داغ‌ترین مناطق کره زمین کجاست؟

فرنیس کریک در حال حاضر صاحب رکورد داغ‌ترین دمای ثبت شده در زمین می‌باشد

میانگین سطح بالای دما طی تابستان در دره مرگ، به ۴۷ درجه می‌رسد و خشک‌ترین منطقه در ایالات متحده است - Mario Tama/AFP

دره مرگ احتمالا بعد از آنکه دمای آن در روز یکشنبه، ۱۶ اوت ۲۰۲۰ به ۵۴ درجه سلسیوس رسید، رکورد جدیدی ثبت کرد. اگر این رقم تایید شود، داغ‌ترین دمایی بوده که تاکنون از سال ۱۹۱۳ در آنجا ثبت شده و احتمالا گرم‌ترین دمای تایید شده خواهد بود که تاکنون در هر جایی ثبت شده است. در ادامه به سایر مکان‌هایی که بیش از اندازه برای زندگی داغ هستند می‌پردازیم.

دره مرگ، کالیفرنیا، ایالات متحده

فرنیس کریک که به درستی نام‌گذاری شده است در حال حاضر صاحب رکورد داغ‌ترین دمای ثبت شده در زمین می‌باشد. این دره بیابانی در تابستان ۱۹۱۳ به اوج دمای ۵۶.۷ درجه سانتیگراد رسید که ظاهرا زندگی انسان را به مخاطره می‌اندازد. بحثی درباره اعتبار این دما وجود دارد ولی حتی اگر اشتباه باشد هنوز فرنیس کریک در صدر جدول خواهد بود چرا که دمای ۵۴.۴ درجه سانتیگراد در سال گذشته آنجا ثبت شد. میانگین سطح بالای دما امروز طی تابستان آنجا به ۴۷ درجه می‌رسد و خشک‌ترین منطقه در ایالات متحده است.

کبیلی، تونس

این شهر بیابانی به خاطر خرماهای عالی‌اش شناخته می‌شود که قطعا با دمای بالای ۴۰ درجه در تابستان مشکلی ندارند. بالاترین دمای ثبت شده در این منطقه ۵۵ درجه سانتیگراد است که در ماه ژوئیه ۱۹۳۱ اتفاق افتاد.

میتریباه، کویت

میتریباه که ناحیه‌ای دورافتاده در شمال غربی کویت است در سال ۲۰۱۶ به دمای سوزان ۵۵ درجه رسید. نه تنها این دما سومین دمای داغ ثبت شده در طول تاریخ است بلکه همچنین بیشترین دمایی است که در کل قاره آسیا ثبت شده است.

تربت، پاکستان

تربت، شهری که در ایالت جنوبی بلوچستان در پاکستان قرار دارد در ۲۸ مه ۲۰۱۷ چهارمین دمای بالای دنیا با ۵۳.۷ درجه سانتیگراد را ثبت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دالول، اتیوپی

این منطقه گرمابی که دشتی از اشکال نمکی، چشمه‌های اسیدی، و فواره‌های گازی است، طی سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶ میانگین حداکثر دمای ۴۱ درجه داشته است. این اعداد حاکی از گرم‌ترین دمای هوا به طور میانگین برای ناحیه‌ای مسکونی در سراسر زمین است.

عزیزه، لیبی

پایتخت سابق استان جعفره، در ۲۵ مایلی جنوب طرابلس، سابقا ادعای عنوان گرم‌ترین مکان زمین را داشت. در سال ۱۹۲۲ دمای سوزان ۵۸ درجه در آنجا ثبت شد. با این وجود، در سال ۲۰۱۲ این عنوان را از دست داد وقتی هواشناسان اظهار داشتند این عدد به دلایل متعددی نامعتبر است، از جمله به این دلیل که فردی که آن را ثبت کرده فردی بی‌تجربه بوده است. با این وجود، این شهر هنوز به طور عمده دمای بالای ۴۸ درجه سانتیگراد را در اواسط تابستان تجربه می‌کند.

وادی هلفا، سودان

طی سال گذشته هیچ بارانی در وادی هلفا نبارید، شهری سوزان که در ساحل دریاچه نوبیا در سودان قرار دارد. ماه ژوئن داغ‌ترین ماه این منطقه است و میانگین حداکثر دما به ۴۱ درجه می‌رسد، بیشترین دمایی که تاکنون ثبت شده نیز ۵۳ درجه در آوریل ۱۹۶۷ بوده است.

دشت لوت، ایران

این فلات بیابانی داغ‌ترین دمای خاک زمین را در کل سیاره دارد، اندازه‌گیری دمای هوا با ماهواره طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ بیشترین دمای آنجا را رقم سرسام‌آسای ۷۰.۷ درجه سانتیگراد ثبت کرد. نیازی به اشاره نیست که این منطقه مسکونی نمی‌باشد.

بندر ماهشهر، ایران

این شهر سوزان دومین رکورد بی‌سابقه شاخص دیگری برای گرما را زد، شاخص گرمای مذکور شامل دمای هوا و رطوبت منطقه است. بندر ماهشهر دمای ۷۴ درجه را در ژوئیه ۲۰۱۷ در این شاخص گرما ثبت کرد. بیشترین دمای ثبت شده در آنجا هم ۵۱ درجه سانتیگراد بوده است.

غدامس، لیبی

این آبادی در وسط بیابانی در لیبی به خاطر کلبه‌های نمادینش که با خشت و گل ساخته شده‌اند تا ۷ هزار سکنه آن را از شر گرمای شدید منطقه در امان دارد، اکنون توسط یونسکو به یکی از اماکن تاریخی جهان تبدیل شده است. این شهر که با عنوان «مروارید بیابان» شناخته می‌شود به طور میانگین به حداکثر دمای ۴۰ درجه می‌رسد و یک بار دمای ۵۵ درجه سانتیگراد در آنجا ثبت شده گرچه هنوز تایید نشده است.

این مقاله اولین بار در اوت ۲۰۲۰ منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از سفر