکسیناسیون را اعلام می‌کنند.

نامشخص بودن زمان دقیق آغاز واکسیناسیون، شهروندان ایرانی را دچار سردرگمی کرده است. گزارش‌های رسمی بیانگر آن است که مردم از رعایت پروتکل‌های بهداشتی خسته یا ناامید شده‌اند. روز چهارشنبه، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش بی‌توجهی مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی، اعلام کرد که بیش از نیمی از مردم این استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. آمار مبتلایان به کرونا در استان کرمانشاه در روزهای گذشته افزایش داشته است. ابراهیم شکیبا، رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه، با اشاره به افزایش تست‌های مثبت سرپایی در استان گفته است که این افزایش‌ها در دو تا سه هفته آینده منجر به افزایش موارد بستری می‌شود و در دو تا سه هفته بعد از آن، افزایش موارد فوتی کرونا را به دنبال خواهد داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به فوت سه بیمار در روز چهارشنبه در استان فارس، اعلام کرد که جمع کل بیماران فوت شده از کرونا در این استان به سه هزار و ۳۱۹ نفر رسیده است.

آمار بالای جان‌باختگان و مبتلایان در حالی گزارش می‌شود که ایران یکی از ضعیف‌ترین کشورها در اقدام برای واکسیناسیون کرونا عنوان می‌شود. بر اساس گزارش‌های رسمی، تاکنون ۵۷۰ هزار دوز واکسن روسی و چینی به کشور وارد شده ولی هیچ‌ گزارش شفافی درباره تعداد افراد واکسینه شده، مشخصات و هویت واقعی این افراد و اولویت‌های وزارت بهداشت در برنامه‌ریزی واکسیناسیون اعلام نشده است. هرچند حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در روزهای گذشته با اعلام آمادگی نسبت به اعلام برنامه‌ریزی در خصوص زمان و نحوه واکسیناسیون به مردم، وزارت بهداشت را به عنوان مسئول این امر معرفی کرد، ولی هنوز  هیچ اطلاعیه‌ای در این خصوص به مردم ابلاغ نشده است. به نظرمی‌رسد مسئله واکسیناسیون در سال پیش رو، یکی از معضلات عمده دولت در ایران باشد.