فرجام پرونده فساد سرداران سپاه، به اتهامات مجتبی خامنه‌ای و طائب رسیدگی نشد

قائم‌مقام قالیباف به ۲۰ سال و معاون اقتصادی سازمان اطلاعات سپاه به ۳۰ سال زندان محکوم شدند

عیسی شریفی، قائم‌مقام قالیباف به ۲۰ سال زندان محکوم شد- سوشال مدیا

دیوان عالی کشور، رای صادر شده از سوی دادگاه نظامی تهران برای متهمان فساد در هلدینگ یاس را تایید کرد.

براین اساس، عیسی شریفی، قائم‌مقام محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران به ۲۰ سال زندان و استرداد رشوه‌های دریافتی محکوم شد. محمود سیف، دیگر سردار سپاه که معاون اقتصادی سازمان اطلاعات سپاه بود نیز به ۳۰ سال زندان و استرداد مال نامشروع حاصل از فساد محکوم شد.

 مسعود مهردادی، قائم‌مقام اقتصادی بنیاد تعاون سپاه نیز به دو سال زندان محکوم شد. محمود خاکپور نیز به ۵ سال و شش ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

این پرونده سه متهم دیگر نیز دارد که رای آن‌ها به تایید دیوان عالی کشور نرسید.

در رای صادره اعلام شده است که تاکنون حدود ۵۸۰ میلیارد از دارایی این افراد نیز ضبط شده است.

فساد ۱۳ هزار میلیاردی

حجم فساد در هلدینگ یاس به قیمت سال ۱۳۹۶ حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است. این سازمان اقتصادی که از سوی گروهی از سرداران بانفوذ سپاه و حمایت مجتبی خامنه‌ای و حسین طائب ایجاد شده بود در معاملات کلان شهرداری تهران، صداوسیما، خریدهای خارجی سپاه و دور زدن تحریم‌ها فعال بود.

پس از افشای فساد کلان رخ داده در جریان معاملات، هلدینگ یاس در سال ۱۳۹۶ منحل شد و الان به عنوان «شرکت در حال تصفیه» فعال است.

در پرونده فساد در هلدینگ یاس و از میان سرداران سپاه، به جز محمود سیف، عیسی شریفی و مسعود مهردادی یک چهره بانفوذ دیگر هم دارد، جمال‌الدین آبرومند، معاون سابق هماهنگی سپاه. او و محمود سیف رابط بنیاد تعاون سپاه و سازمان اطلاعات سپاه با این پرونده فساد بود. به دلیل غیرعلنی بودن دادگاه رسیدگی به پرونده فساد هلدینگ یاس مشخص نیست که ایا به نقش سازمان اطلاعات سپاه و بنیاد تعاون سپاه در این مفاسد هم رسیدگی شده است یا نه.

همچنین گزارش‌هایی از نقش محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه در این پرونده فساد منتشر شده است. تاکنون خبری از احضار فرمانده سابق سپاه و یا رسیدگی به پرونده فساد او منتشر نشده است. او هم‌اکنون فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیةالله سپاه است که مهم‌ترین ماموریتش هماهنگی فعالیت‌های سپاه در سینما و تلویزیون و فضای مجازی اعم از ساماندهی گروه‌های هکری و رسیدگی به وضعیت نیروهای وابسته به سپاه در شبکه‌های اجتماعی است.

مجتبی خامنه‌ای، متهمی که به دادگاه نمی‌رود

رسیدگی به پرونده فساد هلدینگ یاس که بی‌سروصدا به محکومیت چند سردار سپاه منجر شد، متهمان بزرگ دیگری دارد که هنوز به پرونده آن‌ها رسیدگی نشده است و امیدی نیز به رسیدگی وجود ندارد. یکی از مهم‌ترین متهمان مجتبی خامنه‌ای، فرزند محبوب علی خامنه‌ای است.

روایت محمد سرافراز، رییس سابق صداوسیما از ماجرای برکناری‌اش، تصویری کوچک از نقش مجتبی خامنه‌ای، حسین طائب و همکاریشان با هلدینگ یاس را نشان می‌دهد.

سرافراز در کتاب «روایت یک استعفا» در مورد اقدامات هماهنگ این گروه برای تصاحب قراردادهای مالی کلان و تسخیر بخش آگهی های صداوسیما نوشته است: «وقتی قرار شد جلوی مزایده صداوسیما را بگیرند باهم هماهنگ عمل کردند. یکی به دفتر رهبری گزارش داد که انجام مزایده یعنی آنتن فروشی صداوسیما و دیگری کاری کرد که برنده مزایده به‌صورت غیرقانونی از مزایده کنار بکشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سابق صداوسیما می‌گوید پس از فزونی گرفتن فشارهای سازمان اطلاعات سپاه، وی نامه‌ای به علی خامنه‌ای می‌نویسد و ماوقع را برای وی شرح می‌دهد. سپس در دیدار خصوصی با علی خامنه‌ای در ۲۸ بهمن ۱۳۹۴مجدداً مسائل را به وی می‌گوید و اعلام می‌کند که «یک حکومت پنهانی در حکومت، که هم پول دارد، هم رسانه در داخل و خارج دارد و هم ابزار امنیتی» در حال برنامه‌ریزی علیه او است.

سرافراز در دیدارش با خامنه‌ای درمورد نقش هماهنگ سرداران سپاه و ارتباطاتشان با بیت او در پرونده فساد صداوسیما و توطئه‌ها علیه خودش توضیح می‌دهد و از خامنه‌ای می‌خواهد که اگر این توطئه‌ها با حمایت وی انجام می‌شود «من استعفا می‌دهم و می‌روم برای اینکه این سازمان برای شما بماند و حفظ شود؛ یعنی اگر هدف من هستم من کنار می‌روم.»

در این دیدار علی خامنه‌ای پاسخ روشنی به تظلم‌خواهی سرافراز نمی‌دهد. فشارها از جانب مجتبی خامنه‌ای و سازمان اطلاعات سپاه به وی ادامه می‌یابد تا نهایتاً در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۵ در جلسه‌ای با طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه به وی‌ می‌گوید: «من تشکر می‌کنم از شما و چون ممکن است آقایان را نبینم، از طرف من از آقای حسین محمدی و حاج‌آقا مجتبی (خامنه‌ای)  تشکر کنید؛ زیرا زمینه را فراهم کردید که من از صداوسیما بروم و این جای تشکر دارد و من راحت می‌شوم.»